אובססיבי – כך תיאר ממש לאחרונה מנכ”ל פייזר, אלברט בורלא, את נתניהו בראיון שהעניק לחדשות 12 על רקע מבצע החיסונים המוצלח בישראל. "הרבה מנהיגים דיברו איתי, אבל ראש הממשלה שלכם היה ממש אובססיבי. הוא התקשר אליי 30 פעם, לפעמים בשלוש בבוקר”, תיאר בורלא. נתניהו, תסמכו עליו, עשה מזה מטעמים והסביר שהוא אובססיבי לא רק לחיסונים, אלא גם לכלכלת ישראל. מתנגדיו, לעומת זאת, לעגו לו שהוא אובססיבי לעוד דברים, כמו לתקשורת ולמתנות.

איש ישן עם זקן חדש – באוגוסט 2017 תקף ראש הממשלה נתניהו את ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, מגדולי מתנגדיו, ואמר: "איך אמר אותו איש ישן עם זקן חדש, שהיה פעם ראש ממשלה לזמן קצר? הצונאמי המדיני בדרך. איזה צונאמי, איזה בידוד ואיזה שטויות".

שרה נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שרה נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אם ביבי היה נולד באמריקה, הוא היה יכול להיות היום בקלות נשיא ארצות הברית – את המשפט הזה אמרה שרה נתניהו, רעייתו של נתניהו, בשיחת טלפון שקיימה עם מוניק בן מלך, בת זוגו של ראש עיריית שדרות לשעבר, אלי מויאל, במהלך צוק איתן. בשיחה, שחלקים ממנה הודלפו לתקשורת, נשמעה שרה אומרת: “העם יודע שאף אחד, גם לא נפתלי בנט, גם לא יאיר לפיד, לא יכולים להיות ראש ממשלה. אם ביבי היה נולד באמריקה, הוא היה יכול להיות היום בקלות נשיא ארצות הברית. הרי בכל העולם מעריצים אותו”.

אם זה נראה כמו ברווז – בוועידה בשדולת איפא”ק ב־2012 התריע נתניהו מפני יכולות הגרעין של איראן באומרו: “אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז – אז מה זה? מה זה? בדיוק, ברווז. והברווז הזה הוא ברווז גרעיני. הגיע הזמן שהעולם יקרא לברווז – ברווז”.

אני לא יודע למי להאמין, ליד ימין או ליד שמאל שלך! – אמירתו של ראש הממשלה אריאל שרון על נתניהו – ״אני רוצה להאמין לנתניהו אבל לא יודע לאיזה ביבי להאמין, ליד ימין שלו או ליד שמאל שלו” – זכתה במשך השנים לשלל פרפרזות, והביאה לידי ביטוי את התחושה שיש בנמצא שני “ביבי”.

אני מבין מה זה לאבד בית - לפי פרסום ב”ידיעות אחרונות” מ־2016, ראש הממשלה נתניהו נפגש לפגישה לילית עם תושבי עמונה במטרה למצוא פשרה בנוגע לגורל המאחז שאמור היה להיות מפונה. תושבי עמונה ניסו להסביר לנתניהו מה המשמעות מבחינתם של אובדן הבית והריסתו, אך נדהמו לשמוע את תגובתו: “אני מבין מה זה לאבד בית. אחרי הבחירות ב־1999 סילקו אותנו מהמעון הרשמי, נאלצנו לעבור למלון שרתון פלאזה”. על פי הפרסום, התושבים ענו לנתניהו: “בכל זאת, אדוני ראש הממשלה, זה קצת שונה”. אבל נתניהו, שהפסיד כידוע לאהוד ברק בבחירות 99’, השיב: “זה קשה, קשה מאוד”. כמובן שהרשת חגגה על ההתבטאות הזו.

את משעממת אותנו - באוקטובר 2018 הגיע ראש הממשלה נתניהו לחנוכתו של מרכז רפואי אזורי בקריית שמונה. כשבמהלך האירוע אורנה פרץ, פעילה חברתית שנכחה באולם, קטעה את דבריו, הוא העיר לה שהוא מבקש להספיד את עורך דינו יעקב וינרוט והוסיף: “אני אשמח לשמוע את התלונות שלך, את ההערות שלך, אבל יש לי משהו אישי להגיד”. בהמשך דבריו על המרכז החדש היא שאלה אותו: “אם זה כל כך חשוב, מדוע סגרת לנו את המיון?”, ונתניהו ענה לה בתגובה: “את פשוט לא מעניינת, את משעממת אותנו.

אנחנו רוצים לדון בדברים שמעניינים אותנו. תביאי דברים מעניינים”. פרץ צעקה בתגובה: “אני בוחרת בך כל ארבע שנים וככה אתה עונה לי? תתבייש”, ולוותה החוצה על ידי שוטרים. אגב, זה לא מנע ממנה, כמה חודשים לאחר מכן, לפרסם פוסט תמיכה בו, ובהמשך הגיע גם פיוס בין השניים.

ליברמן (צילום: אוליביה פיטוסי)
ליברמן (צילום: אוליביה פיטוסי)

בואי שרה’לה הולכים – המשפט הזה כבר הפך לקאלט, אבל אם תהיתם איפה הכל התחיל, זה קרה בשנת 1997, זמן קצר אחרי פרסום התחקיר "תיק שרה - הסיפור המלא" ב"ידיעות אחרונות" שהביא שלל סיפורים מביכים על רעיית ראש הממשלה. כשנתניהו עמד מול המצלמות כדי למסור את גרסתו, כשלצדו שרה, הוא אמר: "בשנה וחצי האחרונות, אשתי ואני ואפילו הילדים שלנו נתונים להכפשות והשמצות שלא ידענו כמותן במדינה. ועכשיו זה פרץ את כל הגבולות. זה הגיע לדרגות כאלה של מיאוס ורשעות שפשוט לא ראוי להתייחס לזה. שרה'לה, בואי, אנחנו זזים".

ביביסטים - ביטוי המתייחס לתומכיו של נתניהו והפך נפוץ בשיח הפוליטי המתנהל ברשתות החברתיות. הביטוי מייחס לתומכיו של נתניהו, כציבור או כיחידים, הערצה בלתי מותנית לו ולמהלכיו, והתנגדות חריפה ליריביו הפוליטיים ולעמדות פוליטיות יריבות. בעוד שמתנגדי נתניהו משתמשים בו ככינוי גנאי, תומכים רבים בנתניהו מגדירים עצמם כ”ביביסטים” בגאווה.

בלי טריקים ובלי שטיקים – לאחר הבחירות לכנסת ה־23 במרץ 2020 התייצב ראש הממשלה נתניהו באולפן חדשות 12 וחשף באופן פומבי את המגעים לממשלת אחדות שמקיימת הליכוד עם כחול לבן. נתניהו פנה למצלמות וקרא ליו”ר כחול לבן בני גנץ להיכנס איתו לממשלת אחדות כדי להתמודד עם נגיף קורונה, והתחייב: “אם תסכים, אפנה את כיסאי עוד שנה וחצי בלי טריקים ובלי שטיקים”. כזכור, גנץ נכנס איתו בסוף לקואליציה, שהתפזרה בגלל שלא הצליחה לאשר תקציב.

במקום שהם רואים פקקים, אני רואה מחלפים - את המשפט הזה טבע נתניהו בדברים שנשא באפריל 2017 בתגובה לביקורת שספג בעקבות המתווה של תאגיד השידור הציבורי. על רקע הטענות לפגיעה בתקשורת אמר נתניהו באירוע הרמת כוסית עם עובדי משרד ראש הממשלה: “התקשורת לא משקפת את התחושות של הציבור. במקום שהם רואים אבטלה, אני רואה תעסוקה מלאה. במקום שהם רואים כלכלה הרוסה, אני רואה כלכלה פורחת. במקום שהם רואים פקקים, אני רואה מחלפים, רכבות, גשרים”.

נתניהו על דוכן המליאה (צילום: מרק ישראל סלם)
נתניהו על דוכן המליאה (צילום: מרק ישראל סלם)

בנג’מין ניתאי - במקביל ללימודיו בארצות הברית לתארים ראשון ושני, עבד נתניהו כשנתיים בחברה לייעוץ עסקי, “בוסטון קונסולטינג גרופ”. באותה עת כינה עצמו בנג’מין ניתאי או בן ניתאי (ניתאי היה שם העט שבו נהג אביו לחתום לעתים על מאמריו). לאחר שנים, בראיון לתקשורת, הבהיר כי עשה זאת כדי שהסביבה שאינה דוברת עברית תוכל להגות את שמו ביתר קלות.

גלידת פיסטוק – גלידת הפיסטוק מעולם לא זכתה ליחסי ציבור כאלה עד שבשנת 2013 פורסם כי באותה שנה קיבלה לשכת ראש הממשלה אישור מיוחד לרכוש גלידות בסך 10 אלף שקלים, על חשבון משלם המסים כמובן, מגלידרייה הסמוכה למעון נתניהו ברחוב בלפור בירושלים. בפנייה הרשמית בנושא נכתב כי הטעמים המבוקשים הם וניל סורבה ופיסטוק. נתניהו אומנם דאג מאז לבטל את ההסכם הזה, אך הביטוי “גלידת פיסטוק” נותר כסמל לנהנתנות מופרזת. אפילו בתקשורת העולמית תהו: מדוע נתניהו צריך 10 אלף שקלים לגלידה?

האיש מקיסריה - כך כינה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן את ראש הממשלה נתניהו, שהאשים אותו באחריות לדרמה הפוליטית שהביאה לפיזור הכנסת ה־21 במאי 2019. "מתנהל פה דיון לא ראוי, כשראש הממשלה - או שנקרא לו האיש מקיסריה - מאשים איש מנוקדים שהוא שמאלני", אמר ליברמן.

היידה ביבי – הקריאה הידועה ממערכת הבחירות 1996 שבה קיבלו תומכי נתניהו את פניו לאחר שנבחר לראשות הממשלה. לפני כמה חודשים היא אף הפכה לשיר שנועד להביע תמיכה בראש הממשלה.

החיים עצמם - בפברואר 2015, לאחר שמבקר המדינה פרסם דוח על משבר הדיור שהטיל את האשמה על ממשלות ישראל האחרונות, שבראשן עמדו אהוד אולמרט ובנימין נתניהו, צייץ נתניהו בטוויטר: “כשאנחנו מדברים על מחירי הדיור, על יוקר המחיה, אני לרגע לא שוכח את החיים עצמם.

האתגר הגדול ביותר שאנחנו עומדים בפניו, לחיים שלנו, כאזרחי ישראל וכמדינה, זה האיום של התחמשות איראן בנשק גרעיני עם מטרה מוצהרת להשמיד אותנו”. הציוץ זכה לאלפי התייחסויות ברשת. 6טוטבשל התגובות השליליות ברשת, שונה הניסוח של הציוץ שלוש פעמים. במסגרת השינויים נמחק הביטוי “החיים עצמם” מהציוץ, אבל נשאר בפנתיאון.

נתניהו בנאום ''הם מפחדים'' (צילום: צילום מסך)
נתניהו בנאום ''הם מפחדים'' (צילום: צילום מסך)

הם מפחדים - ביטוי שנכנס לתודעה ב־1999 כשנאמר על ידי נתניהו בעצרת פוליטית של הליכוד בעודו מתייחס לתומכיו של אהוד ברק ושל השמאל ולתקשורת השמאלנית.

הערבים נוהרים - אחד מהביטויים שהשתרשו וקיבלו אינסוף וריאציות, מיום הבחירות לכנסת ה־20, 17 במרץ 2015, אם כי בפועל הדברים המדויקים שאמר נתניהו היו “המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי”. זאת, בסרטון שפרסם נתניהו במטרה לגייס מצביעים נוספים למפלגתו באמצעות קמפיין געוואלד. האמירה עוררה ביקורת רבה והעלתה לדיון ציבורי את השיח סביב זהותם הלאומית של ערביי ישראל ואופן ההתייחסות לזכות הבחירה לכנסת שלהם. מי היה מאמין ששש שנים ואי אילו מערכות בחירות לאחר מכן, יחזר אותו נתניהו בדיוק אחרי הקול הערבי.

הערת שוליים - ביום הניצחון של אהוד ברק בבחירות 1999 סיכם הפרשן אמנון אברמוביץ' את כהונתו של נתניהו באומרו: "בנימין נתניהו יורד מבמת ההיסטוריה, ללא חותם כלשהו, ללא הישג של ממש; הוא יהיה הערת שוליים, אם בכלל, בהיסטוריה של ראשי הממשלות בישראל". מאז כידוע הוא הפך להיות ראש הממשלה שכיהן הכי הרבה שנים במצטבר, בעודו עוקף אפילו את ראש הממשלה המיתולוגי דוד בן־גוריון. אכן, הערת שוליים.

הפקה פקה והשאשא שאשא - בראיון שערך בכאן רשת ב’ במהלך משבר הקורונה, כאשר נשאל איך הגענו למצב כזה של תחלואה ותמותה, ענה ראש הממשלה נתניהו: “תשאל את השאשות והפאקות, הפקה פקה והשאשא שאשא”, כשהוא מתייחס ליו”ר ועדת הקורונה ח”כ יפעת שאשא־ביטון, שעמה היו לו חילוקי דעות רבים לאורך המשבר על אופן ניהולו. שאשא־ביטון מצדה לא נשארה חייבת וענתה לו: “הזלזול שלו בחולי הקורונה זה משיאי השפל של האיש הזה”.

הקלטת הלוהטת – השם שניתן על ידי העיתונאית יעל דן לפרשה משנת 1993, שבה טען נתניהו, אז חבר כנסת במהלך מסע הבחירות שלו לראשות הליכוד, כי גורמים בליכוד מנסים לסחוט אותו באיומים. נתניהו הכריז במהדורת “מבט” כי קיבל איומים מ”אדם אחד, מוקף בחבורה של פושעים לא גדולה”, שלפיהם אם לא יסיר את מועמדותו, יחשפו קלטת שבה צולם לכאורה נתניהו כשהוא מקיים יחסי מין עם אישה שאיננה אשתו. נתניהו התוודה, בתשובה לשאלתו של העיתונאי אורי כהן אהרונוב, כי אכן “היה לי קשר קצר עם אישה, שהסתיים”. כשלושה ימים לאחר מכן הגיש נתניהו תלונה במשטרה. חרף הפרשה, ניצח נתניהו בבחירות המקדימות.

הראשון לזהות – לא מעט גבות הורמו במהלך טקס הזיכרון הממלכתי במלאת שנה לאסון הכרמל, בדצמבר 2011, כאשר מנחה הטקס דן כנר הזמין את ראש הממשלה נתניהו לשאת דברים באומרו: "האנדרטה הוקמה ביוזמתו של בנימין נתניהו... אני מתכבד להזמין את הראשון שהבין את גודל האירוע, רתם את כל הגורמים בארץ ובעולם לסייע בכיבוי השריפה ומאז דואג ללא לאות למשפחות. ראש הממשלה בנימין נתניהו". רבים מתחו ביקורת על הניסוח החריג, ועל דברי ההלל שלא הלמו את האירוע לטענתם.

השמאל שכח מה זה להיות יהודי - בשנת 1997 חגג ראש הממשלה נתניהו יום הולדת עם הרב יצחק כדורי. במהלך החגיגות הוקלט נתניהו לוחש באוזנו של הרב: “אנשי השמאל שכחו מה זה להיות יהודים. הם חושבים שאם ניתן לערבים חלק מהארץ הם ידאגו לנו” – וחולל סערה ציבורית.

חמאסטן – הכינוי, המבטא מצב שבו לארגון חמאס יש ריבונות על אדמה פלסטינית, הוטמע בישראל לאחר שבנימין נתניהו, מנהיג הליכוד, השתמש בו בינואר 2006 כתגובה לניצחון חמאס בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית באומרו: "היום קמה מדינת חמאסטן". מאז משתמשים בו גם בתקשורת הזרה.

טוב ליהודים - סיסמת הבחירות שהעלתה את נתניהו לשלטון ב־1996 — “נתניהו טוב ליהודים” — התקבלה לאחר סקר שערך יועצו ארתור פינקלשטיין, שבדק איך הישראלים מגדירים את עצמם בשאלה “מה אתה קודם, ישראלי או יהודי?”.

"ייתנו – יקבלו, לא ייתנו – לא יקבלו" – את המשפט הזה טבע נתניהו במהלך הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, כתמצית השקפתו המדינית בניהול הסכסוך עם הפלסטינים.

יש לנו ארץ נהדרת - בקמפיין הבחירות של 1996 סיים נתניהו את סרטוני התעמולה של הליכוד במשפט “יש לנו ארץ נהדרת”, ולא תיאר לעצמו שהמונח הזה ייתן השראה להולדתה של תוכנית טלוויזיה משגשגת שכבר 18 שנה עושה סאטירה על הפוליטיקה בישראל, ושהחיקוי של נתניהו מככב בה דרך קבע.

אריאל שרון ובנימין נתניהו בכנסת (צילום: פלאש 90)
אריאל שרון ובנימין נתניהו בכנסת (צילום: פלאש 90)

לא יהיה כלום, כי אין כלום - התגובה המוכרת של נתניהו לחשדות נגדו בתיקים 1000, 2000 ו־4000, שהפכו עם הזמן לשלושה אישומים בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הפעם הראשונה שבה הביטוי נכנס לתודעה הייתה ביולי 2016, עת ראש הממשלה נתניהו נשאל בכנסת על הבדיקה שנערכת בעניינו. לאחר מהומה שקמה במליאה, ענה נתניהו: “לא דרכון, לא פנמה, לא כלום. הכל שטויות. לא מצאו כלום, כי אין כלום. אין אש, אין עשן, יש אוויר חם והרבה אוויר חם. לכל השואלים שתקווה בלבם, אל תמהרו לתפור חליפות. עצרו את החייטים. אזהרת ספוילר: גם כאן לא יהיה כלום כי אין כלום”.

לא פינית – לא עשית - אחד הנאומים המפורסמים של נתניהו, שנישא בכנסת בנובמבר 2014 ובו הגיב למתקפות של חברי האופוזיציה באומרו: “לקחנו שלל רפורמות בכלכלה. עברנו את קפריסין, יוון, איטליה, ספרד והזנקנו את כלכלת ישראל, אבל אצלכם ‘לא פינית - לא עשית’. ציידנו את צה”ל בכיפת ברזל שהגנה על האזרחים, אבל אצלכם - לא פינית לא עשית. הנחתנו מכת מחץ על חמאס בזמן צוק איתן, אבל אצלכם ‘לא פינית - לא עשית’”. בהמשך נוי אלוש הפך את הפנינה הזו לרמיקס קצבי.

Let’s talk dugri - את הביטוי הזה טבע נתניהו בנאום שנשא בספטמבר 2011 בעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק, ובו קרא לאבו מאזן לפתוח במשא ומתן באופן מיידי ללא תנאים מוקדמים. “שנינו טסנו לניו יורק, שנינו באותה עיר, למעשה באותו בניין”, אמר, “בוא ניפגש היום, בבניין האו”ם. מי יהיה כאן כדי לעצור אותנו? אם אנחנו באמת רוצים שלום, מה ימנע מאיתנו להיפגש היום ולהתחיל בשיחות השלום? אני מציע שנדבר בפתיחות, Let’s talk dugri“.

מה? מה פתאום – בבליץ ראיונות שהעניק לתקשורת הישראלית לפני הבחירות לכנסת ה־21 באפריל 2019, נשאל נתניהו על ידי כתבת חדשות 12 קרן מרציאנו אם במידה שייבחר, אם ינסה לקדם חוק או מהלך שימנע את העמדתו לדין. על השאלה ענה: “מה? מה פתאום”, והצהיר כי הוא “לא מתכוון לעסוק בזה”. אלא שלאחר היבחרו נודע כי במפלגתו מקדמים את החוק הצרפתי, שנועד למנוע את העמדתו של נתניהו לדין ויאפשר להפוך החלטה של העליון להסיר את חסינותו, אם תתקבל.

מלאך חבלה – כך כינה אותו ראש הממשלה לשעבר מהליכוד, יצחק שמיר, שאמר עליו גם בין היתר: "אצל נתניהו אין שום דבר שהוא מעל לאינטרס האישי שלו, כולל ארץ ישראל”.

נאום בר־אילן - נאום שנשא ראש הממשלה נתניהו במרכז בגין־סאדאת למחקרים אסטרטגיים שבמתחם אוניברסיטת בר־אילן ב־14 ביוני 2009, ובו פרש את חזונו המדיני בנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני. בין השאר הוא הביע תמיכה עקרונית בהקמת מדינה פלסטינית, אותה סייג בהכרה פלסטינית במדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי, בפתרון בעיית הפליטים מחוץ לגבולות מדינת ישראל, ובפירוז המדינה הפלסטינית העתידית מנשק. הייתה זו הפעם הראשונה שבה הצהיר נתניהו מפורשות על תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית.

נתניהו בנאום הפצצה (צילום: רויטרס)
נתניהו בנאום הפצצה (צילום: רויטרס)

נאום הפצצה – הנאום המפורסם שנשא נתניהו בעצרת הכללית של האו”ם בספטמבר 2012, ואותו ליווה בכרזה של פצצה עם פתיל וקו אדום. נתניהו ניסה להתריע מפני היכולות הגרעיניות המתפתחות של איראן, אבל הרשת לקחה את זה כצפוי לשלל כיוונים. בטוויטר, למשל, תהו מאיזה סרט מצויר הוא שאל את הכרזה - לוני טונס או סופר מריו?

בנימין נתניהו בראיון בחדשות 12 (צילום: צילום מסך קשת 12)
בנימין נתניהו בראיון בחדשות 12 (צילום: צילום מסך קשת 12)

נה נה נה נה נה – זה כנראה מה שנזכור מהראיון עם מגישת חדשות 12 יונית לוי, בפברואר האחרון, לקראת הסבב הרביעי של הבחירות, אז הגיע נתניהו לאולפן 12 במסגרת בליץ ראיונות נדיר לכלי התקשורת. בתשובה לביקורת כלפיו, אמר באופן מלעיג ומגחיך כי מדובר ב”נה נה נה נה נה”. הביטוי הזה כמובן חרך את הרשת וזכה לשלל פרודיות.

קוסם – נתניהו זכה לתואר “הקוסם” לאחר שפעם אחר פעם הצליח לזכות באמון העם למרות הערכות הסוקרים, וביתר שאת לאחר בחירות 2015 כאשר למרות הערכות המדגמים, הליכוד בראשות נתניהו זכתה בניצחון גדול וסוחף עם לא פחות מ־30 מנדטים לעומת 24 בלבד למחנה הציוני.

קפץ לי הגן המזרחי - את האמירה הבלתי נשכחת הזו אמר נתניהו במהלך ישיבה של ראשי הקואליציה במרץ 2017, לאחר ששר האוצר, משה כחלון, שאל אותו מדוע ביקש לדחות את מועד עליית תאגיד השידור הציבורי, לאחר שהעניין סוכם כבר. בתגובה אמר נתניהו: "קפץ לי הגן המזרחי".

דבריו של ראש הממשלה עוררו את זעמם של חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, ונתניהו מיהר להתנצל בטוויטר: "אני מתנצל על אמירתי אתמול. לא הייתה לי כוונה לפגוע באיש. אני מחובר בנימי נפשי לכל עדות ישראל ומוקיר את תרומתן הכבירה למורשת עמנו ולבניין ארצנו”.

“ראש ממשלה השקוע עד צוואר בחקירות אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל” – כמה אירוני שאת המשפט הזה, שאמר יו”ר האופוזיציה דאז נתניהו על ראש הממשלה אהוד אולמרט בראיון לערוץ 2 בשנת 2008 בניסיון לגרום לו להתפטר, הוא לא יישם על עצמו בבוא העת, כאשר הוגש נגדו כתב אישום. כמובן שמתנגדיו הזכירו ללא הרף את המשפט הזה, אבל כנראה שדברים שרואים משם לא רואים מכאן.

שמאלן – בשנות כהונתו הארוכה של נתניהו הפכה ההגדרה “שמאלן” להרבה יותר מאשר תיאור של זיהוי פוליטי, אלא לכינוי גנאי לכל מי שלא התיישר איתו או סירב לשתף עמו פעולה. כך הפכו אנשי ימין מובהקים כמו ליברמן וסער, ועוד רבים אחרים, ל”שמאלנים” בפי נתניהו ואנשיו.

בנימין נתניהו, משה כחלון (צילום: אלכס קולמויסקי ידיעות אחרונות, פול)
בנימין נתניהו, משה כחלון (צילום: אלכס קולמויסקי ידיעות אחרונות, פול)

תהיו כחלונים - עוד בימים ששר התקשורת משה כחלון היה כוכב עולה בשמי הפוליטיקה הישראלית, וקצת לפני פרוץ המחאה החברתית של קיץ 2011, התייחס נתניהו לחרם על הקוטג’, שהוטל אז על ידי הצרכנים במחאה על מחירו הגבוה, ואמר ליתר השרים: "כחלון עשה דברים גדולים, תהיו כחלונים, תמצאו פתרונות”.

בכך התייחס נתניהו לרפורמה שביצע כחלון בשוק הסלולר שהובילה להוזלה משמעותית עבור הצרכנים. כמובן שהרבה מים עברו בנהר מאז, וכחלון כבר הספיק לפרוש מהחיים הפוליטיים למרות הגדולות שניבאו לו.

תעשיית הדכדוך / ענף החמוצים – נאום החמוצים המפורסם של נתניהו נישא בפתיחת מושב החורף של הכנסת ה־20, באוקטובר 2017, ובו נשא ראש הממשלה נאום תוקפני במיוחד שבו קרא לחלק ממתנגדיו “חמוצים”. “תעשיית הדכדוך עדיין קיימת”, אמר. “השנה יש חידוש, תעשיית הדכדוך הצמיחה ענף חדש. ענף החמוצים. אומרים שיש תחושת חמיצות בציבור.

‘נתניהו מסתובב בפנים חמוצות. מחמיצים הזדמנויות היסטוריות’. חמוצים עושים עוד משהו. הם תמיד, אבל תמיד מתארים את מצב המדינה כדשדוש מתמשך וקיפאון... מבחינתם כל עוד לא מפנים יישובים יהודיים זה דשדוש”.