יוסי לנגוצקי, אל"ם במילואים ומבכירי מערך המודיעין של צה"ל בכל הזמנים, שוקל להגיש תלונה במשטרה או לנקוט הליכים אחרים נגד ראש המוסד היוצא יוסי כהן, בעקבות הראיון שנתן האחרון ל"עובדה" ביום חמישי שעבר. לנגוצקי רותח. "אני בודק עכשיו אפשרות להניע הליך פלילי נגד יוסי כהן", אמר אתמול ל"מעריב". שאלתי אותו במה מדובר. תלונה במשטרה? הגשת תביעה אזרחית? דרישה לחקירה של המוסד או מערך המודיעין? "אני מתייעץ עם עורכי דין, לדעתי אפשר להגיש כאן תלונה, אפילו פלילית", אמר לנגוצקי. "כהן עשה דברים חמורים ואמר דברים חמורים מאוד בראיון, אסור לעבור על זה לסדר היום".

לא רק לנגוצקי כועס. הבאזז בין ותיקי מערך המודיעין הישראלי בעקבות הראיון חסר התקדים והחושפני שהעניק ראש המוסד היוצא לאילנה דיין ב"עובדה" עורר שדים ישנים וגרר ביקורת לא פשוטה בין בוגרי המערכת ובכיריה. לנגוצקי, כמו לנגוצקי, לוקח את הדברים לקצה. לא מומלץ לזלזל בו. האיש עקשן גדול ורציני מאוד. בזמנו הגיש תלונה במשטרה נגד ראש אמ"ן לשעבר, אלוף אלי זעירא, בעניין חשיפת זהותו של המרגל המצרי אשרף מרוואן, יצא לקרב משפטי נגד הטייקון בני שטיינמיץ (וזכה) בגין זכויות על מאגר הגז "תמר" (שלנגוצקי גילה) והוביל לא מעט מאבקים משפטיים ותקשורתיים משמעותיים.

"אני אומר לך בביטחון מלא", אמר לי אתמול. "כהן עשה בראיון הזה עבירות ביטחוניות חמורות ביותר שאין עליהן סליחה ומחילה. אם מישהו מאנשיו היה עושה את זה, הוא היה מזמן בבית הסוהר". אתה מגזים, אמרתי לו, תן דוגמאות. "אני לא יכול לתת דוגמאות בלי להסגיר את הפרטים והסודות", אמר. "מי שיודע, יודע. לי אין כוונה לעשות עבירות של ביטחון שדה. הוא עשה מספיק".

יוסי לנגוצקי  (צילום: אלוני מור)
יוסי לנגוצקי (צילום: אלוני מור)

שמע, אמרתי ללנגוצקי, האיש היה ראש מוסד מצוין, הביא תוצאות, הראיון עבר צנזורה, מה הסיפור? "אני לא מתייחס כרגע לצנזורה, אנחנו לא יודעים מה נאמר או לא נאמר בצנזורה, אני אומר לך שכהן עשה דברים שלא ייעשו, ואני לא אנוח עד שזה ייבדק. המוסד לא שייך לאף אחד מאיתנו, זה נכס של המדינה". שאלתי את לנגוצקי אם זה פוליטי. "חלילה", אמר. "אני לא איש פוליטי, זה לא עניין פוליטי, לא מעניין אותי ימין או שמאל. שלא יבלבלו לי את המוח". 

לנגוצקי הוא בעל עיטור המופת ושני פרסי ביטחון ישראל. הוא ממייסדי מערך המ"מ (מבצעים מיוחדים) בצה"ל, אחד ממניחי אבן הפינה של מערך המודיעין הישראלי ושותף לליבת הסוד הישראלי בכל הזמנים. הוא האיש שגילה את מאגר "תמר", התגלית המשמעותית הראשונה של גז טבעי בחופי הארץ. לא מזמן אמר הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט שבזכות לנגוצקי הצליח צה"ל לאתר את מנהרות חיזבאללה ולבצע את מבצע "מגן צפוני". קבלות לא חסרות ללנגוצקי, אף שהמאבק שהכריז נגד אלוף זעירא בזמנו לא צלח.

לנגוצקי פרסם לפני כמה ימים מכתב קצר למערכת עיתון "הארץ" ובו תקף בחריפות את כהן. בעקבות המכתב התקשר אליו עיתונאי הנחשב מקורב מאוד לכהן, וניסה להוריד אותו מהקמפיין נגד ראש המוסד היוצא. "אין לי כוונה לרדת מזה", אומר לנגוצקי. "אין לנו את הפריבילגיה לעבור לסדר היום".

מטעמו של כהן נמסר: "ראיון ראש המוסד היוצא עבר את אישורי הצנזורה וביטחון השדה הנדרשים, לא הוסגרו בו שום סודות והוא לא היה יוצא דופן בהשוואה לראיונות שהעניקו ראשי מוסד קודמים".