לא הרבה יודעים אבל עם כל התל אביביות שיש בי והפוזה של הבליינית וכתבת האוכל, אני תכלס ילדה חנונית שמנמנה שגדלה רוב חייה אי שם במושב קטן בערבה והייתה מאושרת רוב הזמן. כן כן, אמנם עוד כמה שנים השהות שלי בעיר החטאים תעבור את ימי ילדותי בערבה אבל לעולם ועד הערבה תשאר בתוכי והמדבר יהיה משהו שתמיד ירגיע אותי.

לכן ברגע שניתנה לי האופציה לקפוץ ולכתוב על מקומות טעימים בערבה ומה לעשות שם, קפצתי על זה בלי לחשוב לשניה, לא הייתי בערבה מעל לעשור ולא ראיתי חברים וותיקים ומבחינתי הערבה היא מקום שקט ורגוע והמחשבה שיש שם שפע של מקומות טעימים לאכול ושפע של צימרים לישון בהם רק מעוררת בי התרגשות.
העמסנו את האוטו בכל מיני נשנושים, ארזנו את עצמנו ויצאנו לנסיעה כיפית שבה גילינו שהערבה ענקית מידי כדי לגלות ולאכול ביומיים, שיש בה מלא מוקמות מושלמים לישון בהם, והרבה יותר מקומות לאכול בהם, בעיקר אצל אנשים מוכשרים ובעיקר בגלל חומרי הגלם הטריים והנהדרים והכי חשוב, בגלל השקט הזה של המדבר שעושה הכל שקט וטעים יותר.
אספתי לכם קומץ שיצור לכם סיבוב נהדר של יומיים והמלצה חמה אחת על מקום מתוק ושפוי במחיר לישון בו. 
יאללה בואו נצא לדרך

עצירה רעב ראשונה // אולהלה
עם כל הכבוד לקפה של ארומה הגענו מורעבים ולמזלנו היה מי שיספק את הרעב, ההמלצה הראשונה שקיבלנו הייתה ללכת מהר לפני שייגמר לפוד טראק של לי אזולאי שנקרא   Ooh La La הממוקם ממש בתוך איזור התעשייה של חצבה. תכל'ס זה מוגדר כעגלת קפה וביננו , אין כמו קפה קר באמצע המדבר, אז אחרי שהתאוששנו עם כוסות עמוסות באספרסו משובח על קרח, התחלנו לנבור בתפריט וגילינו שלי מגישה כמה כריכי דגל ו2-3 מנות חמות לצהריים. הכריכים ענקיים ומלאים בנדיבות כיאה לאנשי המדבר, זללנו כריך שקשוקה לוהטת ופיקנטית כמו שאני אוהבת, בגט שניצל שיצא השניה מטיגון והוא כולו פריך עם מלא לימון כבוש ולמרות החום היינו חייבים לנסות גם צלחת של הקציצות המדוברות שביננו כשמנמונת בנשמה היה לי חשק לדחוס אותן גם כן לאיזה בגט עם אותו לימון כבוש מושלם.  בשלב הזה קצת התמוטטנו מכל האוכל והנסיעה והבנו שאם לא נתקדם אנחנו פשוט נרדם פה מתחת לעגלת קפה, לקחנו עוד אספרסו לדרך ויצאנו ליעד הבא.
לי היא בכלל קונדיטורית וחלק מהמתוקים שלה תוכלו לטעום פה על כוס קפה או שייק פירות קפוא, המחירים נעים באיזור ה-40 שקלים לעיקרית ו-35 לכריך גדול, כיאה לעגלת אוכל באמצע שום מקום, יש מצב שדברים יגמרו אז תבואו ברגוע ובטוב.
ואם אין לכם זמן אז תרימו טלפון ותזמינו לכם מארז מפנק של בוקר עם כריכים, ממרחים, מתוקים וירקות ומיץ מבוקבק שיחכה לכם לפיקניק מושלם תחת עץ ערבה.
או לה לה - לי אזולאי 052-4260544.

אוללה של לי אזולאי (צילום: אסנת גואטה)
אוללה של לי אזולאי (צילום: אסנת גואטה)

עצירת כיף 2  - למרכז המבקרים 
אני יודעת שאמרנו רק אוכל וזה אבל פגשנו בדרך עוד אוסנת אחת והיא מנהלת התיירות של הערבה והיא שכנעה אותנו לקפוץ משם למרכז המבקרים "וידור", המציג את סיפורו של האזור וחקלאות בערבה. באמצעות סיור הכולל סרט, חממות וביקור בחלל חוויתי מסקרן.המקום מקסים ומתאים לילדים ומבוגרים יחדיו, יש בו כל מיני מיצגים אינטראקטיביים ותאמינו לי שהסתובבנו שם כמו ילדים קטנים ומתלהבים אז אל תוותרו וככה גם תכינו את עצמכם לזלילה הבאה המרכז ממוקם על כביש הערבה, במו"פ תחנת "יאיר", סמוך לצומת חצבה.
מחיר כניסה: 32 ₪ למבוגר, 25 ₪ לילד/ גימלאי / חייל
https://www.vidor-center.co.il/

עצירת רעב 3 – Pizza Trailer של שגיא חרמוני
שגיא חרמוני הוא יליד הערבה ואחד האנשים החייכנים והרגועים שתתקלו בהם ואם אתם חובבי טיולי אוכל אז יש מצב שכרב שמעתם על הפיצה טריילר שלו. משאית הפיצה של שגיא ממוקמת במתחם חדש שנפתח לא מזמן באיזור התעשייה של עין יהב שבהחלט בהחלט שווה ביקור וסיבוב ויש לנו עוד מקום להמליץ לכם עליו באותו מתחם.
אבל ביס ביס , בוא רגע נתמקד בפיצה כי היא שווה התמקדות , שגיא עובד כבר שש שנים ומכין פיצה ומפנק את תושבי האיזור ומי שמגיע, הוא מכין את הפיצה שלו לבד מאפס ממתכון שהוא פיתח לעצמו לאחר מלא נסיונות, הרוטב שלו בעיני הוא הקטע, הבצק באמת מעולה, אווירירי, לא דק מידי אבל בהחלט לא מעיק על הביס, בביס ראשון זה מרגיש כאילו הרוטב בנוי נטו מעגבניות ערבה מעולות וקצת מלח אבל מתברר ששגיא מוסיף לזה עוד כמה דברים כגון טיפה צ'ילי מתוק ותבלינים ואיכשהו הוא מייצר רוטב פשוט מעולה שמרגיש רענן ועוקצני. ליד הפיצות הוא מצרף גם ממרח זעתר מטורף שהוא מכין לבד והלוואי שימכור כי זה משדרג בטירוף. בכללי יש תפריט פיצה שרשום על לוח בחוץ אבל תנו לו לבנות לכם לבד בהתאם לחשקים שלכם. המחירים ינועו מ50 ועד 85 לפיצה גדולה ממש והשוס האמיתי זה שהוא פתוח בשישי, תביאו אתכם בירות או יין ופשוט שבו אצלו לאכול ותהנו מהבריזה. 
שגיא חרמוני 052-3666811

 

פיצה טריילר של שגיא חרמוני (צילום: אסנת גואטה)
פיצה טריילר של שגיא חרמוני (צילום: אסנת גואטה)

עצירת כיף 4 – הקנטינה
באותו מתחם שיש בו גם סופר ענקי יש מקום שנקרא הקנטינה, לידו יש עראייס שלא הספקנו לטעום אבל הקניטינה התגלתה כגן עדן לחובבי האוכל התאילנדי! או יותר נכון חובבי הבישול. בגלל שרוב הפועלים בערבה הם תאילנדיים  נוצרה התעסקות לא קטנה סביב חומרי הגלם ואנוצר התורך לספק להם את חומרי הגלם שהם מכירים וככה נולדה לה חנות שמרגישה כמו תאילנד קטנה עם מלא פירות ים, חזיר, דגים, רטבים, ממרחים, מיובשים, פירות וירקות תאילנדים , ליים לצד גם מוצרים מהיצרנים בסביבה כגון, בשרים, יין ודבש, שמן זית למילוי עצמי ומלא ציוד ומזון לטיול בשטח. אל תוותרו על קפיצה לחנות רק שימו לב לשעות פתיחה כי בצהריים הם סוגרים לשעתיים שלוש והם גם כן פתוחים בשישי
הקנטינה

עצירת אוכל  5 – פינת קפה
עוד לא עזבנו את המתחם הנהדר הזה! בפינה של המתחם תמצאו את פינת קפה – פינה מתוקה שכולה קפה משובח של דדה, יוגורט קפוא עם מלא פינוקים ועוגות ועוגיות שיעל עושה לצד ריבות מעולות ועוד פינוקים מתוקים. זה מקום מושלם להפסקה אם אתם בדרך חזרה הבייתה או להתקררות מהנסיעה הארוכה ובטח ובטח אם אתם עם ילדים.  תאמינו לי שאחרי כל האוכל הזה אין כמו יוגורט צונן וקפה עם עוגה כדי לשלוח אותנו למקום שכולו טוב – כלומר הצימר שלנו.
פינת קפה פתוחה כל השבוע שמונה עד שמונה, שישי עד שלוש ובשבת מהצהריים.

יוגורט ועוגה של יעל מפינת קפה  (צילום: פייסבוק,אסנת גואטה)
יוגורט ועוגה של יעל מפינת קפה (צילום: פייסבוק,אסנת גואטה)

עצירת מנוחה – צימרים מלב אל לב עין יהב
אחרי הנסיעה הארוכה, והבילוי הארוך ושווה היינו חייבים לקרוס קצת, להתקלח ולהכין את עצמנו להמשך הבילוים. אם יש משהו שריגש אותי באמת זו כמות הצימרים שיש בערבה ובעין יהב בכלל, כמה כיף לראות שמקום שפעם היה שכוח אל ולא מוכר הפך להיות פופולארי ומלא בתיירים. לא קל למצוא צימרים בעונה אבל אנחנו בחרנו ב"לב אל לב" מהרבה סיבות. יש צימרים יותר מפנקים ויותר מפוארים עם בריכה וכאלו ויש יותר פשוטים . הרעיון הוא שתמצאו את מה שנוח להם תקציבית ורעיונית, אנחנו חיפשנו משהו איכותי ושפוי במחיר ובעיקר מזמין ונעים כי בכל זאת רוב הזמן נסתובב .
הצימרים של לב אל לב נוחים ומלאי כל טוב אפילו קיבלנו מאפים ידי הבעלים, לגיא ואשתו יש 2 צימרים בלבד עם מרפסת ענקית מלאה בסוקולנטים , מכונת קפה, מטבח מאובזר במיוחד ומלא המלצות שגיא מספק לכל מי שמגיע אליו. מי שרוצה לצאת לטיול אופניים יקבל את כל מה שהוא צריך כולל המלצות למסלולים וכמובן שיש פינה קטנה למנגל. המקום לא מתאם לבעלי חיים.
היתרון הנוסף של לב אל לב הוא הלוקיישן ל"מכוורת" הבר השכונתי והגדול שנמצא במרחק 2 דקות הליכה וגם ל"דק" מסעדת הבריכה וכמובן לבריכה , כך שאין צורך בהרבה חוץ מלהכין לעצמכם קפה ולנוח.
צימרים מלב אל לב

צימרים מלב אל לב (צילום: באדיבות הלקוח)
צימרים מלב אל לב (צילום: באדיבות הלקוח)

הולכים לאכול – פראם אורסולה בצוקים
לפעמים זה מרגיש שלמרות כל פינות האוכל בערבה, אין מספיק מסעדות של ממש וזה נכון, אבל מצד שני קשה למצוא מקום שיוכל להחזיק מעמד כלכלית שבוע שלם כמסעדה ולכן מסעדת אורסולה היא נדירה בנוף. המסעדה הנוכחית ממשיכה את מסעדת אורסולה הוותיקה והידועה. הבעלים החדשים שרדהה וניצן המשיכו את הקו הכפרי אירופאי אבל העשירו את התפריט במנות ים תיכוניות רעננות, בירה מהמבשלה המקומית ושימוש בחומרי הגלם המצויינים של הגידולים בערבה. התפריט כולל את נקניקיות הברוקלין קנקרס הידועות על מצע פירה וכרוב כבוש המבושל בבירה המקומית , דגים בתנור, סלטים מדהימים, כרובית צלויה עם ירקות קלויים על מצע של פריקי וג'עלה, מרקים, דגים כבושים,נוקילי תרד מושלם ועוד. צמוד למסעדה יש את מעדניה 90, שם המנות יותר מושחתות, כריכים מלאי גבינות ונקניקים, אלכוהול וטורטיות רק שימו לב שהמעדניה נסגרת יחסית מוקדם אז שווה לקפוץ לשם לביקור והצטיידות בכל מיני מעדנים .
https://www.ursula.co.il/home

אורסולה ומעדניה 90 (צילום: אסנת גואטה)
אורסולה ומעדניה 90 (צילום: אסנת גואטה)

בוקר טוב לכולם, עצירה מושלמת לבוקר- גן ירק
את אחת ההמלצות החמות שלי לטיול הזה תצטרכו לעשות רק בעונה הקרירה יותר. אנחנו ממש הספקנו להנות מהם שניה לפני שהם סגרו, גן ירק הוא פינה קסומה של חממות שרי ועוד ירקות שבתוכן רונית ובעלה אלעזרי מצתיבם שולחנות עמוסים במאפים, ממרחים, סלטים מיוחדים וחביתות שרונית מכינה בזמן שבעלה המקסים עורך סיורים בחצר המטורפת שיש בחוץ ומעשיר אותנו בידע . בזמן שתאכלו את ארוחת הבוקר הנהדרת תוכלו לנשנש גם שרי שתלוי סביבכם בשלל צבעים ולצאת עם קופסא קטנה הבייתה.
אל תוותרו על ארוחת הבוקר הזו ועל הסיור, יש לתאם מראש אחרת לא יהיה לכם מקום
052-3666819

עצירה למילוי המקרר בבית – מלוא הטנא
שניה לפני שחזרנו מאושרים הביתה עצרנו ב"מלא הטנא" של רונית ותומר טנא, סוג של מחסן של כל מיני מגדלים שמביאים אליו את התוצרת המקומית וככה גם אתם יכולים לקנות במחירים נפלאים שפ]ע של ירקות שנקטפו על הבוקר. תאמינו לי שחזרנו עם ארגזים הבבייתה, אבוקדו מושלמים, ליים ולימונם שמנמנים, פירות , ירוקים רעננים, כורכום וגינג'ר מגידול מקומי, מלונים נהדרים, תירס מתוק מתוק  ועוד. אל תוותרו על העצירה כי היא תעשיר לכם את המקרר. חוץ מזה יש שם טחינות ומיני אגוזים, פירות קפואים ומאפים שעושים השכנים . זה מקום מושלם לעתור בו לפני הנסיעה ועל הדרך לקחת קפה מפינת קפה
מלוא הטנא ממוקמים ממש ליד מתחם התעשיה שסיפרתי לכם עליו ליד הקנטינה והפיצה, פשוט תשאלו או תתקשרו https://www.facebook.com/melotene

פינה קסומה בגן ירק וארגז של מלוא הטנא (צילום: אסנת גואטה,באדיבות הלקוח)
פינה קסומה בגן ירק וארגז של מלוא הטנא (צילום: אסנת גואטה,באדיבות הלקוח)

טוב נו מה עם קצת אלכוהול? – עצירה ביקב מואה
ישבנו עם יהודה פרידמן, מבעלי היקב ש סיפר לנו על היינות ועל העשייה שלהם, על הדרך שהם עברו כיקב וכייננים עד הלום (רמז – הם התחילו כמגדלי פלפלים, איך לא). יש כאן חצר מקסימה ואפשר בקלות לאבד כאן אחר צהריים שלמים על בקבוק יין ופלטת גבינות שהמקום מציע. טעממו שנין בלאן ובלנד "בלאן", 2020) וכן מהרוזה.מדובר ביינות מאוד נעימים, פירותיים עם מינרליות עדינה שמתאימים מאוד לאקלים המדברי שלנו, המשכנו משם לאדומים, טעמנו 2 סירה משנים שונות, מלבק וקברנה סוביניון -יינות מצוינים ומאוזנים עם טעמי פלפל ופירות דומיננטיים. הגישה היא שאין שימוש אגרסיבי בכל מיני אדפטציות ליין וזה בא לידי ביטוי ביין. גישה של: זה הענב, תהנה ממנו. יש כאן בחירה של כרמים מוצלחת ועבודת יינות מצויינת. אגב, השיראז והמלבק זכו השנה (2020) בפרס אשכול הזהב. היקב מייצר כ- 6,000 בקבוקים מידי שנה, כל יינות היקב נעים בגזרת מחיר של סביב ה-100 ₪  היקב לא כשר. מומלץ לתאם הגעה מראש. עלות טעימה (4 יינות) – 50 ₪ ואפשר גם לנשנש פלטות במחירים משתנים של  30 – 70 ₪.  להזמנות: 052-3666095

היינות של יקב מואה (צילום: אלכס ליטבק)
היינות של יקב מואה (צילום: אלכס ליטבק)

** אם אתם בעניין של עוד יקבים אז נסו את יקב ווינשטיין בעין יהב המייצר 2000 בקבוקים בשנה אדומים בלבד וייקח לכם 30 שקלים על טעימות למינימום 7 אנשים. לפרטים- 052-8991070

מכוורת פורת ויש גם בר
את משפחת פורת אני זוכרת לטובה כי ברק הבן גדל איתי בכיתה ואמא שלו זכרונה לברכה הייהת דמות מאד צבעונית ומוכרת בערבה, לזכרה הוקמה המכוורת שמנציחה את הפסלים שלה ואת פועלה. העסק המשפחתי הוא דבש ועוד איזה דבש.  זוהי המכוורת הגודלה והדרומית ביותר והכוורות שלה מתפרשות על פני כל הארץ. הכל ללא חימום וללא תוספים. מרכז המבקרים קטן אבל מרגיש כמו גן קסום של דבורים עם סרטונים וחוות דבורים מובנות. לא רק לילדים.  הדבש שהכי ריגש אותי היה דבש פרחי אשל שיש לו מרקם סמיך וכהה וטעם ארומתי ועשיר וסיומת מרירה , חוץ מזה במכוורת פורת מייצרים 6  סוגי דבש זני הנבדלים בינהם בהתאם למרעה הדבורה כגון דבש חרחבינה, הדרים, פרחי בר ועודזה מקום מושלם לעצור בו לקצת מתוק וקצת הבנה כמה דבורים חשובות.
למכוורת יש גם חדרי אירוח וכמובן אותו בר מפורסם שכולם באים אליו ויש בו הופעות מגניבות, פיצות, אלכוהול מוזל ומלא חבר'ה רגועים- בילוי מושלם וקליל לערב https://www.porat.farm/

מכוורת פורת, מרכז המבקרים (צילום: באדיבות הלקוח)
מכוורת פורת, מרכז המבקרים (צילום: באדיבות הלקוח)

יש עוד כל כך הרבה דברים לעשות בערבה, טיולים, נסיעות מגניבות, זלילות מעולות, חוויות ותצפיות ואפילו הופעות ואירועים תחת כיפת השמיים. פשו טכנסו ותתעדכנו מידי פעם באתרים של העסקים. והנה עוד לינק קטן https://goarava.co.il/weekend/