טקס חילופי השרים התקיים היום (שני) במשרד הבריאות, במהלכו נשאו דברים מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, השר היוצא חבר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, השר הנכנס חבר הכנסת ניצן הורוביץ ונוספים.

פרופ' לוי היה ראשון הנואמים שאמר כי חובת עטיית המסיכות בחללים סגורים תבוטל החל ממחר.

אחריו נשא דברים שר הבריאות היוצא יואל (יולי) אדלשטיין שאמר בפתח דבריו כי "יצא המרצע מן השק. כל הזמן מכרו לנו שמערכת הבריאות היא א-פוליטית, כולם שווים, זאת מערכת שמאלנית, נכנס הורוביץ וכולם הגיעו. אני מתבדח כי זאת התרופה שלי להתרגשות במעמדים הכי מרגשים".

"ידעתי למה אני בא - כן, האם תיארתי לעצמי עד כמה? לא", אמר אדלשטיין. "ידענו שבאים להילחם במגיפה, אבל כל הדברים מסביב... אני חושב שהדבר היחידי שעזר לנו לעבור את התקופה הזו, שלפעמים הרגשנו בודדים מול כולם, כאילו יש את משרד הבריאות ושאר העולם, לכולם דעות ומחשבות וכולם פרופסורים. ההבדל הקטן בין האנשים שיושבים כאן לבין אותם דברנים, היא שהאחריות הייתה על מי שכאן. מן הרגע הראשון אמרתי שאסור לנו להגיע למצב שאנחנו רק קורונה ובכל זאת הקורונה שאבה אותנו. אני מקווה שההשקעה שלנו של כ-20 מיליארד שקלים שקיבלה מערכת הבריאות בתקופה הזו, אז חלק מזה הוקצה לקורונה ולא יוחזר, אבל חלק מזה זה עוד רופאים, עוד מיטות, שיפור בחדרי מיון וכו'".

"זה פרק תודות, אני לא יכול להודות לכולם", אמר השר לשעבר. "מבצע החיסונים שהיה, עד היום אנחנו מתראיינים לתקשורת הזרה, אנחנו מספרים על מבצע החיסונים הטוב בעולם, ללא תחרות. הבטחתי לעצמי עשר פעמים לא להגיע לשמו אבל אני רוצה לומר שהשלישייה של חזי, נחמן ושרון, של השעות לא שעות, יש רבים אחרים ואני רואה אותם ואני מבקש לא להיעלב, אבל אלו שלושת השמות המזוהים עם התמונה שאני רואה".

לאחר מכן פנה אדלשטיין להורוביץ, שר הבריאות הנכנס: "ניצן - מאחל לך המון הצלחה ואתה יודע שזה מכל הלב, משתי סיבות, אנחנו חברים, אני אוהב אותך ואני יודע שאתה בא עם לב טוב והמון מקצועיות, לא היית שר אבל אני בטוח שתצליח עם המסירות שלך והחברתיות שלך. כל המקיים נפש אחת - כאילו קיים עולם מלא, כולם פה יסייעו לך וגם אני אהיה לצדך בכל עצה שתצטרך. אנחנו זקוקים להצלחתך".

ניצן הורוביץ ויולי אדלשטיין (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
ניצן הורוביץ ויולי אדלשטיין (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

הבא בתור לשאת דברים היה הורוביץ. "אני נכנס לתפקיד הזה בהתרגשות, זה כבוד גדול עבורי. האתגר שמוטל על המשרד הזה הוא אדיר. עובדי המשרד, בתי החולים, קופות החולים, האחיות, הרופאים, מחזיקים באחריות עצומה. אתם אמונים על שמירה על זכות יסוד והיא הזכות לבריאות ומימושה לכלל האוכלוסיה. ללא הזכות לבריאות לא מתקיימות זכויות האדם האחרות. בעיניי זה קודם כל עניין ערכי ומוסרי שיש לקדם שוויון, צדק, עזרה הדדית ואחריות חברתית", אמר השר הנכנס.

הורוביץ המשיך: "הזכות לבריאות היא החובה המוסרית שלנו. אין הבדל אם אתה חרדי מבני ברק, טראנסית מתל אביב, ערבי או חילונית מבאר שבע. כאן במערכת הבריאות, כולם נכללים תחת הגדרה אחת - בני אדם. השאיפה להנגשת הפערים בבריאות היא המטרה המתמדת של מערכת בריאות ציבורית בריאה, וזה יעמוד לנגדנו כל העת".

עוד אמר השר, כי  "מערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל דמוקרטים היא זו שניצחה את הקורונה, אסור לפגוע בה, אנחנו נשמור ונחזק אותה. המשבר גבה קורבנות, שיתק מדינה, זה לצד זה, ערבים ויהודים, נשים וגברים. הזכרתם שמערכת הבריאות הישראלית היא גם מהטובות בעולם וזאת גאווה לאומית. כשר הבריאות אני אעבוד שמשרד הבריאות יהיה חוד החנית של זכויות האדם, לצמצום הפער שלעתים הוא בלתי נסבל בין מרכז לפריפריה. יחד כולנו נשים דגש גם על חדשנות וטכנולוגיה".

לסיום אמר הורוביץ, "בכהונתי אשים דגש על בריאות בהקשר הרחב יותר - מדיניות בריאות נכונה היא מדיניות שמונעת את התחלואה לפני שהיא מתפתחת ומצמצמת מראש את מפגש האזרח עם בתי החולים. אני כאן כדי להבטיח שאף שיקול זה לא יחדור למרחב הזה, לא אאפשר לבעלי אינטרסים וגורמים משחיתים לפגוע ביושרת משרד הבריאות".