כמעט כל שרי הממשלה החדשה הם גם שרים חדשים במשרדים שקיבלו לידיהם, ועל שולחנו של כל אחד ואחת מהם ממתינים שלל אתגרים ומוקשים שאותם יצטרכו לפרק במהלך הקדנציה הקרובה.

שר החוץ החדש יאיר לפיד יצטרך להתמודד עם ההזנחה המתמשכת של שירות החוץ ושל החזית הבינלאומית, כשבראש סדר העדיפויות עומדות כמה זירות חשובות ביותר, כשהראשונה שבהן היא ההתנהלות מול המפלגה הדמוקרטית השולטת בארה"ב, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התמקד במפלגה הרפובליקנית.

שיפור נוסף, וכך גם סבור לפיד, דרוש ביחסים של מדינת ישראל עם יהדות העולם, ובעיקר עם יהדות ארה"ב מכל הזרמים - רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים. שני אתגרים נוספים הניצבים בפני לפיד הם שיפור היחסים עם מדינות האיחוד האירופי, וכן ההיערכות מול החזרה של המעצמות להסכם הגרעין עם איראן.

במשרד הביטחון היציבות תימשך, וגם לא צפויים שינוים בתפקידי הבכירים במשרד, מאחר והשר בני גנץ נשאר בתפקידו. בטווח הזמן המיידי, רצועת עזה תהיה האתגר המרכזי והראשון כבר בימים הקרובים, כשמצעד הדגלים והאיומים מעזה בחידוש ההסלמה הם למעשה ביטוי לקיפאון במגעים מול חמאס ובמשא ומתן איתו לעסקת שבויים ונעדרים. בזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון יהיה על גנץ לשמר את היחסים עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, להיערך ליום שאחרי אבו מאזן ולרקום זוגיות אסטרטגית מול האמריקאים, שמעוניינים בחיזוקה של הרשות הפלסטינית.

לגנץ תהיה הזדמנות לקדם את בחינת מודל השירות בצה"ל, כאשר הרמטכ"ל והצבא מבקשים לבטל את קיצור השירות בחודשיים נוספים.
שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן כבר הכריז כי המשימה הראשונה שלו במשרד תהיה "לשקם את המורל, את גאוות היחידה ואת רוח הקרב של הגורמים המקצועיים במשרד", כהגדרתו.

אביגדור ליברמן וישראל כ''ץ בחילופים במשרד האוצר (צילום: דוברות משרד האוצר)
אביגדור ליברמן וישראל כ''ץ בחילופים במשרד האוצר (צילום: דוברות משרד האוצר)

הוא כבר התחייב שלא להעלות מסים ולמנוע "השתוללות" בנושא התקציב, ועכשיו נשאר לראות אם יעמוד בהבטחתו. בהתייחסו למגזר החרדי כבר הבהיר ליברמן כי הוא רואה חשיבות במתן השכלה מקצועית לאנשי המגזר וכן בקידום לימודי הליבה, לדבריו, "כדי שהדור הצעיר יקבל בגרות ומקצוע ולא יהיה תלוי בקצבאות".

מינוי של שופטים (גם לבית המשפט העליון), פרקליט מדינה וסנגור ציבורי ראשי, ובהמשך אף יועץ משפטי חדש לממשלה - אלו רק חלק מן האתגרים שיעמדו לפתחו של שר המשפטים החדש גדעון סער. לשר המשפטים, שעומד בראש ועדת השרים לחקיקה, יש גם תפקיד של מעין "שומר סף" בכל הנוגע ליוזמות חקיקה.

ובכלל, הוא כבר הצהיר כי בכוונתו לפעול לפיצול תפקיד היועמ"ש - תובע כללי בנפרד ויועץ משפטי לממשלה בנפרד - והנושא גם מופיע במסגרת ההסכם הקואליציוני של מפלגתו תקווה חדשה. הצהרה נוספת נתן סער בעת חילופי השרים כשהכריז: "בישראל יש שטחים נרחבים שבהם החוק אינו שולט - בנגב, בגליל, בלוד, בדרום תל אביב. מדינה מתוקנת לא יכולה להשלים עם זה. בכוונתי להקים כוח משימה ייעודי בנושא".

המשרד לביטחון הפנים, תיק שבו מחזיק מעכשיו השר עמר בר־לב, מחכה להגדלת תקציב המשטרה, לתוספת תקנים לשוטרים, לתוכנית ייחודית למיגור הפשיעה בחברה הערבית ואיסוף כלי נשק לא חוקיים, וכן לשידרוג הטיפול בנפגעות תקיפה מינית. בר־לב הודיע כי הוא מבקש ללמוד תחילה את צורכי המשטרה בטרם יקבל החלטות.

מרב מיכאלי (צילום: שלו שלום/TPS)
מרב מיכאלי (צילום: שלו שלום/TPS)

בעיית המסתננים והתיירים

שרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי תצטרך להתמודד מול אתגרים מורכבים ביבשה, בים ובאוויר. עומסי התנועה הכבדים, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים, והתחבורה הציבורית הטעונה שיפור, זקוקים לטיפול מיידי. מיכאלי תצטרך לפעול להאצת עבודות תשתית מורכבות, הכוללות את קווי הרכבת הקלה בגוש דן, המסילה הרביעית של הרכבת בנתיבי איילון והגברת תדירות הנסיעה ברכבות.

במקביל, על המשרד יהיה לקדם פרויקטים של תשתיות כבישים ומחלפים, כי מספר כלי הרכב רק הולך וגדל. הוא גם יצטרך לפעול להאצת פרויקטים של שבילי אופניים. בתחום הימי עומד המשבר בנמלים לנוכח זמני הפריקה והטעינה האיטיים והעומסים הגוברים. הממשלה גם תצטרך להחליט על מיקומו של נמל התעופה המשלים לנתב"ג – ברמון בדרום, או ברמת דוד בעמק יזרעאל.

איילת שקד נכנסת למשרד פנים מורכב, החולש על תחומים רבים של אזרחי המדינה, ותצטרך לקבל החלטות אסטרטגיות בנושא השלטון המקומי בישראל, זאת לאחר שמשבר הקורונה המחיש את הצורך בהעברת סמכויות לראשי הערים. מאידך, ישנן טענות על חוסר יעילות בחלק מהרשויות המקומיות ועל ארנונה גבוהה. היא גם תצטרך להחליט האם פניה לאיחוד של רשויות מקומיות, הליך שהוא מורכב ומסובך.

תחום נוסף שידרוש טיפול יהיה סוגיית המסתננים והשוהים הזרים הבלתי חוקיים - עובדים זרים שפג רישיון העבודה שלהם בישראל ותיירים שנשארו בארץ לאחר תום תקופת האשרה. היא גם תצטרך לפעול לזירוז הליכי אישורי הבנייה, בתוקף תפקידו של המשרד כממונה על מינהל התכנון, כדי לפתור את משבר הדיור המתמשך שהמדינה מצויה בו.

במשרד החינוך יהיו בפני השרה החדשה יפעת שאשא ביטון מספר אתגרים ובהם תחילה הסדרת הקשר עם ארגוני המורים, ההורים והתלמידים. בנוסף, היא תצטרך לטפל במספר נושאים שאותם חרטה על דגלה כמו קיצור שבוע הלימודים בתיכונים לחמישה ימים והפיכת יום שישי בבתי הספר היסודיים ליום לימודים ערכי.

מדובר במהלך שסביר שיקבל רוח גבית מצד ארגוני המורים, אך לא בטוח שההורים יתמכו בצעד שכזה. מהלך אחר ששרת החינוך החדשה תרצה להעביר, והוא דווקא צפוי לקבל תמיכה מצד ההורים – הוא העברת הסמכויות בחינוך לגיל הרך עד גיל 3 למשרד החינוך.

ניצן הורוביץ ויולי אדלשטיין (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
ניצן הורוביץ ויולי אדלשטיין (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

במשרד הבריאות, השר החדש ניצן הורוביץ ייכנס למשרד שעבר לא מעט תהפוכות בשנתיים האחרונות, שהגדולה שבהן היא מגיפת הקורונה. התקציבים הרבים שקיבל המשרד בשנה החולפת עלולים גם הם להילקח, והשר החדש יצטרך לשוב ולקצץ בהוצאות. האתגר העיקרי של הורוביץ יהיה לשכנע את מקבלי ההחלטות בכך שחשוב לשמור על תקציב הבריאות גבוה ככל הניתן.

בארגון אדם טבע ודין שרטטו את האתגרים הרבים העומדים לפתחה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, ובראשם קידום חוק אקלים והיערכות למשבר שינויי האקלים, קידום התוכנית לכלכלה דלת פחמן, הוצאת המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, שיקום הנחלים לצד חקיקה נגד מזהמים, מניעת המשך קידוחי גז ונפט ביבשה ובים, יישום תוכנית לאומית להפחתת פסולת והטמנתה, ושיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה להפחתת זיהום האוויר במרכזים העירוניים הגדולים באמצעות קידום תחבורה ציבורית הולמת.

לפתחו של שר הרווחה החדש מאיר כהן מונח בראש ובראשונה שיקום רשות חסות הנוער וטיפול במחדלי האגף הממונה על הנוער בסיכון במשרד, שבמסגרת פעילותו נסגרו מסגרות ייחודיות רבות לנוער חסר עורף משפחתי, ללא מענים הולמים אחרים. כהן יצטרך להחזיר את כללי המינהל התקין להליכי המכרזים במשרד, וכן להציל את מיזם הביטחון התזונתי - הסובל ממחסור חמור בתקציב - ולהרחיבו לעוד רבבות משפחות נזקקות.