יימנע את הקמת הממשלה? חבר הכנסת סעיד אלחרומי, ממפלגת רע"מ, איים הבוקר (ראשון) שלא יתמוך בממשלת "השינוי" בראשותם של נפתלי בנט ויאיר לפיד. בשלב זה, ראשי הקואליציה החדשה מקיימים שיחות עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס בשל החשש שח"כ אלחרומי עלול שלא לתמוך בממשלה.

אלחרומי אמר לחדשות 12: "תהיה ממשלה היום, לא מפעילים עליי לחצים". עם זאת, עם זאת, הוא סירב להשיב כיצד יצביע והאם בכוונתו להימנע. עם זאת, גורמים בכירים בקואליציה הרגיעו ומסרו כי: "תהיה היום ממשלה. יהיה לנו רוב גם בלעדיו".

ח"כ אלחרומי דורש לבטל סעיף בהסכם הקואליציוני שמתייחס לבנייה בלתי חוקית בנגב הנוגע ל"אכיפה תומכת הסדרה", הקשורה לבנייה הבלתי חוקית בישובים בדואים בנגב. 

מנסור עבאס בסיום פגישה עם גוש השינוי, צילום אבשלום שושני

גורמים בקואליציה המסתמנת אומרים כי בליכוד "מזהים את ח"כ אלחרומי כחוליה החלשה ברע"מ ומפעילים עליו מכבש של לחצים כדי לא לתמוך היום בממשלת גוש השינוי".  יש לציין כי במקרה שבו ח"כ אלחרומי יצביע נגד הממשלה, בחד"ש ובתע"ל עשויים להחליט על הימנעות במקום להצביע נגד, ובכך לאפשר את הקמתה.

חה"כ יואל רזבוזוב נשאל על האפשרות שאלחרומי יצביע נגד הממשלה, ואמר בחדשות 12: "אני יודע שהקצוות סגורים, ראשי המפלגות סגרו הכל. תמיד בעולם הפוליטי המסובך שלנו יכול לקרות כל דבר".

חבר הכנסת מרע"מ הוא אינו הראשון שגורם לחשש בקרב "גוש השינוי" לקראת ההצבעה הערב. מוקדם יותר נודע כי אלי אבידר מישראל ביתנו שוקל לפרוש מסיעת ישראל ביתנו ולצאת לדרך עצמאית. בתוך כך, חברת הכנסת אמילי מואטי הודיעה להנהלת סיעת מפלגת העבודה כי תגיע להצבעה בכנסת היום, למרות שאושפזה בשל תופעת לוואי להליך רפואי שעברה בשבוע שעבר.

אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

ממפלגת הליכוד נמסר: "לראשונה בתולדות המדינה, וכדי להיות ראש ממשלה עם שישה מנדטים, בנט מקים את ממשלת ההונאה שלו בהימנעות הרשימה המשותפת, שתומכת במחבלים ומתנגדת להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. אין גבול לבושה".

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר: "‏כשאמרתי שהממשלה הזו תקום בהישענות על איימן עודה, אחמד טיבי, בל״ד ועופר כסיף, היו רבים שסירבו להאמין. ובכן, ההוכחה לכך הגיעה היום כשהממשלה המוזרה הזו תקום בהמנעותה של הרשימה המשותפת. אנשי ״הימין״ בנט וסער צריכים להתבייש".

תנועת רגבים הודיעה כי בכוונתה להגיש עתירה לבג"ץ נגד ביטול רטרואקטיבי של הקנסות המנהליים שניתנו בשנים האחרונות כחלק מאכיפת חוק התכנון והבניה. מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים מסר כי "הנתונים שהוצגו בכנסת הוכיחו כי 'חוק קמיניץ' הפחית את התחלות הבנייה הבלתי חוקית בעשרות אחוזים. ממשלה שקמה כחוק בתמיכת רוב חברי כנסת ישראל, היא ממשלה חוקית, אולם ביטול כוללני ורטרואקטיבי של קנסות שהוטלו במסגרת החוק, איננו מתקבל על הדעת כתמורה פוליטית". לדבריו, ביטול הקנסות שניתנו במסגרת "חוק קמיניץ", יהווה מתן פרס לעבריינים, ימוטט את אבני היסוד של מדינה שומרת חוק, שהיא יכולת ההרתעה שיוצרת החקיקה, ותפגע בראש ובראשונה בחברה הערבית המשוועת לתכנון בר קיימא ותשתיות נאותות ביישוביהם.