במליאת הכנסת נערך היום (רביעי) מרתון הצהרות אמונים של 13 חברי כנסת חדשים, הנכנסים בסיעותיהם במקום שרים שהתפטרו במסגרת החוק הנורבגי. לחלק מחברי הכנסת זהו סיבוב נוסף במשכן, לאחר שכיהנו בו בעבר. מדובר באחר התחלופות הגדולות ביותר שידעה הכנסת מעודה.

בין חברי הכנסת החדשים נמנית גם חברת הכנסת שירלי פינטו ממפלגת ימינה, אשר עשתה היסטוריה בעת הצהרתה, כשהפכה לח"כית החירשת הראשונה במשכן. פינטו, שהצהירה אמונים בשפת הסמינים, נכנסה לכנסת במקומו של שר הדתות מתן כהנא. בין המברכים הרבים אשר ניגשו לחה"כ החדשה היה גם ראש הממשלה הטרי נפתלי בנט, שחיבק את חברת מפלגתו שניות ספורות לאחר השבעתה.

בימים האחרונים, נועדה מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ וצוותה בשיתוף מומחי אגף הטכנולוגיה והמחשוב של המשכן עם חברת הכנסת פינטו כדי לאפיין את הצרכים שלה ועל מנת להעניק לה שורת פתרונות יישומיים שיסייעו לה לבצע את עבודתה הפרלמנטרית היומיומית.

בעקבות כך, נקבע באופן תקדימי כי ח"כ פינטו תיעזר במהלך דיוני המליאה במתורגמנית שתתרגם עבורה את הנאמר לשפת סימנים ותדבר בקולה באמצעות מיקרופון "מדונה" שיחובר למערכת ההגברה המרכזית של המליאה.

כמו כן נקבע לבקשת חברת הכנסת כי מקום ישיבתה באולם יאפשר לה לראות מקרוב את המתרגמת שלה דבר שיאפשר לה להיות מעורבת בנעשה במליאה בזמן אמת כדי להגיב בקריאות ביניים, להעלות שאילתות ולנאום מהפודיום ומהמיקרופון שבירכתי המליאה. עוד נקבע כי הכנסת תערך בימים הקרובים להתקנת נורה מיוחדת בחדרה של חברת הכנסת שתהבהב בעת הישמע צלצול לפני הצבעה.

חברת הכנסת שירלי פינטו מצהירה אמונים, קרדיט: ערוץ הכנסת

ליש עתיד יצטרפו היום שתי חברות כנסת חדשות: יסמין סקס פרידמן, הנשואה, אם לבן ומתגוררת בבאר שבע. היא תחליף את יואל רוזבוזוב, שר התיירות. פרידמן  היא בוגרת תואר ראשון במינהל ציבורי באוניברסיטה הפתוחה, ובוגרת מכון מנדל למנהיגות בנגב יא פועלת לקידום זכויות בעלי חיים, ומובילת מאבקים למען דיור ציבורי. עם הקמת יש עתיד הצטרפה לפעילות, מאז 2018 היא חברת מועצת העיר באר שבע. היא גם מנהלת מחוז באר שבע בתנועת "יש עתיד".

יסמין סקס פרידמן, יש עתיד (צילום: ללא קרדיט)
יסמין סקס פרידמן, יש עתיד (צילום: ללא קרדיט)

טטאינה מזרסקי בת ה-44 היתה מ"מ וסגנית ראש עיריית כרמיאל והחזיקה בתיקי החינוך הפורמלי והבלתי-פורמלי, תיק הנוער ותיק קליטת תושבים חדשים ושירות לתושב. היא תכנס במקום השרה אורנה ברביאי. 

טטיאנה מזרסקי, יש עתיד (צילום: ללא קרדיט)
טטיאנה מזרסקי, יש עתיד (צילום: ללא קרדיט)

בתקווה חדשה יכנס ראש עירית אילת לשעבר, מאיר יצחק הלוי, במקום השר זאב אלקין ואילו ח"כ לשעבר צבי האוזר, שהיה יו"ר ועדת החוץ והביטחון בקדנציה הקודמת, יחליף את השר יועז הנדל.

מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת (צילום: אבשלום ששוני)
מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת (צילום: אבשלום ששוני)


בימינה תכנס שירלי פינטו במקומו של שר הדתות מתן כהנא. פינטו פעילה בקידום זכויות חירשים, בקידום שפת הסימנים הישראלית ובהכרה בה, ובקידום נגישות לאנשים עם מוגבלות, תהיה חברת הכנסת החירשת הראשונה בתולדות המשכן. פינטו נמנתה עם מייסדי המרכז הישראלי ללימודי חירשות. בדצמבר 2018 מונתה ליועצת לראש עיריית רמת גן לענייני מוגבלויות ונגישות. היא תעזר במהלך כהונתה במתורגמנית צמודה לשפת הסימנים.

שירלי פינטו, ימינה (צילום: ליאת פיג'ו)
שירלי פינטו, ימינה (צילום: ליאת פיג'ו)

בכחול לבן מחליף מפיד מרעי את שר התרבות והספורט חילי טרופר. מרעי הוא אלוף משנה במילואים, כיהן כמג״ד חרב, מפקד חטיבת החרמון ומפקד חטיבת עודד. הוא היה כראש המועצה המקומית חורפיש והנו חבר הנהלה ביד לבנים והמועצה היהודית דרוזית.

מופיד מרעי, כחול לבן (צילום: אלעד מלכא)
מופיד מרעי, כחול לבן (צילום: אלעד מלכא)

לכנסת תחזור רות וסרמן לנדה שתחליף את השרה אורית פרקש הכהן. וסרמן לנדה היא אשת דיפלומטיה שכיהנה כסגנית השגריר במצרים, כיועצת הנשיא שמעון פרס לענייני חוץ ותפוצות, וכסמנכ"ל וראש האגף לקשרי חוץ במרכז השלטון המקומי לישראל. מרצה ופרשנית בנושאי המזרח התיכון ויחסי ישראל-ערב. וסרמן לנדה כיהנה זמן קצר כחברת הכנסת מטעם מפלגת "חוסן לישראל" בסיעת "כחול לבן" בשלהי הכנסת העשרים ושלוש.

רות וסרמן לנדה, כחול לבן (צילום: אלעד מלכא)
רות וסרמן לנדה, כחול לבן (צילום: אלעד מלכא)

בכחול לבן יצהיר היום אמונים כח"כ גם אלון טל, חוקר ומרצה בכיר בתחום איכות הסביבה. ראש החוג למדיניות ציבורית באוני׳ ת״א. ממייסדי ״אדם טבע ודין״ וארגוני סביבה נוספים. הוא יכנס במקומה של שרת העייה והקליטה פנינה תמנו שטה.

אלון טל, כחול לבן (צילום: אלעד מלכא)
אלון טל, כחול לבן (צילום: אלעד מלכא)

במרצ, תשוב לכהן חברת הכנסת לשעבר מיכל רוזין, שתכנס במקום שר הבריאות ניצן הורוביץ. רוזין, שתכהן כיושבת ראש הסיעה, כיהנה בעבר כחברת הכנסת ה-19, 20, 21. 

מיכל רוזין, מרצ (צילום: ינאי יחיאל)
מיכל רוזין, מרצ (צילום: ינאי יחיאל)

עוד תצהיר אמונים היום עו"ד גבי לסקי שתכנס במקום השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. לסקי היא עורכת דין ופעילת זכויות אדם פמיניסטית. כיהנה כחברת מועצת העיר תל אביב-יפו מטעם מפלגת מרצ בין השנים 2013–2018, והיתה בעבר מזכ"לית שלום עכשיו.

עו''ד גבי לסקי, מרצ (צילום: ינאי יחיאל)
עו''ד גבי לסקי, מרצ (צילום: ינאי יחיאל)

בישראל ביתנו יחליף היום פרופסור יוסי שיין את שר האוצר אביגדור ליברמן. פרופסור שיין ייסד ועמד שנים בראש בית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל-אביב ושימש במקביל פרופסור ליחסים בינלאומיים ותפוצות באוניברסיטת ג’ורג’טאון שם הקים את המרכז לציוויליזציה יהודית.

יוסי שיין, ישראל ביתנו (צילום: ללא קרדיט)
יוסי שיין, ישראל ביתנו (צילום: ללא קרדיט)

עו"ד לימור מגן תלם תצהיר היום אמונים ותחליף בסיעת ישראל ביתנו את שר החקלאות והשר לפיתוח הנגב והגליל עודד פורר, לימור היא עורכת דין חיפאית, בעלת תואר שני במשפטים. יועצת משפטית של העירייה ושל הוועדה לתכנון ובנייה וכן יועצת משפטית של החברה הכלכלית לעיריית מגדל העמק. מכהנת כדירקטורית חיצונית מטעם הציבור וחברה בוועדת הביקורת בחברה בורסאית. בעברה הייתה דוגמנית, שהוכתרה כסגנית מלכת היופי בישראל וסגנית רביעית בתחרות "מיס אירופה". 

עו''ד לימור מגן תלם, ישראל ביתנו (צילום: ללא קרדיט)
עו''ד לימור מגן תלם, ישראל ביתנו (צילום: ללא קרדיט)

בנוסף תצהיר היום אמונים בשורות ישראל ביתנו גם ד"ר אלינה ברדץ' יאלוב שתכנס במקום השר במשרד האוצר חמד עמאר. ד"ר אלינה הייתה הדוברת לשעבר של יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, ובעברה גם ייעצה לרה"מ בנימין נתניהו. היא בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת לידס שבבריטניה בתחום של תקשורת שכנועית.

ד''ר אלינה ברדץ' יאלוב, ישראל ביתנו (צילום: ללא קרדיט)
ד''ר אלינה ברדץ' יאלוב, ישראל ביתנו (צילום: ללא קרדיט)