גל גמרי: חמגשיות הישר לחקלאים בשטח

"את קייטרינג 'הנחלה' הקמתי לפני כחמש שנים במושב יתד, בהתחלה לארוחות ביתיות ובהמשך גדלנו לאירועים ושמחות. זה קייטרינג בוטיק בהתאמה אישית לאירועים עד 200־250 איש, וזה הקסם שלו. יש מטבח חלבי ומטבח בשרי, והתפריט מותאם לכל לקוח לפי העדפתו. עד הגעת הקורונה עשינו לפחות שלושה־ארבעה אירועים שונים בשבוע, כשהכל עובר דרך הידיים שלי. בחודש הראשון של הסגר הראשון הייתי בלחץ, כי מיומן מלא באירועים עתידיים ירדנו לאפס פעילות וגם לא היה ברור לאיזה כיוון זה הולך. עם זאת, לאורך כל התקופה שמרתי על הצוות הקטן והמיומן שלי".

"כשהבנתי שהפרנסה כבר לא הולכת להיות אותו דבר, החלטתי לעשות מעשה: ארוחות צהריים קבועות לחקלאים באזור, שזה היה חסר להם, כי גם המסעדות היו סגורות. הם מגיעים אליי ואוספים את החמגשיות לעובדים בתקופת הקטיף, או שאנחנו מגיעים אליהם לשטח עם החמגשיות. באותה תקופה פתחתי גם מותג קטן ששמו 'נחובש', שזה במרוקאית 'נשמה שלי' - אוכל ביתי בקופסאות ממותגות שניתן להקפיא, עבור אלה שישבו בבית בסגרים וכבר לא היה להם כוח לבשל - מוסקה, פלפלים ממולאים, קציצות דגים ועוד מנות מהתפריט שלנו, וגם הוספנו מנות לפי הצורך. שתי היוזמות עזרו לי להחזיק את הראש מעל המים".

"מסיום הסגר השלישי, כשהבנתי שלמרות שהקייטרינג זה הייעוד והשמחה שלי, זה לא מספיק - התחלתי גם לבשל ארוחות בוקר וצהריים למוסדות ולארגונים חיוניים באזור שהמשיכו לפעול גם בתקופת הסגרים ושומר החומות. זאת בנוסף לאירועים חברתיים שהמשכנו לעשות, כמו עליות לתורה, ימי הולדת ובריתות. התקופה הזו לימדה אותי שיצירתיות ואמונה במה שאני מוכרת מאפשרות לי להצליח בכל מצב. לאחרונה היומן חזר להתמלא, וכבר עשינו אירוע ל־250 איש, וזה היה עונג גדול לפנק כזו כמות של אנשים אחרי יותר משנה".

הכותבת היא הבעלים של "הנחלה – קייטרינג בהתאמה אישית". מושב יתד, מ.א. אשכול. טל': 053-7518696

רונן כהן אולמי אליבא (צילום: פרטי)
רונן כהן אולמי אליבא (צילום: פרטי)

רונן כהן: היומן מתמלא, אך האירועים מצומצמים

"אני מתעסק בשני תחומים - חקלאי כבר 30 שנה עם משק במושב אוהד שמגדל בעיקר עגבניות ופלפלים, ובעלים של מתחם האירועים 'אליבא', שזה בארמית 'על הלב', שאותו הקמתי לפני יותר משבע שנים באופקים יחד עם שותפי זאב דנינו. המתחם משתרע על 12 דונם וכולל אולם שמכיל 1,500 איש עם אפשרות פיצול וגן גדול ויפהפה. לא באתי מהתחום, אבל זה משהו שתמיד רציתי, כי אני אדם שמחובר לאנשים ואוהב לארח. מבחינת האוכל וההגשה, אני חושב שהבאנו משהו חדש לאזור הדרום, עם מנות שף ייחודיות ועם צוות שמתנהל בצורה הכי מקצועית ומכובדת מול הלקוחות".

"עד שהגיעה הקורונה העסקנו כ־200 איש בחודש - מלצרים, טבחים, עובדי ניקיון ואחזקה, מנהלי אירועים וכדומה. ואז ב־10 במרץ אשתקד הכל נעצר - ומאז ועד 29 באפריל השנה לא היה כאן אירוע אחד. גם במשק עברנו תקופה לא קלה, גם בגלל שהייתה אי־בהירות באשר לעתיד וגם כי המדיניות היא להביא ירקות מטורקיה בלי לפרגן לחקלאות הישראלית".

"אחרי סיום ספירת העומר הספקנו לקיים כמה אירועים. אבל אז התחיל מבצע שומר החומות, והמשק שלי עלה לכותרות לאחר שטיל שנורה מרצועת עזה פגע במתחם המגורים של העובדים התאילנדים שלי, הרג שניים מהם ופצע שמונה, שאחד מהם עדיין מאושפז בבית החולים. אנחנו גרים במועצה האזורית אשכול, שחטפה קרוב לאלף שיגורים. אני רוצה לציין את השגרירות התאילנדית, שאנשיה באו לעודד את העובדים ואותנו ועשו מעל ומעבר. מצד שני, שוב נאלצנו לבטל אירועים. בשבועיים האחרונים יומן ההזמנות מתמלא, אבל האנשים עדיין חוששים, וזאת אחת הסיבות שהאירועים מצומצמים יותר. הלב שלי עם הזוגות הצעירים שרוצים כבר להקים משפחה וצריכים להתחיל הכל כל פעם מחדש".

הכותב הוא בעלים משותף של מתחם האירועים והכנסים "אליבא". פארק אפיקים בנגב, אופקים (ליד צומת גילת). טל': 08-9576095

איתי צור יועץ עסקי (צילום: פרטי)
איתי צור יועץ עסקי (צילום: פרטי)

איתי צור: לאתר סביבות עסקיות חדשות

"עסק, קטן כגדול, מחפש כל הזמן ודאות, כדי לתכנן ובעיקר לפעול בצורה מדויקת ויעילה. אבל המצב בתקופה האחרונה מכתיב לנו מציאות אחרת לגמרי, כזו שקשה לתכנן בה שני צעדים קדימה. העסקים בעוטף עזה חיים במציאות הזו מעל לעשור. כלומר, הקבוע היחידי הוא שהמציאות תישאר כאוטית. לפיכך, עסק שפועל בסביבה מורכבת ועמומה כזו צריך להכיר בכך ולהתחיל להתנהל בהתאם. בכל מקרה, אל תבכו על החלב שנשפך, הסתכלו קדימה ונסו לאתר הזדמנויות חדשות שהמציאות העכשווית מייצרת".

"בנוסף, חשבו איך למנף את המשאבים הקיימים ואת היתרונות שלכם לבניית מוצרים ושירותים חדשים, עם מענה מהיר לצורכי השוק. מומלץ לחפש שיתופי פעולה עם ספקים, עם לקוחות ואפילו עם המתחרים שלכם, כי הם יכולים ליצור ערך מוסף משמעותי. נסו גם לאתר סביבות עסקיות חדשות, במקום זו שהשתבשה. גם במקרה זה, כשאתם נכנסים לסביבה עסקית חדשה ולא מוכרת, מומלץ להיעזר במומחים שמכירים אותה היטב".
הכותב הוא מומחה בייעוץ ובהדרכת מיומנויות עסקיות ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים

אביטל דדון מנהלת המחלקה העסקית בסניף אופקים בבנק הפועלים (צילום: פרטי)
אביטל דדון מנהלת המחלקה העסקית בסניף אופקים בבנק הפועלים (צילום: פרטי)

אביטל דדון: התאמת מבנה האשראי לצרכים

"התפשטות נגיף הקורונה השפיעה על מספר רב של ענפים במשק, אשר חוו שיבושים מהותיים בפעילות העסקית. את השיבוש המשמעותי ביותר חוו הענפים אשר תלויים בקיום התקהלות לצורך פעילותם, דוגמת ענפי האירועים, שהתמודדו עם הגבלות רבות ואף עם הפסקת פעילות מוחלטת לתקופות ממושכות. לכך הצטרפו גם ימי הלחימה מול רצועה עזה, שהגיעו עוד טרם התאוששו העסקים ממשבר הקורונה".

"כל אלו מלמדים אותנו עד כמה חשוב להיות ערוכים לכל מצב ולנהל את העסק בצורה אחראית ומושכלת בתנאי חוסר ודאות. בעלי  עסקים לומדים כיום להמציא עצמם מחדש ולבצע התאמות למציאות הנוכחית בהיבטים שונים של ניהול העסק, במיוחד בכל הקשור להכנסות הצפויות ובתכנון ניהול התזרים. לשם כך עלינו להתאים מבעוד מועד את מבנה האשראי לצורכי בית העסק, לנהל תזרים מזומנים בריא ולשמור כספים לאירועים בלתי מתוכננים".
הכותבת היא מנהלת המחלקה העסקית בסניף אופקים בבנק הפועלים

על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.
אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.