כל נוירולוג יכול לצטט את האמרה לגבי חשיבות הטיפול המהיר בשבץ מוחי - "זמן הוא מוח". שבץ, או אירוע מוחי, נגרם כתוצאה מהפסקה בזרימת הדם למוח, ברוב המקרים בשל חסימה של כלי דם מוחי, ובמיעוטם עקב דימום מוחי. התוצאה היא נזק מוחי קבוע ובעקבותיו נכות שיכולה לבוא לידי ביטוי בשיתוק פלג גוף, בהפרעה בדיבור ובהבנה, בקשיים בהליכה ואף במוות.

זכור לי היטב שעד לפני כ־15־20 שנה, כשהייתה מתרחשת חסימה בכלי דם והיה נוצר נזק מוחי, היו מחברים את החולה לחמצן, נותנים לו אספירין ומתפללים שהנזק שייוותר יהיה מזערי ככל האפשר. הרופא היה חסר אונים. בשנים האחרונות החלו בטיפול ממס קרישים, בתנאי שהחולה היה מגיע לטיפול בסמוך לתחילת האירוע. הטיפול היה כרוך בסיכונים, אם כי פחותים מהנזק המשוער מהאירוע עצמו. אם היה לחולה מזל, היו מצליחים להמס את הקריש ומצבו של החולה היה משתפר.

לאחרונה צעדה הנוירולוגיה צעד נוסף קדימה, ואנחנו מצנתרים את החולה. בדומה לטיפול הניתן במקרה של אירוע לבבי, אנחנו מכניסים צנתר לעורק המוח החסום ושולפים את הקריש. חלון ההזדמנויות לפעולה זו רחב יותר מזה של הטיפול בהמסה, ובמקרים רבים, ביד מיומנת של הרופא ובהנחה שהחולה הגיע תוך זמן סביר, מצילים את החולה מנכות. גם אם נותרת נכות, היא בוודאי קלה יותר מאשר אם היה החולה נותר ללא טיפול. סיכויי ההחלמה של חולה שצונתר גבוהים פי 3.3 מסיכוייו של חולה שלא הגיע לצנתור או נתקע בנסיעה בדרכו אליו.

בית החולים שלי, הלל יפה בחדרה, מצויד בחדרי צנתורים מהמשוכללים שקיימים, ומבורך ברופא רנטגנאי־נוירולוג מהבכירים בארץ ובעל שם עולמי. הרגיז אותי לקרוא שלא אושר לבית החולים לבצע צנתורי מוח בתירוצים שונים, כולם לעניות דעתי לא נכונים ולא רלוונטיים. התירוץ של משרד הבריאות לסירוב "כדי לא לגרום נזק בשל היעדר מיומנות" הוא בלתי נסלח, במיוחד לנוכח העובדה שבין בילינסון לרמב"ם אין מרכז המבצע צנתורים אלה, ותעבורנה לפחות עוד שעתיים עד שניתן יהיה לנייד את החולה מחדרה לצפון או לדרום, על מנת לטפל במצב הרפואי החריף שלו ואולי אף להציל את חייו.

במרכז הרפואי בחדרה יש מחלקה נוירולוגית מעולה עם יחידה לשבץ מוחי ומומחה לצנתורי מוח. בקיצור, יש בו הכל, רק אין לו אישור. למה? למשרד הבריאות פתרונים.

אני נושא תפילה שאם חס וחלילה תושבים מאזור נתניה וחדרה יעברו שבץ מוחי, יתמזל מזלם להיות באותו זמן בתל אביב, בירושלים או בחיפה, ולנו נותר רק לקוות שהממשלה החדשה תהיה פתוחה יותר לגבי מערכת הבריאות בכלל, והפעלת חדר הצנתורים וצנתורי מוח בחדרה בפרט.