ע"פ החוק על שני ההורים חלה חובת אפוטרופסות על קטינים, הכוללת את חינוכם, גידולם, מדורם ורווחתם הרפואית והנפשית. משמורת ילדים מתייחסת בעיקר להחזקת הילדים ולהסדרי השהות אתם, לסידור הלינה ולמקום המגורים הקבוע שלהם. במקרה של מחלוקת בין ההורים ביחס למשמורן הראוי, בית המשפט יכריע בסוגיה לאחר ביצוע בדיקות מקיפות בעניין המסוגלות ההורית של כל צד בראי טובת הילדים.

סוגיית משמורת הילדים נחשבת לאחת הסוגיות המורכבות ביותר במסגרת הגירושין כאשר לבני הזוג יש ילדים קטינים משותפים, ומהווה מקור לחילוקי דעות ולסכסוכים משפטיים רבים במסגרת הליכי גירושין.

אם קיימת הסכמה בין שני ההורים ביחס לסוגיית משמורת הילדים, ניתן יהיה להסדיר באופן הדדי את נושא המשמורת במסגרת הסכם גירושין שנערך על ידי עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה באמצעות הגשתו לבית המשפט לצורך אישורו.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת גילה עיני, לחץ/י כאן

משמורת מלאה אל מול משמורת משותפת
לפי הפסיקה בישראל, קיימים שני סוגים של הסדרי משמורת ילדים - משמורת מלאה ומשמורת משותפת. במשמורת מלאה הורה אחד הוא ההורה המשמורן כאשר הילדים נמצאים בחזקתו במשך רוב הזמן. ההורה השני שלא נקבע כמשמורן יפגוש את ילדיו במסגרת זמני שהות שייקבעו לו לפי גיל הילדים וטיב הקשר שלו עימם. 

מנגד, בהסדר של משמורת משותפת הסדרי השהות של הילדים, עם שני ההורים שווים או דומים ושני ההורים נושאים באחריות הורית שווה לילדים. במקרים רבים משמורת משותפת היא ההסדר המיטבי עבור ההורים וילדיהם, כך שלילדים ניתנת אפשרות לשהות פרקי זמן שווים או דומים עם הוריהם בשונה ממצב של משמורת מלאה שניתנת להורה אחד, שאז הילדים עלולים להתמודד עם נתק חד מההורה השני. 

בחינת מערכת היחסים בין ההורים לפני קביעת משמורת משותפת
בעוד במשמורת מלאה אשר נתונה לאחד ההורים, הקשר בין ההורים יכול שיהיה מינימלי ומצומצם, במצב של משמורת משותפת שני ההורים נושאים באחריות הורית שווה לילדיהם ולכן הם צריכים לתקשר על בסיס יומי ולנהל ביניהם שיתוף פעולה בכל הקשור לענייני הילדים המשותפים. לפיכך, רצוי שמערכת היחסים בין ההורים תאפשר להם לעמוד בקשר ולקבל החלטות משותפות ביחס לילדיהם בצורה רגועה ושקולה. 

יתרה מזאת, במסגרת הבחינה שיערוך בית המשפט לצורך קביעת משמורת משותפת הוא ייבחן בין היתר את המסוגלות ההורית של הצדדים לתפקד כהורים לילדיהם, לטפח אותם ולדאוג להם תוך שקלול שעות עבודתם והרגלי החיים שלהם. מעבר לכך תיבחן גם הקרבה הגיאוגרפית בין בתיהם של שני ההורים כמו גם המרחק מבתיהם ועד למסגרות החינוכיות של הילדים. אם המרחק בין הבתים הוא גדול מדי, ייתכן שקביעת משמורת משותפת דווקא לא תשרת את טובת הילדים אלא דווקא תכביד עליהם ועל ההורים ותגרום לכל הנוגעים בדבר למעמסה ולקושי.

יובהר כי במקרים שבהם בית המשפט סבור שקביעת משמורת משותפת תעלה בקנה אחד עם טובת הילדים, הוא ייטה להקל עם ההורים בכל הקשור לעמידה בתנאים שפורטו לעיל תוך הבנה כי ניתן להתגבר על המכשולים ולהגיע לעמק השווה באמצעות הידברות בין הצדדים.

עורכת הדין גילה עיני (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין גילה עיני (צילום: צילום עצמי)

קבלת הכרעה שיפוטית בסיוע חוות דעת של מומחים
במקרים שבהם ההורים מתקשים להגיע להסכמה ביחס למשמורת הילדים, בית המשפט הוא שיכריע במחלוקת ויקבע את המשמורת ואת זמני השהות. כדי לעשות זאת באופן מושכל ויעיל, ברוב המקרים בית המשפט יסתייע בחוות דעת של מומחים כגון פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואפילו רופאים שיגישו לו את המלצותיהם לאחר שערכו את הבדיקות המתאימות לילדים ולבני הזוג.

תפקידם יהיה לבדוק איך ניתן לסייע לילדים לממש את זכותם להיות מוחזקים ע"י ההורה המתאים ביותר שידאג לטובתם או את התכנות המשמורת המשותפת, והכל ע"פ עקרון טובת הילדים, שהינו השיקול הראשוני והמכריע לגבי זכויות המשמורת. 

בכל מקרה של מעורבות בסכסוך בנושא משמורת חשוב לפנות בהקדם לעורך דין מיומן ומנוסה בתחום דיני המשפחה והגירושין כדי שיסייע לכם לשמור על טובת הילדים ועל זכויותיכם כהורים גם אחרי שהחלטתם להיפרד מבן/בת הזוג.

עורכת דין ומגשרת גילה עיני עוסקת בדיני משפחה, משמורת ילדים, הסכמי הורות משותפת, הסכמי גירושין, מזונות, חלוקת רכוש, ידועים בציבור, צוואות וירושות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.