שתיית שייקים מרעננים ובריאים מפירות וירקות תופסת תאוצה משנה לשנה, ובחודשי הקיץ מגיע שיא הצריכה. "אנחנו כמותג נמצאים בקצב צמיחה משמעותי מאז ההקמה בשנת 2006", מספר איתמר חפץ, מנכ"ל ומבעלי רשת rebar. "בעשר השנים האחרונות אנחנו צומחים בכ־20% משנה לשנה. זהו שוק הנאמד כיום ב־600־700 מיליון שקל בשנה, וממנו אנחנו גוזרים נתח של כ־25%. השחקנים בשוק הזה הן רשתות ארציות שבהן אנחנו, כמי שהבאנו את הבשורה, מובילים בפער ניכר עם כ־85 סניפים בפריסה ארצית. ישנם גם שחקנים מקומיים, חנויות בוטיק קטנות, חנויות נוחות וגם רשתות בתי קפה שמציעות בתפריט שלהן משקאות דומים".

לדברי חפץ, כשנוסדה רשת rebar - המציעה משקאות המוכנים במקום והמבוססים על פירות וירקות בשילוב חומרי גלם איכותיים, ללא תוספת סוכר וללא תוספות טעם, ריח או צבעי מאכל - הרעיון היה לייצר פתרונות לאנשים שמחפשים אוכל או שתייה הקשורים לעולם ה־wellness. "משקאות שעושים טוב גם לגוף וגם לנפש", הוא מסביר. "אם אני מסתכל על חודשי יוני־אוגוסט, זוהי תקופה שהמחזור בה גבוה בכ־30% מהממוצע. ואילו הפער במחזור בין אוגוסט - חודש השיא בקיץ - לעומת ינואר - חודש השפל - הוא פי שניים. בקיץ רואים גידול גם בגלל הטמפרטורות החמות וגם כי הטראפיק בתקופה הזו בכל מתחמי המסחר והבילוי שבהם אנחנו נמצאים הוא שונה. באוגוסט יש חופשים וכולם מסתובבים בחוץ, לעומת ינואר שהוא חודש רדום יותר".

לדברי חפץ, הצמיחה בביקוש למשקאות מסוג זה עולה בעקבות העלייה המורגשת בכלל תעשיית ה־wellness. "אנחנו יודעים להתאים עצמנו לכל הגילים", הוא אומר. "את תראי אפילו תינוקות בעגלה עם כוס rebar קטנה, תראי גם ילדים גדולים יותר. פלח השוק המרכזי הם בני הנוער והחבר'ה הצעירים. גם בגילים בוגרים יותר אנחנו נמצאים, אבל הפופולריות היא אחרת".

מנכ''ל Rebar - איתמר חפץ (צילום: יחצ)
מנכ''ל Rebar - איתמר חפץ (צילום: יחצ)

איך עברה עליכם שנת הקורונה?
"הבנו מהר מאוד שאנחנו חייבים להגיע לבית הלקוח, והתחלנו שיתוף פעולה עם החברות וולט ותן ביס. עשינו משלוחים של משקאות שיצאו מוכנים מהסניף והגיעו קרים וצוננים ללקוח. בזכות כך גם קהל המשרדים הפך להיות לקוח אדוק מאוד שלנו. אנשים עושים היום ישיבות עם כוסות של rebar. הנישה הזאת של המשלוחים ממשיכה לצמוח גם היום. כמו כן, יצאנו במיזם rebar@home, המאפשר להזמין עד הבית באפליקציה ובאתר הרשת מארזים להכנה ביתית של משקאות, וכך כל אחד יוכל להכין לבד שייק במהירות, בפשטות, בטעם המדויק ובמרקם הנכון, כמו בסניפי המותג".

שייק אבטיח של rebar (צילום: רונן מנגן)
שייק אבטיח של rebar (צילום: רונן מנגן)


תפריט הקיץ של rebar מציע נוסף למשקאות הקלאסיים את קטגוריית I'm cool, סדרת משקאות קיץ "ברדיים" ומרעננים במיוחד, הכוללת שלושה סוגים: cool נקטרינה (נקטרינה, תות, חמוציות, ג'ינג'ר, סורבה לימון, סילאן, תפוח סחוט), cool אבטיח (אבטיח, אננס, מנגו, צ'ילי אדום, סורבה לימון, נענע)ו־cool מלון (מלון, אגס, תרד, סורבה פסיפלורה, נענע, דבש, תפוח סחוט). "חשוב לנו מאוד לא רק להוציא טעמים חדשים, אלא גם להצעיד כמה צעדים למעלה את הקטגוריה מבחינת איכות", אומר חפץ. "כל פרי למשל מיובא מארץ המקור שלו נקי, שטוף, חתוך במידות הנכונות, עם רמת הכשרות הגבוהה ביותר. הכנסנו לתוך התפריט גם משקאות חלבון המבוססים על גבינת ריקוטה כדי להצעיד את התחום הזה קדימה ולהנגיש את החלבון בצורה הרבה יותר ידידותית לכל פלחי האוכלוסייה, לא רק לחבר'ה של חדר הכושר שמבקשים תוספת חלבון".


תן לעצמך יותר


גם רשת B-FRESH החליטה לאמץ משלוחי משקאות עד הבית. "המחשבה על כך הגיעה בגלל הביקוש ולא בגלל הקורונה", מספר ניב כהן, מבעלי הרשת,  שבה שותף עם ליעד אלמוג. "כרגע אנחנו עושים פיילוט עם וולט בארבעה סניפים שלנו, עם האריזות החדשות שמיועדות למשלוח. ברגע שהפיילוט יסתיים, נצא עם זה בכל הרשת. לא כל שייק אנחנו יכולים להוציא למשלוח. למשל שייק 'מחניודה', שפופולרי מאוד אצלנו, קשה מאוד להוציא למשלוחים בגלל ההרכב שלו, אבל מצד שני יש משקאות שמתאימים למשלוחים".

ניב כהן, מבעלי B-FRESH (צילום: אסף קרלה)
ניב כהן, מבעלי B-FRESH (צילום: אסף קרלה)

B-FRESH, רשת דוכנים וחנויות של משקאות המוכנים במקום ומשלבים בתוכם פניני טפיוקה וכדורי פרי בטעמים מגוונים של פירות הוקמה בשנת 2015. הרשת מונה 40 סניפים בישראל, רובם בקניונים, ו־12 סניפים בארצות הברית. בקרוב יושק סניף ראשון בקניון ווסטפילד לונדון. "עד סוף השנה אנחנו מתכננים לגדול ל־60 סניפים בארץ", אומר כהן. "המוטו שלנו הוא Give yourself More. חשוב לנו שהלקוח שלנו יפנק את עצמו עם משקה במהלך השגרה היומיומית. זה הולך מעולה. אנשים רוצים לקחת משקה, להמשיך וללכת, וזה גם יושב על טרנד הבריאות וגם של לקחת לעצמך איזה רגע מפנק. אנחנו רואים את הלקוחות שותים את המשקאות כשהם מטיילים להנאתם בקניון לאו דווקא כשרעבים או צמאים; או שאנו רואים שליד בנייני משרדים המשקאות משמשים תחליף לארוחת צהריים או בוקר קלילה. הנישה הזו צמחה מאוד בשנים האחרונות, ולא רק בדוכני שייקים, אלא גם בבתי הקפה. יש לי חברים בעלי בתי קפה שהקטגוריה הזאת עלתה אצלם באחוזים גבוהים".

סדר גודל של 70־80 מיליון שקלים בשנה, כך מעריך כהן את המחזור השנתי של פעילות הרשת בארץ, בהנחה שעד סוף השנה יהיו 60 סניפים. בתפריט הרשת יש מגוון של משקאות משמונה קטגוריות שונות, בהן  B-YOGURT: משקאות על בסיס יוגורט בקר או יוגורט עזים, בשילוב פירות וירקות עם המלצה לשלב שקית אישית של חלבון, B-BOOST: משקאות בריאים עם שילוב של מזונות־על כגון ספירולינה, מאצ'ה, מורינגה, כורכום, מנקאי ועוד, B-FRESH JUICE: מיקסים של משקאות בריאות 100% טרי, B-SMOOTHIE: משקאות מהנים, פירותיים ומלאי אנרגיה ועוד.


מה התחדש הקיץ?
"קודם כל, אין ספק שמבחינת שייקים, חודשי יולי־אוגוסט הם ממש שיגעון. אני גם חושב שבקיץ הזה ישראלים עדיין לא ימהרו לטוס לחו"ל, מה שיגרום לגידול נוסף אצלנו. בקיץ יש לנו קולקציה מיוחדת B-FREEZE: משקאות עם אבטיח, מלון, ענבים על בסיס קרח. זה קריר יותר, קפוא יותר ומצנן יותר את הגוף".


עשו זאת בעצמכם


גם למי שאוהבים להכין שייקים בבית יש פתרונות נוחים. סנפרוסט הרחיבה לקראת הקיץ את סדרת ה־Smoothies והשיקה את מיקס בננה־תמר, המורכב מ־100% פירות, להכנה ביתית של שייקים טעימים ומזינים. כל מה שצריך לעשות הוא להוציא את השקית מהמקפיא, לרוקן את התכולה לבלנדר, להוסיף חלב או תחליף חלב או מיץ לפי הטעם והשייק מוכן. "על פי סטורנקסט, בשנת 2020 עמדה הקטגוריה של פירות קפואים על 87 מיליון שקל וצמחה ביותר מ־50% לעומת 2019. חלקה של סנפרוסט בקטגוריה הזו הוא 37%. השקנו אותה ב־ 2017, ומאז היא רק צומחת", מספרת רוני בהט, מנהלת אגף שיווק ופיתוח בחטיבת המזון בתנובה.

רוני בהט, מנהלת אגף שיווק ופיתוח בתנובה (צילום: יחצ)
רוני בהט, מנהלת אגף שיווק ופיתוח בתנובה (צילום: יחצ)

איך את מסבירה את הצמיחה הזאת?
"קודם כל, אנחנו מדינה שאוהבת פירות. הקטגוריה הזו מציעה גם פירות שלא זמינים כל השנה כמו דובדבנים, פטל, אננס, אוכמניות. זה גם מתחבר מאוד לכל הטרנד הקולינרי. כיום אנשים אופים בבית יותר ומשתמשים בפירות האלה לאפייה. בתקופת הקורונה אנשים גם פינקו את עצמם בשייקים בבית וראינו צמיחה מטורפת. גם טרנד הבריאות מלווה אותנו הרבה שנים, למשל ההבנה שצריכת פירות יער, פירות אדומים, היא בריאה. יש כאלה שגם מוסיפים חלבון לשייק אחרי שעושים ספורט. זה יושב בדיוק על הטרנדים הכי חזקים".

הרצון לשתות משקה צונן וטעים בקיץ, בד בבד עם השאיפה לנסות לשמור על אורח חיים בריא יותר, מתבטא גם בצמיחת שוק החליטות הקרות. ויסוצקי מציעה הקיץ מגוון של חליטות מסדרת "הגן הקסום" כגון פירות יער, לימונית־לואיזה, הילולי פירות, מנטה, שומר, ותפוח, שמהן אפשר להכין תה קר, ללא קפאין, ללא תוספת סוכר, ללא קלוריות ובמראה צבעוני. כל מה שצריך לעשות הוא להוסיף 1/3 כוס מים חמים, 1/3 כוס קרח, ו־1/3 כוס מים קרים.

מיקס בננה תמר של סנפרוסט (צילום: יחצ)
מיקס בננה תמר של סנפרוסט (צילום: יחצ)


מחל"ת לחליטה


גם ה־T-LAB, בר משקאות תה בתל אביב, משיק סדרת משקאות אייס טי חדשה, הכוללת תה אפרסק, מרווה, אננס ולימון; תה ירוק, נענע ולימון; חליטת היביסקוס, לבנדר, דבש ולימון; תה ירוק, ג׳ינג׳ר דבש ולימון; ותה ירוק, לואיזה, אוכמניות, ליצ׳י ולימון.


"תה הוא משקה עונתי בישראל, ובקיץ יש ירידה דרסטית של 60% במכירותיו", אומרת מיכל לוי, סמנכ"לית יחידת תה, קולינריה ופיתוח עסקי בויסוצקי. "מצד שני, אנחנו רואים שתה קר הוא טרנד שתופס בארץ ובחו"ל בגלל מגמת הבריאות. צריכים לשתות כמה שיותר מים, אבל לא כולם אוהבים מים ורוצים להכניס לגוף נוזלים עם טעם. חליטות קרות הן פתרון טוב לכך. לפני כשנה התחלנו את העלאת המודעות לשתיית חליטות קרות, וראינו בקיץ 2020 צמיחה גדולה מאוד, של 34%, מבחינת הצריכה לעומת קיץ 2019. גם אחוז החדירה למשקי בית היה בצמיחה דומה".

מיכל לוי, סמנכ''לית יחידת תה וקולינריה בויסוצקי (צילום: יחצ)
מיכל לוי, סמנכ''לית יחידת תה וקולינריה בויסוצקי (צילום: יחצ)


לוי מציינת כי רואים גם עלייה בהתעניינות בשאלות הצרכנים בנוגע לאופן שבו אפשר לשדרג את החליטות האלה. "אנחנו נותנים מתכונים לקרטיבים על בסיס חליטות, רעיונות לשילובים של פירות קפואים", היא אומרת. "יש אלינו גם פנייה מעולם הדיאטניות, ובמקביל רואים צמיחה של שתיית תה קר בקרב צעירים. התה הקר חודר גם לצרכן הצעיר, שבעבר אולי התחבר לכך פחות, ואנחנו עולים בקמפיין ברשתות החברתיות המכוון אל הקהל הצעיר".

החליטות הקרות של ויסוצקי (צילום: ברוך נאה)
החליטות הקרות של ויסוצקי (צילום: ברוך נאה)


גם המותג פומפדור השיק בימים אלה חליטות קרות בשלושה טעמים: אפרסק ופסיפלורה, תות שדה ותפוז ומוחיטו פירות יער. "זיהינו שצרכנים מחפשים מוצרים בריאים יותר והשקנו ב־2020 חליטות קרות לקיץ - פתרון טעים למשקה ללא תוספת סוכר", אומרת ליאן זקס, סמנכ"ל חטיבת המזון והבריאות בחברת שסטוביץ, יבואנית מותג התה פומפדור.

חליטות קרות של חברת פומפדור (צילום: אסף לוי)
חליטות קרות של חברת פומפדור (צילום: אסף לוי)


"בקיץ שעבר השקנו את המוצרים האלה במהדורה מוגבלת, והם פשוט עפו, המכירות עבדו ממש טוב. לכן השנה הכפלנו את כמות החליטות הקרות לקיץ, ואנחנו רואים קניות טובות מאוד. אבל עדיין זה עניין של חינוך שוק, כי הצרכנים הישראלים לא רגילים כל כך לשתות חליטות בקיץ. הם פחות מכירים את החליטות הקרות. לכן השנה גם עשינו אריזות בעברית כדי להנגיש יותר את המוצרים. עשינו גם עבודה בדיגיטל כדי להסביר דרך משפיענים על המוצר. ההערכה שלנו היא שנישת החליטות הקרות תגדל ותתחזק, כי זה עונה על הטרנד הבריאותי וזה גם פתרון נהדר בקיץ כמשקה מרווה ללא תוספת סוכר. כל מה שצריך לעשות הוא רק להוסיף מים".