הדרכה בקרקס
"קרקס פלורנטין” בכפר הירוק (בתמונה) מקיים מאז שנת 2002 קייטנת קרקס לילדים הכוללת תוכנית חינוכית וסדנאות כמו אקרובטיקה אווירית, טרמפולינה, טרפז, חישוק, הליכה על חבל וקביים וכו’.

השנה, לראשונה, יקיים הקרקס בחודש יולי קורס הכשרה למדריכים שיחלו לעבוד בקייטנה כבר בחודש אוגוסט הקרוב. “המדריכים שלנו מקבלים בעבודה כלי לימודי ראשון במעלה: היכולת להופיע מול קהל”, מסביר ניר קפלן, המייסד והבעלים של הקרקס. “אנחנו מלמדים אותם פדגוגיה, עמידה מול קהל, איך בונים שיעור ועושים חימום נכון, איך מטפלים בבעיות”.

מהן הדרישות?
“צריך להיות בן נוער שאוהב את הדבר הזה, כזה שיש לו תשוקה למקצוע. שמוכן ללמוד, להשקיע, וכמובן עדיף שיעסוק בספורט, בין אם זה בריקוד, בטיפוס, בקפיצה”.

“הדרכה בקרקס שונה מהדרכה רגילה”, מספרת נטע רזניק (15), מדריכה בקרקס. “זה יותר כיף מהדרכה במקום אחר. הרבה ילדים מהכיתה שלי רוצים לעבוד בקיץ. מתייחסים אלינו פה ברצינות, לא כמו לחבורה של ילדים שמתרוצצים, נותנים לנו אחריות, וזה אחלה של מקום לעבוד בו בעיניי”.

מגיל 14 

הדרכה בפיתוח אפליקציות
"קידי סטארט־אפ”, פלטפורמה שפותחה במט”ח ומלמדת ילדים (בגילי 5־12) לפתח אפליקציות ומשחקי מחשב באמצעות בוטים, בשיתוף פעולה עם נשיונל ג’יאוגרפיק, מחפשת גם היא עובדים.

“התכלית היא לגרום לילדים להעריך את עצמם, להאמין שהם יכולים להצליח בפיתוח אפליקציות”, מסביר יזם ומנכ”ל החברה אבירם מזרחי.

“התפקיד של בני הנוער שאנחנו מגייסים הוא להעצים את הילדים, לתת להם חיזוקים חיוביים. אם מדריכה רואה ילד מוסיף מטבע למשחק, אז היא ישר נותנת לו סופרלטיבים. לא נדרש לזה ידע מוקדם באפליקציות או בפיתוח. אנחנו משתמשים בכישורי הפרגון של בני הנוער כדי להעצים את הילדים. זו מעין תנועת נוער דיגיטלית מהבית, מהמחשב, בשעות נוחות”.

מה קורץ במשרה?
“יש פה דרך חדשנית עבור בני הנוער להרוויח טוב בחופש הגדול, בתנאים נוחים ובצורה גמישה”.

“אני יוצרת קשר עם הילדים דרך הזום, עוזרת להם במהלך הלימוד, מחזקת אותם ומכווינה אותם”, מסבירה רומי גבע (17), מדריכה ב”קידי סטארט־אפ”.

“זה נותן לי סיפוק אישי לעזור לילדים. אני רואה שהילדים נורא נהנים, רואה את ההתלהבות שלהם כשהם מצליחים להתקדם. נותנים לי מקום להציע רעיונות לשיפור ולפיתוח. חוץ מזה, זה נורא נוח לעבוד מהבית. כמובן שגם נוצרות חברויות מחוץ לשעות העבודה. יש לזה ערך חברתי מעבר לעניין העבודה”.

לגילים 15־18

קידי (צילום: צילום מסך)
קידי (צילום: צילום מסך)

הדפסת קינוחים בתלת־ממד
רשת "פלאפיז" (Fluffies), שעוסקת בהדפסת מנות מתוקות מסיבי סוכר במדפסת תלת־ממד, ממוקמת כיום בנמל תל אביב ובקניון "שבעת הכוכבים" בהרצליה.

בקרוב מתוכנן להיפתח סניף גם בראשון לציון. "המהות שלנו היא 'פודטק', הדפסת ממתקים לעיני הלקוח", אומרת הבעלים אודליה ינאי.

"העבודה של בני הנוער היא בעיקר לחייך, להדפיס את הקינוח, לטעום אותו לפני המכירה ולמכור אותו ללקוח. זו העבודה הכי כיפית בעולם. רוב קהל הלקוחות שלנו הוא ילדים ובני נוער, ככה שבן הנוער יכול לדבר איתם בשפה שלו".

נדרש ניסיון קודם?
“לא, אבל ראיון העבודה מתחיל בטלפון כי חשובה לי הוורבליות של העובדים, כי בכל זאת הם אמורים להדפיס ולמכור את המוצר בווייב נעים וכיפי”.

את רואה ביקוש?
“אני מקבלת יותר ויותר פניות של בני נוער לעבודה הזו. אנחנו זקוקים ליותר עובדים עכשיו כי בחופש הגדול יש יותר בני נוער וילדים בקניון. לפעמים אנחנו לוקחים את העובדים לאירועי סלבס, שם הם נדרשים להדפיס על המקום את הקינוח”.

“רוב החברים והחברות שלי עובדים במלצרות, וכשהם שמעו במה אני עובדת הם התלהבו כי זו משרה שונה לחלוטין ממה שמכירים”, מספרת מאי כספי בת ה־17.

“אני אחראית על תפעול המכונה המדפיסה את הצמר גפן בתלת־ממד, אחראית על מכונת הפופקורן ושאר המכשירים. זה מקנה לי יחסי אנוש יותר טובים עם ילדים. זו עבודה מסקרנת גם מבחינה טכנולוגית במובן של לראות איך המכונה עובדת. חבריי כבר מתחילים להתעניין במשרה פה לקראת החופש”.

מגיל 17

שיווק ברשתות החברתיות
"אני עובד שנים רבות בשיווק ברשתות החברתיות, אבל מעולם לא ראיתי ביקוש כזה גדול של חברות שונות לבני נוער שיעבדו, לרוב בשכר מינימום, בשיווק בטיקטוק ובאינסטגרם כמו בתקופה האחרונה”, טוען אבידן בנקס, מנהל אתר “נוער ג’ובס”, המרכז משרות לבני נוער.

“באתר שלנו יש מספר משרות כאלו, והאמת שזה תפור לבני נוער כי הם שולטים בזה יותר מאנשים מבוגרים מהם. בשבוע האחרון כבר נשלחו 40 קורות חיים למשרות הללו, וזה רק הולך וגדל”.

מהי בעצם העבודה?
“לשוטט באינסטגרם ובטיקטוק, לתייג את החברה בפוסטים או בסטוריז נחשבים, לתייג כוכבי רשת למיניהם, ובעיקר להפיץ בכל מקום את המוצר באינסטגרם. זו עבודה גמישה בשעות שמתאימות לבני הנוער. הם יכולים לעשות את העבודה אפילו בבילוי בים, הכל מהפלאפון”.

הם צריכים להיות פופולריים ברשת?
“לא. הם לא אלה שמפרסמים, הם אלה שדואגים לתייג בכל מקום את מה שהם נדרשים לשווק”.

“חברות מחליטות לצאת מהקופסה ולסמוך על הנוער בשטח המשחק הטבעי לו, מה שהופך את עניין הגיל והשליטה בפלטפורמות האלה לפקטור שיווקי חשוב”, טוענת ליבי פטל, מנהלת תחום מעסיקים באתר JobMaster.

מגיל 16

נערה גולשת בטלפון הנייד (צילום: אינגאימג)
נערה גולשת בטלפון הנייד (צילום: אינגאימג)

ריקון פחים בבית מלון
רשת מלונות "מטיילים", המונה שבעה מתחמי נופש בגליל, מציעה לבני נוער המתגוררים בצפון הארץ לעבוד בריקון פחים במתחמים שלה (בתמונה: המלון בגשר הזיו). “בהתחלה ניסינו לשלב בני נוער בתפקידים אחרים במלון, אבל זה לא הסתדר כי לא הכל מתאים לגילם”, מספרת בת חן ישועה, מנכ"לית ומבעלי הרשת. “ואז הבנו שמשרה של ריקון הפחים ווידוא שהכל נקי סביב המלון - יכולה להיות נוחה להם”.

באילו שעות הם עובדים?
“בדרך כלל בשעות הצהריים כשאורחי המלון יוצאים לטייל, ויותר קל לעבוד, ובשעות הלילה כשכולם אחרי ארוחת ערב ולקראת שינה”.
לדברי ישועה, יש במשרה גם ערך קהילתי: “הדגש שלנו הוא ליצור קהילתיות ולגרום לבני הנוער להרגיש שייכים לצוות. לא מזמן כמה בני נוער לכלכו את קיר המלון בגרפיטי. הצעתי להם לעבוד אצלנו, ועכשיו הם שומרים שאחרים לא יעשו גרפיטי”.

מגיל 16

מלון מטיילים גשר הזיו (צילום: איה בן עזרי)
מלון מטיילים גשר הזיו (צילום: איה בן עזרי)

עדכון והקלדת תכנים במחשב
הקלדת תכנים במחשב זו משרה שבעבר הייתה נפוצה בעיקר אצל סטודנטים, וכעת החלה לתפוס תאוצה גם בקרב בני נוער. “יש חברות שמקלידות עבודות ותכנים, זה העסק שלהן, והן יותר פתוחות בתקופה האחרונה לקבל גם בני נוער עם אינטליגנציה ועומק שיכולים להתמודד עם זה”, מציינת ליבי פטל, מנהלת תחום מעסיקים באתר JobMaster.

איך את מסבירה את הביקוש?
“שנת הקורונה שינתה את התפיסה של בני הנוער, שמוכנים לקבל על עצמם משרות שמספקות אותם אולי יותר מעבודה בסופרלנד או בטלמרקטינג. יש בני נוער שמעדיפים עבודה מהבית עם דדליין מוגדר ובתנאים נוחים על פני עבודה פיזית”.

בנוגע לעדכון תכנים באתרי אינטרנט, אומרת פטל: “זו אחת המשרות שבני הנוער הכי מעוניינים לעבוד בה בקיץ הזה והיא לא דורשת ניסיון מיוחד. יש חברות שבעצם נותנות לבני הנוער לתחזק את האתר שלהן - להעלות תכנים, לעדכן אותם, לטפח את האתר ולדאוג לשמר את קהל הגולשים. זה מלמד את בני הנוער משמעת, אחריות ובעיקר פותח להם צוהר לעולם העבודה הנוכחי”.

מגיל 16

נער משחק במחשב (צילום: אינג אימג')
נער משחק במחשב (צילום: אינג אימג')

נגרות
כשאלברט מרציאנו (70), הבעלים של “מטבחי שגב” בראשון לציון, היה בן 13, הוא בילה את חופשת הקיץ שלו בעבודת נגרות בנגרייה.

“היה לי רעיון השנה להחזיר עטרה ליושנה וללמד בני נוער את רזי המקצוע”, הוא מספר. “אני מחפש בני נוער שירצו לעזור לנגרים בעבודות, יבריגו ברגים, יעבדו על פאנלים, ובעיקר ילמדו מקצוע תוך כדי עשייה גם אם אין להם ניסיון בזה”.

יש ביקוש?
“קיבלתי כבר כמה פניות מבני נוער שמוכנים לבוא אפילו מרחוק בשביל לעבוד. בגלל שהם כל היום מול הפלאפונים, אז יש להם צורך לחוות חוויה אחרת, לעבוד בעבודת ידיים. המשרה אומנם מיועדת לחופשת הקיץ, אבל מי שיהיה טוב - יוכל להמשיך איתנו גם בחופשות הבאות”.

מגיל 15

ילד אוחז בפטיש. נגרות לבני נוער (צילום: אינגאימג)
ילד אוחז בפטיש. נגרות לבני נוער (צילום: אינגאימג)