הממשלה ה-36 בראשות נפתלי בנט התכנסה הערב (ראשון) לישיבתה הראשונה, זאת לאחר שמליאת הכנסת אישרה ברוב של 60 ח"כים מול 59 את ממשלת החילופים של בנט-לפיד ובכך הגיעה לקצה תקופת 12 שנות שלטונו של מנהיג הליכוד בנימין נתניהו.

בנט פתח את הישיבה באומרו כי "אנחנו בפתחם של ימים חדשים, תלאות זו לא מילה מוגזמת, תלאות הקמת ממשלת האחדות מאחורינו וחובת ההוכחה עלינו. נפעל יחד בשותפות ואחריות כדי לאחות את הקרע בעם אחרי תקופה ארוכה של שיתוק מריבות עם הפנים קדימה".

הוא הוסיף: "אני מאמין בכם, בכל אחד מכם. יש כאן מצב מיוחד שהשרים מתאימים במיוחד לתפקידיהם וזה מרענן. כדי שהמהלך הזה יצליח, נצטרך לשמור על איפוק בהיבטים האידיאולוגיים. להתמקד בעשייה מעשית, בחיים עצמם. סלילת כבישים, חינוך, בריאות, כלכלה, ביטחון. וזה ישמור על יציבות הממשלה".

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, אמר כי "מה שהקים את הממשלה אלה חברות ואמון והן אלו שיחזיקו אותה". לאחר מכן, הישיבה הקצרה ננעלה.

ישיבת המליאה נפתחה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, אולם עם תחילת נאומו של בנט הורחקו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק לאחר שהפריעו לנאומו והניפו תמונות של משפחות של חללי פיגועים, ואילו חבר הכנסת איתמר בן גביר הורחק לאחר שהניף דגל שחור וכרזה. לאחר מכן עברה הישיבה לעסוק בבחירת יו"ר הכנסת החדש, ח"כ מיקי לוי מיש עתיד.

לאחר מכן הצביעה מליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר הכנסת החדש, חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד). לוי נבחר ברוב של 67 ח"כים ועם בחירתו החליף לוי מקומות עם יו"ר הכנסת הקודם יריב לוין, וניהל את המשך הישיבה במהלכה נערכה הצבעת אמון ראשונה בממשלת החילופים. 

לאחר ההצבעה נמסרו הצהרות אמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי והשרים. הממשלה זכתה בהצבעת האמון לתמיכת 60 ח"כים, כשסעיד סעיד אלחרומי מסיעת רע"מ הפך לחבר הכנסת היחיד שנמנע.

בתום ההצבעה עלו 26 שרי הממשלה המיועדים בזה אחר זה אל הדוכן והצהירו אמונים (שר נוסף יושבע בהמשך). ראשון הצהיר אמונים ראש הממשלה נפתלי בנט, שאמר: "מתחייב אני לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא באמונה את תפקידו כראש הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת", ויתפוס את מקומו בראש שולחן הממשלה. לאחר ההשבעות תינעל ישיבת הכנסת המיוחדת, וזמן קצר לאחר מכן תתכנס במשכן הישיבה הראשונה של הממשלה ה־36.  

מיקי לוי (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מיקי לוי (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

חברי הציונות הדתית הוצאו מהמליאה בעת נאומו של נפתלי בנט. צילום: ערוץ כנסת

בפתח נאומו פנה ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט לראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו ואמר: "כראש הממשלה פעלת לאורך שנים רבות במסירות לביצור עוצמתה המדינית, הביטחונית. ראיתי אותך לא פעם מקרוב בדיונים ביטחוניים ארוכים בתוך השעות הקטנות של הלילה שואל, חוקר ודורש מתוך תחושה של כובד האחריות. לא תמיד הסכמנו, אבל הקרבתם המון למען ישראל".

לאחר מכן הודה לנשיא המדינה היוצא ראובן (רובי) ריבלין: "אני מבקש בהזדמנות זו, גם להביע הערכה עמוקה לנשיא העשירי ראובן רובי ריבלין על שנותיו כנשיא, כיו"ר הכנסת וכשליח ציבור מסור, ולברך את הנשיא הנבחר יצחק (בוז'י) הרצוג בברכת הצלחה. בעזרת השם נעבוד יחד היטב".

מליאת הכנסת במהלך נאום בנט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מליאת הכנסת במהלך נאום בנט (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"מדינת ישראל היא לא עוד מדינה, היא חלומם של עוד יהודים ממרקש ועד בודפשט, מבגדד ועד סן פרנסיסקו, וזכינו, שהוא מתגשם בכל יום מול עינינו", אמר בנט. "לכל דור יש את האתגרים שלו, כל דור מחלץ ממנו את המנהיגים שלו. האתגרים החיצוניים שעומדים מולנו גדולים, פרויקט הגרעין האיראני שהתקדם לעבר נקודה מכרעת, המלחמה המתמשכת בטרור, תדמיתה של ישראל בעולם והיחס הלא שווה שהיא מקבל במוסדות הבינלאומיים, כל אלה הן משימות גדולות ואבות אבותינו היו חולמים להגיע למצב שיש כנסת בישראל עם ויכוחים בתוך מדינה ריבונית. אני גאה בזה".

בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

עוד אמר בנט, כי "בעת הזו, אנחנו ניצבים גם בפני אתגר פנימי, הקרע המתמשך בעם כפי שבא לידי ביטוי בדקות אלה ממש. הקרע הזה, שהלך ופרם את החוטים שמחזיקים אותנו יחד, הפיל אותנו מערכת בחירות אחת אחרי השנייה למערבולת של שנאה וריב אחים. הקטטות האלה, בין האנשים שאמורים היו לנהל את המדינה, הביאו לשיתוקה בדיוק כמו בדקות אלה. המדינה הזו הפסיקה להיות מנוהלת, חוסר משילות בנגב ואבדן הדרום במשך 12 שנה".

בנט המשיך: "אז כמו שרואים הפרלמנט של מדינת היהודים זה פרלמנט עם דעות. אבל יש נקודות בהיסטוריה היהודית שבהן המחלוקת יוצאת משליטה. כשהמחלוקת כבר לא לשם שמיים, כשהיא מאיימת עלינו, ועל כל מה שעשינו בדם ובעמל - ופעמיים בהיסטוריה שלנו רבותיי איבדנו את הבית הלאומי שלנו. עם ישראל איבד את הבית הראשון והשני בדיוק כי מנהיגי הדור ההוא לא השכילו לשבת זה עם זה ולהתפשר. כן, גם עם אנשים אחרים. בדיוק ככה. אני רואה ממש פה מול עיניי את בר גיורא ואת יוחנן מגוש חלב. כל אחד צודק כל אחד צודק אבל מרוב הצדק הם שרפו את ביתנו עלינו".

נפתלי בנט, ראש הממשלה המיועד, נואם במליאת הכנסת  (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט, ראש הממשלה המיועד, נואם במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

"דמיינו שאז, לפני 2000 שנה, היו עומדים אנשים ואומרים רגע לפני התהום - לא נחזיק שלטים ולא נשרוף את האסמים של עצמנו בגלל שאנחנו לא מסוגלים לשבת זה עם זה. מה קרה? מה קרה? אני גאה ביכולת לשבת ביחד עם אנשים עם דעות מאוד שונות", אמר ראש הממשלה הנכנס והוסיף: "לכן, הפעם רבותיי, ברגע המכריע לקחנו אחריות. הכי קל להמשיך ככה. לפי התוכנית שתכננתם לנו, עוד בחירות. בחירות חמישיות ושישיות ועשיריות. עוד שנאה כמו שליצמן אמר הולכים לעוד בחירות, עוד פוסט מורעל בפייסבוק, עוד הפגנות כאלה ואחרות ממונות ומתוזמנות ככה בדיוק מפרקים מדינה. וזאת לא אופציה. לכן, אנחנו עצרנו את הרכבת רגע לפני התהום ואני רוצה להודות כאן לידידי, שר החוץ המיועד, יאיר לפיד שגילה אחריות לאומית, נדיבות פוליטית וסבלנות - ובלעדיו לא היינו כאן היום".

לאחר מכן אמר בנט כי "הגיעה השעה של מנהיגים אחראיים מחלקי העם השונים לעצור את הטירוף הזה". אופיר אקוניס צעק בתגובה: "שקרן ענק". חברת הכנסת מאי גולן הפריעה לנאום ולוין הורה להוציאה מן המליאה לאחר שהוזהרה מספר פעמים".

בהמשך פנה בנט למתנגדיו: "יש פה איזה רצון לייצר אבל לאומי. מה שקורה פה בסך הכול זה מה שנקרא דמוקרטיה, ממשלה מתחלפת. יש מפלגות בפנים יש מפלגות בחוץ - ואנחנו פועלים על פי חוק וככה טבעו של עולם. אנחנו נגיע לבחירות עוד ארבע שנים ותציגו את המרכולת שלכם".

הוא גם פנה לציבור החרדי ואמר כי יקים ועדת חקירה לאסון מירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם. "אומנם ראשי המפלגות החרדיות בחרו שלא להצטרף לקואליציה וזו זכותם אבל זה לא אומר שאתם, הציבור עצמו, לא מיוצגים. אני אייצג אתכם, אנחנו נייצג אתכן. הממשלה החדשה רבותיי תכבד את לומדי התורה התורה, היא ששמרה אותנו אלפי שנים בגלות. ובמקביל היא תפעל לשחרר חסמים שמנעו מהציבור החרדי להשתלב בתעסוקה ובחברה בישראל. אנחנו נטפל בבעיות עומק שמנצחות קשיים בחברה החרדית. מצוקת הדיור מה שקורה גם בחברה החרדית, ויש מקום לבניית שכונות חדשות ואפילו עיר חרדית חדשה בישראל".

בסוגיית האיום האיראני התייחס ראש הממשלה הנכנס, הבהיר: "הממשלה מתחילה את דרכה כשהאיום המשמעותי ביותר על ישראל - פרויקט הגרעין האיראני - מגיע לנקודה קריטית. המזרח התיכון עדיין לא התאושש מההסכם הראשון שצייד את איראן במיליוני דולרים וגם בלגיטימציה. חידושו של הסכם הגרעין עם איראן הוא טעות שתיתן שוב לגיטימציה לאחד המשטרים האפלים והאלימים בעולם. ישראל לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני, ישראל אינה צד להסכם והיא תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא", אמר בנט.

גדעון סער ונפתלי בנט (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
גדעון סער ונפתלי בנט (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

עוד אמר, כי "בחודש שעבר קיבלנו גם תזכורת לכך שהסכסוך עם הפלסטינים עוד פה. אנחנו צריכים לזכור ולהזכיר לעולם שאויבנו שוללים את עצמם קיומנו כמדינה יהודית בארץ ישראל, ולא מדובר על מחלוקת על שטח. נידרש לעוצמה צבאית ולחוסן. אני מקווה שהפסקת האש בדרום תישמר, אך אם חמאס ייבחר שוב בדרך של אלימות נגד אזרחים ישראלים - הם יתקלו בקיר ברזל. אלימות, טרור ושום קונסטלציה פוליטית לא תקשור את ידינו לעשות מה שצריך. חבריי, אלימות וטרור הן לא תופעת טבע שצריך פשוט להשלים איתה. הפלסטינים צריכים לקחת אחריות". בנט הוסיף התייחסות לסוגיית הנעדרים והשבויים ואמר כי "אנחנו רואים בהשבתם חובה שיש לקיימה מתוך אחריות".

לאחר מכן הודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כשאמר "אני רוצה להודות בשם כולנו לנשיא ג'ו ביידן על עמידותו הנחושה לצד ישראל במהלך מבצע שומר החומות ומחויבותו ארוכת השנים לישראל. אנו מעריכים מאוד את תמיכתה היציבה של ארה"ב, ידידתנו הגדולה ביותר. הממשלה שלנו תעשה מאמץ להעמיק ולטפח את היחסים עם ידידנו בשתי המפלגות. אם יהיו מחלוקות, ננהל אותן מתוך אמון בסיסי וכבוד הדדי".

ח''כ מירב מיכאלי (צילום: מארק ישראל סלם)
ח''כ מירב מיכאלי (צילום: מארק ישראל סלם)

גדעון סער מגיע לכנסת לקראת השבעת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער מגיע לכנסת לקראת השבעת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

יאיר לפיד מגיע לכנסת לקראת השבעת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד מגיע לכנסת לקראת השבעת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

מנסור עבאס בכנסת לקראת השבעת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
מנסור עבאס בכנסת לקראת השבעת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

ליברמן בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
ליברמן בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

בני הזוג גולדין וזהבה שאול, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)
בני הזוג גולדין וזהבה שאול, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)

יאיר לפיד ונפתלי בנט בכניסה לישיבת ראשי סיעות הקואליציה (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)
יאיר לפיד ונפתלי בנט בכניסה לישיבת ראשי סיעות הקואליציה (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)

יאיר לפיד, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן בישיבת ראשי סיעות הקואליציה לפני ההשבעה (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)
יאיר לפיד, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן בישיבת ראשי סיעות הקואליציה לפני ההשבעה (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)