ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, התייחס היום (שלישי), בריאיון לענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM, לכניסתו של אביגדור ליברמן לתפקידו כשר האוצר ולפגישתם אתמול. בר דוד אמר כי "יש אווירה אחרת במשרד האוצר, גם במסדרונות וגם בתוך חדר המשא ומתן – אווירה של שחר של יום חדש. יש חיוך על השפתיים של האנשים, חזר להם הצבע לפנים. אני חושב ששר האוצר ליברמן הוכיח אתמול שהוא קורץ מחומר של מנהיג שמאחד. הישיבה אתמול הייתה חשובה מאוד – אנחנו מנסים לחפש את המכנים המשותפים על מנת להצעיד את כלכלת ישראל קדימה". 

 בר דוד פירט מה כדאי לעשות לאחר הקמת הממשלה החדשה: "משרד האוצר צריך לעבור שיקום, שהתחיל אתמול. אמרתי כל השנה וחצי האחרונות שהמשרד הזה עבר איזשהם פירוק והרכבה. כעת, מה שצריך לעשות זה לקחת את בעלי המקצוע המצוינים שיש שם, לתת להם את הדרייב ואת הכיוונים הנכונים". 

בר דוד התייחס להצהרת ליברמן כי לא יעלה מסים: "לא יודע מה בדיוק התכוניות של שר האוצר, אם הוא לא מטיל מסים הוא צריך לחפש דרכים אחרת על מנת להקטין את הגירעון. אני חושב שהנתונים הכלכליים הם לא כל כך נוראיים, גביית המסים גבוהה בכל קנה מידה. 

 "אני חושב שיהיה אפשר לעשות תקציב טוב ומאוזן למדינת ישראל, ננסה לראות כיצד אנחנו תורמים את חלקנו. יש לנו הסכמי שכר שפתוחים מ-2018 והלאה, כל ההסכמים האלה מגיעים לעובדים מכיוון שבתקופת הקורונה לא נוהל משא ומתן. צריך לזכור שעכשיו המשק חזר, מתחילות גם הבעיות ובשביל לפתור אותן צריך כסף. זה לא הזמן והמקום להוריד שכר במגזר הציבורי". 

ארנון בר דוד  (צילום: רמי זרנגר)
ארנון בר דוד (צילום: רמי זרנגר)

 "יכול להיות שהפתרון יהיה הקפאת שכר. ב-1984 ההסתדרות, המדינה והמעסיקים הצילו את המשק והייתה שם הקפאת שכר. יכול להיות שנצטרך לעשות משהו בסגנון הזה". 

 כמו כן, בר דוד הבטיח כי ידחוף להעלאת שכר המינימום: "הגיע הזמן שנשים את שכר המינימום על השולחן ונעלה אותו בפעימות ל-6,000 שקלים בחודש ונראה פה עתיד ואופק לעובדים ברמות הנמוכות. אני לא אומר שזה יקרה מחר בבוקר, אך ניתן לעלות לפעימה של 5,500 בתחילת 2023, זה לא דבר קריטי להמשך התפעול של המשק. אני חושב שזה יעזור למעסיקים לקלוט עובדים כי אנחנו רואים שהעובדים לא חוזרים לעבודה בגלל החל"ת, אבל גם כי השכר מאוד נמוך, 5,300 שקלים הוא לא שכר שמתאים לחודש עבודה". 

 "המגזר העסקי יצטרך להסכים איתנו על שלושת הנושאים שדיברנו עליהם – שכר המינימום, שישה סופי שבוע ארוכים וקיצור שבוע העבודה ל-40 שעות. כמובן, שאם הם מתנגדים הם יצטרכו לתת את החלק שלהם, אם אני אתן גם הם יצטרכו לתת".

 בהתייחס לסיום תקופת החל"ת, אמר בן דוד: "החל"ת יסתיים מתחילת החודש הקרוב. בפגישה עם שר האוצר סיכמנו שהוא יסתיים מגיל 45 ומטה, אני חשוב שזה צעד חשוב ואמיץ. אנחנו צריכים לחזור לשגרה מלאה, מלבד עולם התעופה והתיירות שימשיכו להינות מחל"ת מסוים כי הם עדיין לא חזרו לעבודה מלאה. יש לקבל החלטות אמיצות ולקדם את המשק בישראל, ההסתדרות תמיד הייתה ותמיד תהיה שותפה לעניין הזה". 

 בר דוד נשאל מה דעתו על עבודה מהבית: "יש שיח מתקדם ביני למבין הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן בנושא זה. אני חושב שאנחנו די קרובים להבנות ונביא בשורה גם בעניין זה. מגפת הקורונה לימדה אותנו שזה אפשרי לעבוד יום אחד מהבית, במקומות העבודה המאפשרים את זה, לא באופן גורף. אנו צריכים להיות פתוחים לעניין זה, עשינו לזה פיילוט במהלך תקופת הקורונה וזה קידם תהליכים". 

 בר דוד אמר מה עמדת ההסתדרות על קיצוץ במשרדי הממשלה השונים: "יש צורך לארגן ולייצר את התקציב, אני ממתין לראות מה יקרה בסופו של דבר. יש את התקציבים של המשרדים השונים והם יצטרכו לעבור את ההתאמה הנכונה לשנים 2021-2022. התקציב האחרון עבר ב-2018. אני לא מאמין שזה יהיה מלווה בקיצוצי עובדים או בפגיעה בעובדים, כי כולנו רוצים לקדם דברים, שהמשק יתפתח ושנפח הפעילות יגדל ולא יקטן, אני מניח שבסופו של דבר השמיכה תתיישר ויהיה תקציב טוב ומאוזן למדינת ישראל".

 בר דוד התייחס לכך שהממשלה החדשה החליטה כי תעביר תקציב עד חודש נובמבר 2021: " זה לא עניין של ההסתדרות, אבל הטראומה שסחבו פה מנושא התקציב בממשלה הקודמת כנראה נתן פה את אותותיו והם רצו שיהיה אפשר לדבר בצורה מסודרת. צריך גם לשבת על התקציב הזה ולעשות אותו נכון עם חוק הסדרים מסודר ודבר זה לוקח זמן. צריך לזכור שהמשרד לא תפקד כבר שנה וחצי, צריך להחזיר אותו למצב של עבודה ושכולם יתחילו לנוע ואז נגיע לתקציב. אני אופטימי, אני חושב שהשר הנכנס מגיע עם הרבה מאוד ניסיון בניהול מערכות גדולות, אני מצפה לעבודה משותפת איתו, לשיתוף פעולה ולקידום המשק בישראל".