האזינו לטור המלא של אלון בן דוד

בסוף השבוע הראשון לכהונתו נראה שראש הממשלה הטרי כבר מבין שהטירונות שעבר בסיירת מטכ"ל היא קייטנה לעומת מה שמצפה לו בחודשים הקרובים. ביחידה חיכו לו מסלול מפרך ומפקדים תובעניים, אבל המטרה הייתה לגרום לו להצליח. הפעם הוא עומד מול כוחות אדירים שיעשו הכל כדי להכשיל אותו.

האדמה החרוכה שהותיר לו נתניהו במשרד רה"מ, הקקופוניה של מקהלת הביביסטים הצווחנית שתלווה אותו מעכשיו, והמזרח התיכון שלא מעניק יום אחד של חסד לשום מנהיג – כל אלה ידרשו מנפתלי בנט לגלות אם יש בו תעצומות הנפש הנדרשות מראש ממשלה בישראל. המשימה הראשונה במעלה שלו תהיה להתנתק כליל מהנטייה להשוות את עצמו לבנימין נתניהו, לא לשאול מה נתניהו היה עושה, אלא מהי הדרך שהוא, נפתלי בנט, חושב שהיא הנכונה לישראל.

את הגחלים הלוחשות של עזה הוא הצליח להשקיט לכמה ימים, אבל ברור לו שהאש צפויה להתלקח בהן שוב, בקרוב מאוד. אל הבעירה הזאת עדיף שיגיע אחרי שילמד לאיזה צד נפתחת הדלת במשרד ומה נמצא באיזו מגירה. דווקא בנושא האיראני נפתח לו חלון הזדמנויות – האיראנים משהים את החתימה על הסכם גרעין חדש עד שייכנס באוגוסט הנשיא הנבחר לתפקידו, והאמריקאים פתחו בפניו את הדלת לשטוח את בקשותיו.

סימן מטריד ראשון היה ההחלטה המודעת של בנט לדרוך ביומו הראשון על המוקש שהניח לו נתניהו בדמות מצעד הדגלים בירושלים. מארגני המצעד אפילו לא ניסו להסתיר שתכליתו הייתה לחבל ביציבות הממשלה החדשה. לבנט הייתה כל הלגיטימציה לדחות את האירוע הפרובוקטיבי בנימוק שהוא צריך קודם ללמוד את הנושא ואת השלכותיו. הריבונות שלנו בירושלים לא הייתה מתערערת לו המצעד היה נדחה בשבועיים, אבל נראה היה שהשיקול שהדריך את בנט הוא איך תתפרש דחייה כזאת בקרב תומכיו ומתנגדיו.

חמאס הגיב מיד בהבערת שדות הנגב. בנט ושר הביטחון בני גנץ השיבו בתקיפה חריגה בעוצמתה של מוצבי חמאס. לא הותקפו דיונות, כפי שייבבו הביביסטים, אלא מוצבים מאוישים של חמאס שעברו תהליך ממושך של הקש בגג, עד שפונו מיושביהם. מנהיג חמאס יחיא סנוואר, שמבין שהממשלה החדשה תשמח מאוד להפריד במהרה את ראשו מגופו, הורה לעת עתה לנצור את טרור ההצתות ואת ההטרדות לאורך הגדר. סנוואר שומע בתקשורת הישראלית את התקתוק של שעון חייו, ויחפש לעצמו מעכשיו תעודות ביטוח. לא אופתע אם על אף ההצהרות המתרברבות שלו על 1,111 מחבלים שישחרר בעסקת שבויים, נגלה בימים הקרובים שהגמיש את עמדתו. סנוואר יודע שכל עוד יתקיים מו"מ שיש לו סיכוי להבשיל לעסקה – הוא יוכל להמשיך לנשום.

התנהגותו של סנוואר מאז מבצע שומר החומות המחישה לישראל שהוא לא קונה את נרטיב הניצחון שניסחו בצה"ל. הוא לא נראה כמי שנצרבה בו תודעה מחודשת של הרתעה, ובצה"ל היו רוצים לצרוב אותה עמוק יותר בבשרו. זו הסיבה להצהרות החוזרות ונשנות של הרמטכ"ל אביב כוכבי ושל השר גנץ שהמערכה בעזה עדיין לא הסתיימה. ככל שזה תלוי בישראל – הלחימה תתחדש רק אחרי שהממשלה החדשה תתבסס בתפקידה.

יחיא סנוואר (צילום: AFP)
יחיא סנוואר (צילום: AFP)

מקצה שיפורים

באפריל דחה הרמטכ"ל כוכבי ביקור חשוב בוושינגטון, מתוך הבנה שעזה עלולה להתלקח. בסוף השבוע הזה הוא אמור לצאת לארה"ב, ונכון לעכשיו אין לו כוונה לדחות אותו שוב. עזה היא מטרד שעוד יטופל, אבל האירוע האסטרטגי שעומד מול בנט הוא הסכם הגרעין בין ארה"ב לאיראן. חידוש הסכם הגרעין הוא עובדה מצערת אך מוגמרת. אבל ההחלטה האיראנית למשוך את המו"מ עד לבחירתו הצפויה של איברהים ראיסי כנשיא, פותחת לישראל חלון הזדמנויות של חודש וחצי לנסות להשפיע על ממשל ביידן להכניס סייגים ושינויים בהסכם.

נקודת הפתיחה של בנט בנושא האיראני טובה יותר מזו שהייתה לנתניהו. בעוד נתניהו נאלץ להמתין שבועות ארוכים לשיחת טלפון מהנשיא ג'ו ביידן, בנט קיבל אותה שעתיים אחרי שהושבע לתפקיד. המסר מביידן היה: יש לך אוזן קשבת ולב חפץ בוושינגטון. כוכבי יהיה השליח הראשון של בנט לבירה האמריקאית, ולוח הפגישות שנקבע לו משקף את הפתיחות של הממשל שם לממשלה החדשה שלנו. בין היתר, הוא יפגוש בבית הלבן את היועץ לביטחון לאומי ואת שר ההגנה בפנטגון. כוכבי ינסה לשכנע את האמריקאים שלא לחזור להסכם הקודם כלשונו, אלא להכניס להסכם המתחדש תאריכי תפוגה רחוקים יותר ומנגנוני פיקוח קשוחים יותר.

אחריו יזדרז גם בנט להגיע לוושינגטון במאמץ לשפר את הסכם הגרעין בדרך שתקל על ישראל לחיות לצדה של איראן, שמשמרת תוכנית גרעין ושצפויה לחזור ולהתעצם עם הסכם גרעין חדש. ישראל תבקש גם להבטיח את חופש הפעולה שלה מול המשך ההתבססות של איראן בסוריה ומול ההתעצמות של חיזבאללה.

בנט יכול גם לנצל את הביקור בוושינגטון כדי לשקם את היחסים מול ירדן ולטהר את ריח פגר שהותיר אחריו נתניהו. הפרסום המדהים ב"וושינגטון פוסט" על מזימה אמריקאית־ישראלית־סעודית להפיל את המלך עבדאללה עבר כאן יחסית בשקט, אבל הותיר פצע פתוח בממלכה השכנה. אם אכן חבר נתניהו ליורש העצר הסעודי ולנשיא דונלד טראמפ בניסיון להפיל את מלך ירדן, שותף אסטרטגי של ישראל – בנט חייב יהיה לתקן במהירות את הנזק.

פנימית, בנט יעמוד כל מול אתגר פוליטי מתמיד בקואליציה השברירית ומלאת הסתירות שלו כשמולו אופוזיציה לוחמנית וחסרת גבולות. המרחב שבו הוא יוכל לקצור הישגים במהירות הוא המרחב הבינלאומי. מוושינגטון ועד עמאן יש שורה של מנהיגים שמאסו בנתניהו ושישמחו לפרוס בפני ראש הממשלה הטרי את השטיח האדום ולתרום לביסוס שלטונו. שורת הישגים בינלאומית תוכל לשכנע את הציבור ואותו עצמו שהוא ראש ממשלה לכל דבר ועניין.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13

[email protected]