האם ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית שיתפו פעולה להפעלת לחץ לערעור מעמדו של מלך ירדן, עבדאללה? כך טוען עיתונאי ה"וושינגטון פוסט", דיוויד איגנשיוס.

הדרמה בירדן החלה בראשית אפריל, כאשר הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך ויורש העצר לשעבר, הוכנס למעצר בית, בעוד הרשויות עצרו את הנסיך חסן בן זייד, בן משפחת המלוכה שעומד בראש שבט בולט, ואת באסם עוואדללה שהיה בעבר ראש לשכת ארמון המלוכה הירדני ומקורב לנסיך הכתר הסעודי. כזכור, גורמים רשמיים הגדירו את סיבת המעצר כ"איום על יציבותה של המדינה".

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במעמד החתימה על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן. צילום וידאו: איתי בית-און, לע"מ, סאונד: ניר שרף, לע"מ

במאמר שפרסם בעל הטור, הוא סיפק פרטים חדשים על הפרשה בהסתמך על דוח החקירה הירדני ומשיחות עם גורמים אמריקאיים, ישראליים, בריטיים, ירדניים וסעודיים, ומהם עולה הקשר בין האירועים הדרמטיים בממלכה לבין הניסיונות לקדם את "עסקת המאה" ולקרב בין ישראל לבין סעודיה.

על פי איגנשיוס, הסיבה לניסיונות לערער את יציבות משטרו של המלך עבדאללה נבעה מחוסר רצונו לוותר על האחריות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים כחלק מ"עסקת המאה" והחשש שהתבצרותו של המלך תקשיח את עמדות הפלסטינים.

מהמאמר עולה כי הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, ויועצו הקרוב, ג'ארד קושנר, לא הסתירו את מורת רוחם מהתנהלותו של המלך הירדני, וכי עד היום האחרון של הממשל ניסה קושנר לקדם פריצת דרך שתכניס את הסעודים למסלול הנורמליזציה. "טראמפ האמין שהמלך מהווה מכשול לתהליך השלום", אמר בכיר לעבר ב-CIA.

 על פי איגנשיוס, טראמפ, נתניהו ובן סלמאן "לא פעלו להפיל את המלך, אבל הפעולות שלהם בהחלט החלישו אותו ועודדו את האויבים שלו". המלך עצמו, כך לפי גורם אמריקאי שמכיר אותו היטב, חש שהשלושה מנסים לסלק אותו מכס המלוכה.

גם בכירים בישראל חשו אי נוחות מהמתרחש. שר הביטחון, בני גנץ, קיים פגישה חשאית עם המלך בעמאן בתחילת השנה הנוכחית בשל חששו מהיחסים המידרדרים בין המלך לבין נתניהו. יותר מכך, גורם מודיעיני אמריקאי לשעבר סיפר כי אחרי המעצרים בירדן, מיהרו נציגי המוסד והשב"כ לשלוח מסרים פרטיים לארמון המלוכה בעמאן ובהם הכחישו כל קשר למזימה לכאורה. "אלה לא אנחנו, זה מגיע מעלינו", נמסר משירותי הביון הישראליים, כאשר ההערכה של איגנשיוס היא שהם התכוונו לראש הממשלה.

איגנשיוס ציין כי החקירה הירדנית החלה לפני שנתיים כאשר התקבל מידע שהנסיך חסן בן זייד נפגש עם בכירים בשגרירות זרה כדי לברר אם יתמכו בנסיך חמזה כשליט חלופי במקום המלך עבדאללה, וגורם מודיעין מערבי אמר לאיגנשיוס כי ההערכה היא שמדובר בשגרירות האמריקאית. בנוסף, בכירי שבטים פנו לשירותי הביטחון במהלך השנה שעברה וסיפרו כי מקורבים לנסיך חמזה מנסים לגייס את תמיכתם.

לקראת סוף השנה, גם זוהתה תקשורת גוברת בין הנסיך חמזה, הנסיך חסן ועוודאללה. "עוואדללה פעל לקדם את 'עסקת המאה' ולהחליש את מעמדה של ירדן ואת מעמדו של המלך ביחס לפלסטין והחסות ההאשמית למקומות הקדושים בירושלים", נכתב בדוח החקירה.

החודש הוגשו כתבי אישום הוגשו נגד שני הנסיך חסן ונגד עוודאללה, אולם לא נמסרו הפרטים. לפי דוח החקירה, הנסיך חמזה ומשפחתו נמצאים "תחת אחריותו של המלך", אולם הדוח גם מציין כי הנסיך "מעולם לא קיבל" את ההחלטה להדיח אותו מתפקיד יורש העצר בשנת 2004 וכי הוא "ביקש להציג את עצמו כחלופה" למלך.