1. ימים בודדים חלפו מאז החלפת הממשלה - ושקט גדול כבר ירד על ישראל. התחושה היא של "שקט, עובדים". ככה אמורה להיראות נורמליות במדינה מתוקנת. אתה האזרח בוחר אותם, הכנסת משביעה אותם, והם הולכים לעבוד בשבילך ולספק את צרכיך בביטחון, בכלכלה, בבריאות, ברווחה ובכלל. בלי בכי ונהי, בלי לסכסך ולפלג, בלי לבוא חשבון על העבר. רק שכך יימשך. זה מגיע לנו.

בנימין נתניהו, שמתקשה באופן טבעי להתרגל לתואר יו"ר האופוזיציה, הוא האדריכל של הממשלה החדשה והוא הדבק המקשר שלה. הוא יצר אותה, הוא חיבר אותה והוא הביא להקמתה. במערכת הבחירות האחרונה נתניהו ניצח את עצמו. הסיבה העיקרית – לא נותר לו עוד את מי לרמות ולמי לשקר. הוא כבר עשה זאת לגנץ, לסער, לבנט, לליברמן ולרבים נוספים, ונותר לבדו עם דרעי, ליצמן וגפני, סמוטריץ' ובן גביר. יהיה לו לא מעט זמן לערוך חשבון נפש על מעשיו ומחדליו.

כאמור, יותר מאשר "גוש השינוי" ניצח – נתניהו הוא שהפסיד, כמו בדרך כלל. כך היה גם כשאהוד ברק החליף אותו בראשות הממשלה. באותם ימים ניסיתי להסביר לברק שלא הוא זה שניצח בבחירות, אלא שנתניהו הפסיד בהן לאחר שרוב שריו מאסו בו. ברק התקשה לקבל את העובדה הזאת. רמזתי אז את שאני מציע כעת לבנט ולפיד: לכו על קצות האצבעות, יש לכם עוד מה ללמוד, קיבלתם אשראי מוגבל – אל תבזבזו אותו. עליכם להנהיג ולהוביל, לקבל החלטות קשות, אבל בסתר לבכם אתם צריכים לדעת שעל גבכם שלט "ל". זה חשוב עבורכם ועבורנו.
 
2. תשע נשים מכהנות בממשלה החדשה. הגרפיקאי של אתר חרדי, בהוראת העורך שלו, טשטש השבוע את פניהן בתצלום הקבוצתי של הממשלה בבית הנשיא, אבל עוד לא נולד הגרפיקאי שיצליח לטשטש את העובדה ההיסטורית והמשמחת הזאת. אני מתחייב בפניכם שהן תשדרגנה לאין ערוך את רמת הדיון בממשלה, את טיב קבלת ההחלטות ובעיקר את הביצוע.

לא רק תשע נשים יש בממשלה הנוכחית, אלא גם שר דרוזי אחד ושר מוסלמי, שרה בעלת מוגבלויות, ראש ממשלה חובש כיפה, שרים מקריית שמונה, דימונה, רעננה, נוקדים וירושלים. יש בה שרים יוצאי אתיופיה, מרוקו, ברית המועצות, עיראק, הונגריה ורומניה. יש בה שרים מהציונות הדתית לצד שר להט"בי. זוהי ממשלה שהכי מייצגת את מדינת ישראל ועם ישראל. נתניהו ולהקת המעודדים שלו יכולים לקרוא לה "ממשלת שמאל מסוכנת" ככל שירצו.
 
3. מבחנם העיקרי של בנט וחברות וחברי ממשלתו יהיה בביצוע: בקבלת ההחלטות הקשות, בהחזרת המדינה לשגרת עשייה, בצמצום הגירעון ופיתוח מנועי צמיחה, בשמירת הביטחון וההרתעה ובעשייה גדולה בתחומי ביטחון הפנים, הבריאות, הכלכלה, החקלאות, איכות הסביבה, החינוך ועוד.

מבחנם של שרי הממשלה יהיה גם במינויים של מנכ"לי המשרדים, המשנים למנכ"לים, ראשי החברות הממשלתיות, יושבי הראש והדירקטורים. עליהם למנות את הטובים, המתאימים והמנוסים ביותר שישנם, כדי להבטיח את הצלחתם בתפקיד וכדי לתת לנו שירות מעולה ואיכותי בכל תחום. את הכיוון נתן שר האוצר ליברמן במינויו של רם בלינקוב למנכ"ל משרדו.

את הדוגמה האישית צריך לתת ראש הממשלה בנט במינויים הבכירים במשרדו, ואחריו כל יתר השרים. לא שמאל ולא ימין – אלא את מי שהם הכי טובים והכי מתאימים, כדי להשיב לדרגי המקצוע את מעמדם וכבודם, לאחר שנתניהו וחבריו בזו להם, השפילו אותם וכינו אותם "פקידים", במובן השלילי של המילה. הטובות והטובים ביותר לשירות הציבורי – זהו צו השעה.
 
4. יש לממשלה הבאה ולנו לא מעט משימות, אבל נדמה לי שהחשובה והדחופה מכולן היא איחוי הפצע הגדול והמיותר שנפער בחברה הישראלית. הדימום קשה, והמוגלה המתפתחת מסוכנת ומאיימת. הקרע הזה נוצר כתוצאה משנים של פלגנות והסתה, מכך שכל מי שלא תומך בנתניהו הוא "שמאל קיצוני מסוכן", וכל חובש כיפה שלא תומך בדרכו הוא סוג של "בוגד". מהמשימה הלאומית החשובה והדחופה הזאת – איש לא יכול לראות עצמו משוחרר. לא משמאל ולא מימין.

השבוע, ב"עצרת ניצחון" בתל אביב, קראה הזמרת אחינועם ניני לנתניהו "המן". אני בז לאמירה הזו. זוהי אמירה מטומטמת ומיותרת, שמגדילה את הפצע הפעור, וטוב שהתנצלה. למחרת "איחל" ליברמן, בטקס כניסתו לאוצר, לגפני, ליצמן ודרעי "להיות שנים ארוכות באופוזיציה". זו אמירה יהירה ומתנשאת וחסרת אחריות כלפי הציבור החרדי שחי בעוני ובדלות. כשאמירה כזו באה משר אוצר, היא נשמעת כמו מבואה ל"מדיניות ייבוש" שתהיה טעות גדולה. אמירה מיותרת שמרחיבה את הפצע.

ואחר כך בא ח"כ דודי אמסלם ומתרעם על כך ש"30% אשכנזים במדינה מנהלים אותנו" – אמירה שכולה גזענות והסתה ומשוללת כל בסיס, משל מי שניהל אותנו פה 15 שנה היה נתניהו המרוקאי. והיה גם האיחול של יואב גלנט ליפעת שאשא ביטון, שהחליפה אותו במשרד החינוך, שתחליף אותו באופוזיציה במהירות.

אם לא נקרא את השרים, חברי הכנסת, מעצבי הדעה ואנשי התקשורת לסדר, ואם לא ניקח אחריות לתיקון ופיוס – מרה תהא אחריתנו. שהרי כל חומרי הבעירה כבר מצויים באוויר.
 
5. רגע לפני שאנמק בפניכם מדוע השר אלעזר שטרן הוא המתאים ביותר להחליף את יצחק (בוז'י) הרצוג בתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, אני חייב בגילוי נאות: אני אוהב ומעריך את שטרן, אנחנו חברים בני שכונת יד אליהו, הוא היה מפקדי כקצין חינוך ראשי ושירתנו יחד במטה הכללי.
שטרן יכול וצריך להיות יו"ר הסוכנות, כי מסלול שירותו וחייו, מעשיו והמפעלים שאותם הוביל – הכשירו אותו לתפקיד החשוב הזה. הוא דעתן, נון־קונפורמיסט, עם מראה ומבט וציציות שמקנים לו חזות נערית ושובבה, אבל הוא רב מעש ופעלים. הוא בעיניי בני עקיבא של פעם, בוגר "נתיב מאור", ציוני ברמ"ח איבריו, והוא מפקד ומחנך שמתקשה (במובן החיובי) להיות פוליטיקאי מהשורה.

שטרן ומשפחתו הקימו יישוב בגליל, מתוך רצון לקחת חלק בייהוד הגליל. הם גרו בקרוואנים בהושעיה, שהפך ליישוב קהילתי גדול ומשגשג. את הקריירה הצבאית הוא קטע לטובת הוראה וחינוך, ולאחר מכן חזר והיה מפקד בה"ד 1 אייקוני. הוא הוביל את המסע הראשון של צוערי בה"ד 1 למחנות אושוויץ־בירקנאו, וכקצין חינוך ראשי הפך אותו למפעל "עדים במדים".

שטרן הקים "נגד כל העולם" את פרויקט הגיור "נתיב" עבור חיילי וחיילות צה"ל שביקשו להתגייר בשירות הצבאי, ודרכו עברו כבר אלפים. הוא התעקש ולחם לשנות את הקוד האתי של צה"ל, שלא כלל את המונח "אהבת הארץ", והוביל וייסד את מסמך "רוח צה"ל", שאושר על ידי המטה הכללי ותקף עד היום.

כראש אכ"א הוא חיזק את הקשר עם יהדות התפוצות, והקים את פרויקט "מחצבים" למנהיגות חינוכית, יהודית ודמוקרטית לקצונה הבכירה. הוא ציוני עם כרטיס עבודה מלא. הוא ראוי לתפקיד, והתפקיד ראוי לו. אז נכון שהמינוי תלוי בחבר נאמנים ובעשרה יהודים אמריקאים ולא בכם, אבל רציתי שתדעו.

ובכלל, הקשר עם יהדות ארה"ב בפרט והתפוצות בכלל צריך לקבל דחיפה רצינית, והוא יקבל. משום שיצחק הרצוג יהיה הנשיא של ישראל ושל העם היהודי, משום שבנט היה שר התפוצות והוא קרוב לנושא, בגלל השר נחמן שי. ובחבורה הזו שטרן כיו"ר הסוכנות הוא "הגרוש ללירה". לו יהי.
 
6. השבוע הזדמנתי לרמת הנגב לפגישת עבודה, ולנתי במלון באזור. על הבוקר הלכתי לבקר בצריף של בן־גוריון. זה היה ביום שבו אמרו שנתניהו יישאר עוד כמה שבועות בבלפור.

הפיתוח שם גדול והתכנים מתרבים, תערוכות, מיצגים ופעילויות על האיש ומורשתו. אגב, בן־גוריון היה צנוע יחסית, אבל הוא היה היחיד בשדה בוקר עם מזגן (עבור האורחים כמובן). אז קחו את המשפחה וסעו לבקר בצריף, במדרשה ובאתרים נוספים. נוף קסום, אוויר משכר ואנשים מעולים. שבת שלום.

[email protected]