חשש מבוקר: הממשל האמריקאי עוקב אחרי חשד לדליפה מסוכנת מכור גרעיני בסין בעקבות בקשה לסיוע מחברה צרפתית שמסייעת להפעיל את המתקן ואשר הביעה חשש מההתנהלות הסינית - כך חשפה רשת CNN. על פי הדיווח, בוושינגטון הבהירו כי הכור עדיין לא במצב של משבר.

חברת פרמאטום, שעוסקת בעיצוב ובאספקה של ציוד ושירותים גרעיניים, פנתה בחודש למשרד האנרגיה האמריקאי ועדכנה על בעיות אפשריות בכור הגרעיני טיישאן שבמחוז גואנגדונג בדרום סין שהחל לפעול לפני כשנתיים. הכור הוא פרויקט סיני-צרפתי ופרמאטום מסייעת לתפעל אותו ומחזיקה בבעלות חלקית עליו.

ב-3 ביוני, נשלחה בקשה נוספת לסיוע כאשר המהנדסים הצרפתים הזהירו מפני דליפה של גז ביקוע ופנייה נוספת שבוצעה ב-8 ביוני כבר הזהירה מפני סכנה מיידית. "המצב הוא של איום מיידי של קרינה לאתר ולציבור ופראמטום מבקשת רשות להעביר מידע טכני וסיוע ככל שיידרש על מנת להשיב את המפעל לפעולה תקינה", נכתב במזכר.

ראש ממשלת צרפת לשעבר פרנסואה פילון מכריז על הקמת הכור בטיישאן, 2009 (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת צרפת לשעבר פרנסואה פילון מכריז על הקמת הכור בטיישאן, 2009 (צילום: רויטרס)

יותר מכך, הצרפתים התריעו כי הרשויות הסיניות מעלות בכל פעם את הרף של רמות הפליטה על מנת למנוע את סגירת הכור. "כדי להבטיח שהכמויות מחוץ לאתר נשמרות בהתאם לגבולות המקובלים כדי שלא לגרום לנזק בלתי הפיך לאוכלוסייה מסביב, החברה המפעילה נדרשת לציית למגבלה רגולטורית ולסגור את הכור אם הרף נחצה".

בעקבות ההתראה של החברה הצרפתית, החלה מחלקת המדינה לקיים התייעצויות עם הממשלה הצרפתית ועם מומחים טכניים במשרד האנרגיה. גם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן קיימה מספר פגישות בנושא בשבוע החולף בניהולן של הממונה על נושאי סין, לורה רוזנברגר, והאחראית על פיקוח נשק, מלורי סטיוארט.

גורם המעורה בפרטים אמר ל-CNN כי בשלב הנוכחי הדליפה אינה "ברמת משבר", אולם יש צורך להמשיך במעקב. עם זאת, ההערכה היא יש סיכוי גבוה יותר שהמשבר לא יהפוך לאסון נרחב.