למרות שלא חייבים: משרד הבריאות הודיע רשמית השבוע שנוכח ההיענות של האוכלוסייה לחיסונים ובלימת המגפה בישראל, הרי שניתן להקל עוד על הציבור ולבטל למעשה את עטיית המסכה, למעט בבתי חולים ובמוסדות האשפוז. אז נכון שלא חייבים, ויותר נעים ללא המסכה, אבל אולי בכל זאת כדאי להמשיך עוד קצת עם הנוהג שנאלצנו לאמץ בשנה האחרונה. 

במפגשים שמתקיימים בחוץ אין צורך לעטות מסכה בכלל גם למי שהתחסן וגם למי שלא התחסן, אבל כאשר נכנסים למקומות סגורים, כדאי לקחת בחשבון את העובדות הבאות: השמיים נפתחו, ואין ספק שיחזרו לארץ אנשים שנחשפו ואף נדבקו. רק אתמול דווחנו על קבוצה שחזרה מחו"ל עם מחלה פעילה. אמנם עושים בדיקת  PCR בעת העלייה לטיסה וגם בזמן הנחיתה בארץ, וזה מאפשר לנו לאתר חלק מהחולים ולשלוח לבידוד, אבל חלק מהחוזרים מח"ל יהיו שליליים בהגעתם משום שעדיין לא התחילו להפריש את הוירוס, ימשיכו את חייהם ללא סימפטומים וללא ידיעה שנדבקו אבל יחשפו אחרים ועלולים גם להדביק גם אותם.

מה זה משנה, הרי בישראל יש חסינות עדר בשל היענות גבוהה לחיסונים
נכון, אבל אנחנו לא בודקים מי מבין החולים והמחוסנים פיתחו נוגדנים ומי לא. יתר על כן, החיסון יעיל אצל 95% מבין המתחסנים, ואצל 5% החיסון אינו יעיל ולכן הם בסיכון להידבק בלי לדעת. צריך לזכור שהחסינות של החיסון פוחתת עם הזמן. אנו מתקרבים לחצי שנה מהזמן שהתחלנו לתת את החיסון, וייתכן שהיום חלק מהאנשים שחוסנו והגיבו עם רמה טובה של נוגדנים כבר פחות מוגנים.

חיסון קורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי)
חיסון קורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בינתיים משרד הבריאות לא ממליץ על חיסון דחף בהתאם לידע הקיים ממחקרים, אבל זה לא מבטיח שכל אחד מאתנו מוגן באופן פרטני. עדיין קיימת האפשרות שאנשים מחוסנים ידבקו ויהיו נשאים של הוירוס מבלי לחלות בעצמם, אך ידביקו אנשים מבוגרים וילדים שלא התחסנו או שהחיסון לא יעיל אצלם.

אז למי המלצת חובה להמשיך לעטות מסכה?
לאנשים מדוכאי חיסון שגם אם חוסנו לא בטוח שהצליחו לפתח נוגדנים, למשל אצל אנשים שעברו השתלות, נמצא במחקרים מהארץ שהם אינם מוגנים גם לאחר החיסון. ומילה לסיום – השנה לא היתה בכלל שפעת וגם לא RSV שהוא וירוס דומה לשפעת, ולהערכתנו זה בזכות תרומתן של המסכות. 

לכן, אני אמליץ בסתיו ובחורף הבא גם לאנשי הצוות שלנו וגם למטופלים לעטות מסיכה, ובכל אופן על מנת להגן על עצמנו ועל אחרים, השכל הישר אומר שיש יתרון להמשיך להשתמש בשלב זה במסכות.

הכותבת היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז הרפואי "העמק" מקבוצת הכללית