בצמרת הביטחונית והמדינית בישראל מצהירים כי מדיניות התגובה כלפי רצועת עזה השתנתה, וכי מה שהיה עד למבצע שומר החומות - לא יהיה. אך עם כל הכבוד להצהרות, המדיניות הזו תיבחן לאורך זמן – ובשטח. היא מורכבת הן מהחלטות מדיניות והן מתגובות צבאיות, כאשר ההערכה היא שבטווח הקרוב חמאס צפוי לאתגר מדיניות זו. מכאן נגזר שגם הסיכויים להסלמה גבוהים יותר כעת.

גם בעבר היו מקרים שבהם תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מטרות של חמאס בתגובה לשריפות שהוצתו בעוטף עזה כתוצאה משיגור בלוני תבערה. אולם לאורך זמן דרך פעולה זו לא הייתה עקבית, וישראל שינתה פעמים רבות את תגובתה כדי להימנע מהסלמה. גם בתקיפות חיל האוויר שלשום בלילה שמרה ישראל על איזון ומידתיות ובחרה לפגוע במטרות תשתית של חמאס, שלא היו מאוישות בזמן התקיפה וגם אינן נחשבות כמטרות איכות. העמדה בצה”ל היא כי בניגוד לעבר, הפעם הצבא ימשיך להגיב באופן עקבי ושיטתי כנגד המשך הטרור מהרצועה. 

לפיכך, בעקבות המשך שיגור הבלונים, חיל האוויר צפוי להמשיך לתקוף ברצועה. ומכיוון שבין ישראל לחמאס יש עדיין פערים גדולים בכל הקשור להבנות שלאחר המבצע, הסיכוי להגיע להסלמה ולעימות נוסף גבוה הרבה יותר מאשר הסיכוי להגיע להסדרה. אולם שינוי המדיניות כלפי הרצועה אינו קשור רק לדרך הפעלת הכוח הצבאי. החלק השני של המשוואה שמבקשת ישראל לשנות קשור לערוץ המדיני. מבחינת ישראל, המבצע האחרון לא הסתיים עדיין בהישג מדיני שיבטיח שקט ויציבות ביטחונית לאזרחי ישראל בכלל ולתושבי הדרום בפרט. ישראל מציבה הפעם תנאים קשיחים יותר כדי להגיע להסדרה ברצועה: פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים ומנגנון פיקוח מהודק יותר על הכספים והסחורות שנכנסים לרצועה. 

את התנאים הללו חמאס אינו מתכוון לקבל, וקשה לראות בשלב הזה הסכמות בין ארגון הטרור לממשלת ישראל החדשה. לכן, אם ישראל תחליט הפעם לעמוד על העקרונות שנקבעו (המעברים יישארו פתוחים באופן מצומצם, מרחב הדיג לא יורחב, הכסף הקטארי לא יועבר, ועוד) ובמקביל המצרים לא יצליחו בניסיונות התיווך וחיל האוויר ימשיך לתקוף ברצועה - ההסלמה הבאה היא רק עניין של זמן.  גם אם ישראל מבקשת לשנות כיוון מדיני או צבאי מול הרצועה, מי שמצפה לפתרונות פלא מהירים צפוי להתאכזב. הדרך להשגת תכלית מדינית שמטרתה להביא שקט ויציבות אמיתית בדרום, עוד ארוכה. חמאס אומנם אויב חלש, אבל עקשן וקיצוני, והוא לא מתכוון לוותר בקלות.

המבצע האחרון, למרות השיווק האגרסיבי שלו כמוצלח, לא גרם לדבר החשוב ביותר - שינוי בתודעת האויב, כך שלא יהיה מוכן לקחת סיכונים לעימות צבאי נוסף מול צה”ל. חודש לאחר סיומו של המבצע, אם עד עתה לא נרשם הישג מדיני - כנראה שהדרך לשם עוד צפויה להיות ארוכה, והיא תכלול כנראה עוד סבבי הסלמה. הממשלה החדשה זכאית בהחלט לבקש מהציבור סבלנות, בתנאי אחד - שהפעם באמת תהיה דרך מדינית שתציג כיוון אחר. לכן, חובת ההוכחה על הממשלה בלבד.