נראה שהבלתי ייאמן עומד להתרחש ונפתלי בנט יהיה בתחילת השבוע ראש ממשלת קואליציית ניגודים. זו שבנימין נתניהו לא נמצא בה. למרות סיכויי השרידות הנמוכים של הממשלה החדשה צריך לאפשר לה להתחיל את המסע ברגל ימין. לנסות, בנפש חפצה, לגרום לניסוי החדשני הזה להצליח.

בראש ובראשונה היא צריכה לחלץ אותנו ממלכודת נתניהו, שגרמה לשבר השלטוני והקונסטיטוציוני ואיימה על עצם קיום החברה הישראלית. מלכודת שפגעה מעל הכל במחנה הימין והליכוד עצמם. מדובר בניסיון יומרני ומהפכני לגשר על פני ניגודי החברה הישראלית באיפוק והבנה. וקודם כל להזריק מנה גדושה של רגיעה למערכת השלטונית והפוליטית. הלוואי שכל זה יצליח.

אלא שלצד האיפוק והרגיעה קיים קו אדום שאסור לחצות. כבר עכשיו מוטחת ביקורת חריפה בבנט ושקד על כך שהם עומדים לחנוק את ההתיישבות היהודית ביו"ש, תוך הסגרת הנגב לבדואים. המבקרים, ברובם, פועלים בידיים לא נקיות בשירות נתניהו, ביניהם אפילו כמה ראשי מועצות ביו"ש. הם מתקיפים את ימינה כדי לנסות למנוע או לערער את השלטון החדש, מסתירים את העובדה שמי שהביא אותנו עד הלום הוא נתניהו עצמו.

אבל, לעצם העניין, גרעין הביקורת עלול להיות מוצדק ולהוות פצצה מתקתקת עבור ממשלת השינוי. נכון להיום מדינת ישראל מנהלת מדיניות של אפס סובלנות כלפי כל מרפסת שנסגרת על ידי יהודים באיתמר שבשומרון, או צריפון שנבנה בידי יהודי בהר חברון. מדובר במאבק נחוש של הרשויות עם סכין בין השיניים, שיוצר עימותים בלתי פוסקים ומציג כל יהודי שלא קיבל היתר כעבריין מסוכן.
והנה, באותו הזמן, ממשלת ישראל נמנעת מלאכוף את החוק נגד ההשתלטות הקיצונית של פלסטינים על הקרקע. הפרת הצו המשפטי שאושר בבית המשפט העליון נגד בנייה בלתי חוקית ותפיסה של קרקע מדינה בח'אן אל־אחמר, היא רק דוגמה אחת לתופעה רחבה שמתקיימת תחת ממשלות נתניהו.

באותה העת, הממשלה מעלימה עין מההשתלטות האינסופית של בדואים על אדמות מדינה בנגב, לצד בנייה בלתי חוקית בממדים קולוסאליים. היא אפילו הקפיאה את אכיפת החוק שנועד להתמודד עם זה, המכונה חוק קמיניץ.

צירוף אכיפת היתר נגד היהודים ואי־האכיפה נגד ערבים הוא אבסורד שיצרו ממשלות נתניהו, אבל הוא יתחדד מאוד בעקבות ההסכמים עם רע"ם כאשר בני גנץ שולט במשרד הביטחון ועל רקע קבלת ההחלטות בקואליציה החדשה. מדובר בעיוות, אפליה והפיכת היהודים לאזרחים סוג ג', שעלולה לעלות מדרגה מתוקף ההסכמים הקואליציוניים החדשים. נכון, נתניהו הבטיח לתת למנסור עבאס הרבה יותר ממה שבנט ולפיד התחייבו לתת לו, הוא גם הכשיר את החבירה עם המפלגה האסלאמית. ועדיין, כאשר כל בדואי יכול להשתלט על קרקע מדינה ולבנות בלי היתר ללא מענה שלטוני; כאשר מי שכבר עבר על החוק יקבל הכשר בדיעבד ואולי יבטלו לו את הקנסות - דווקא ביהודי יו"ש ייכנסו בכל הכוח. אלה עוול ואפליה קיצוניים שלא יעברו.

תוסיפו לכך את העובדה שמלכתחילה ליישובי יו"ש היהודיים לא מאפשרים להתפתח באופן טבעי, ומונעים תנאי חיים אלמנטריים מעשרות יישובים שהוקמו ברשות ובסמכות – המאחזים. שוללים כבישי גישה, חיבור למים, חשמל וטלפון. ונא לזכור שבניגוד למצב בקו הירוק, יהודי יו"ש נזקקים לאישור שר הביטחון לכל היתר בנייה לשכונה, לכל תב"ע. וגנץ מסרב לכנס את מועצת התכנון ביו"ש כבר כחמישה חודשים, וכך הוא כבר חונק את ההתיישבות.

זה לא שנתניהו פעל אחרת, חוץ מבערבי בחירות כשהתחנף לבוחרים. הוא הקפיא וחנק את ההתיישבות והבנייה ביו"ש וגם בירושלים. הוא גם הסגיר את אזורי C לרשות הפלסטינית וניצח על מדיניות אפס הסובלנות נגד הבנייה היהודית. תחת נתניהו גם הוצא צו תיחום והריסה להיאחזות אביתר שבשומרון, שהוקמה בעקבות רצח אביתר בורובסקי. כמה אופייני שנתניהו דרש השבוע להשהות את האכיפה באביתר, כדי שעם כניסת הממשלה החדשה אולי ישכחו שהכל קרה במשמרת שלו.  

אבל מה שמותר לנתניהו יהיה אסור בתכלית לבנט, שקד וסער. קהל המצביעים של נתניהו רק העריץ אותו יותר אחרי שהכיר במדינה פלסטינית, מסר את חברון ומנע בנייה בירושלים. בנט לא יוכל להעז לעשות כך, הבסיס האלקטורלי שלו יטרוף אותו ובצדק. כי הסובלנות שגילו מצביעי נתניהו כלפי מדיניות השמאל שהוא נקט, עומדת בניגוד לכל היגיון, פשוט בלתי נתפסת. ובכלל, את גורמי הימין שבממשלה החדשה שופטים כבר עכשיו בחומרה מיוחדת.

בימינה ובתקווה חדשה מודעים לעיוות בהתייחסות לנתניהו ולרגישות היתר כלפיהם. לכן הם גיבשו נוסחה קואליציונית עם גנץ ולפיד בעניין ההתיישבות, שלפיה הדפוסים שננקטו בשנים האחרונות לגבי ההתיישבות יימשכו גם תחת הקואליציה החדשה. כך, מועצת התכנון ביו"ש תתכנס ארבע פעמים בשנה ותאשר פרויקטים. כך תקציבי התשתיות ביו"ש ישוחררו כפי שאושר והיה נהוג עד היום, בניגוד לכל מיני פרסומים בעניין. גם בעניין המאחזים שנתניהו הותיר תלויים באוויר, הוסכם שיהיה טיפול חיובי. בכלל, אפילו בעניין הבדואים הודפים בקואליציה החדשה את הטענות בדבר מכירת חיסול בנגב.

רק שהכל יבוא בקרוב למבחן. צבועי הליכוד יגישו בכל שבוע הצעת חוק חדשה בעד ההתיישבות וכל קודשי הימין. כל אותם דברים שהם לא עשו במשך 12 השנים האחרונות. בד בבד ממשל ביידן ילחץ לחנוק ולהקפיא. זהו המבחן הגדול מכל של בנט, שקד וסער. פצצת הזמן של הקואליציה החדשה, שמחייבת נטרול זהיר וקפדני.

עדר חדי־הקרן

עוד חברת חד־קרן ישראלית נוצרה השבוע – "ורביט" שמה, שעוסקת במערכת תמלול אוטומטי. חברת חד־קרן - יוניקורן, היא מוצר יוצא דופן - סטארט־אפ שהשווי שלו מוערך בלמעלה ממיליארד דולר. זהו מועדון עולמי מכובד ומיוחד, שאליו נכנסה השבוע החברה האלמונית שקמה רק לפני כארבע שנים.

והנה, במועדון האקסקלוסיבי הזה נמצאת כמות בלתי נתפסת של חברות ישראליות, כ־40 במספר. בכלל, אחד מתוך כל עשרה יוניקורנים בעולם בשנה וחצי האחרונות קם בישראל. שבעה יוניקורנים ישראליים נולדו רק בחודש מרץ האחרון. ואם לא די בכך, על פי פרסומים שונים, בישראל ישנן יותר חברות חד־קרן מאשר בכל אירופה.

מדובר בתופעה בלתי נתפסת שהעולם צופה בה בהשתאות, וכל גורם עסקי שמחשיב את עצמו מקפיד לבוא הנה, לקחת חלק בחגיגה. בחוגים הגלובליים לא קולטים איך יכולה מדינה של תשעה מיליון איש להגיע להישגים שכאלו. מה שמו לכם במים או באוויר, הם שואלים.

האמת, אין לכך כל הסבר חוץ מהסיבה הקלאסית – הגניוס היהודי, בתוספת האופי הישראלי: אופי יצירתי, נחוש, שכל הזמן מבקש לפרוץ נתיבים חדשים. ובדיוק מהסיבה הזו כל המגזר הפרטי הישראלי משגשג ומושך את המשק, המדינה והחברה קדימה. רק שבמשק הציבורי, שכבול עדיין להסתדרות והוועדים הגדולים, הכל הפוך.

שני ראשי הממשלה המיועדים – בנט ולפיד, מבינים את זה היטב. בנט אפילו רשם השבוע רווח של 5 מיליון דולר כתוצאה מהשקעה מוצלחת, רבת־שנים, בחברת טכנולוגיה ופיננסים. אולי סוף־סוף ראש הממשלה יחדיר בשורות המנגנונים הממשלתיים והציבוריים את התכונות שיהפכו את כולנו ליוניקורן.

[email protected]