משרד החוץ פרסם הערב (שבת) הודעה רשמית העוסקת בבחירתו של אברהים ראיסי לתפקיד נשיא איראן, בבחירות שנערכו אתמול. במשרד החוץ כינו את ראיסי "הנשיא הקיצוני ביותר עד כה". 

"לאחר שהמנהיג העליון הכתיב לציבור האיראני במי הוא יכול לבחור, פחות ממחצית מאזרחי המדינה, הזכאים להצביע, בחרו בנשיא הקיצוני ביותר שהיה עד כה. 'הקצב מטהרן', הוקע בצדק על ידי הקהילה הבינלאומית בשל תפקידו הישיר בהוצאות להורג של למעלה מ-30 אלף איש", מסרו ממשרד החוץ.

עוד נמסר בהודעה כי מדובר ב"דמות קיצונית, אשר מחויבת לתכנית הגרעין הצבאית של איראן, אשר מתקדמת במהירות. בחירתו מבהירה את כוונותיה של איראן ועליה לעורר דאגה בקרב הקהילה הבינלאומית. יותר מתמיד, יש לעצור את תכנית הגרעין של איראן באופן מיידי, ללא הגבלת זמן. יש לפרק את תכנית הטילים האיראנית ולהתמודד בחריפות עם קמפיין הטרור העולמי של המדינה".

מוקדם יותר הערב מסר שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד: "הנשיא החדש של איראן, הוא אדם קיצוני שאחראי למותם של אלפי איראנים. בחירתו אמורה לעורר נחישות מחודשת לעצור מיד את תוכנית הגרעין האיראנית ולשים סוף לשאיפותיה האזוריות ההרסניות".

יאיר לפיד (צילום: משרד החוץ)
יאיר לפיד (צילום: משרד החוץ)

כאמור, ראיסי ניצח אתמול בבחירות לנשיאות באיראן, כאשר על פי בכיר במשרד הפנים האיראני הוא זכה ב-17.8 מיליון קולות. בעקבות בחירתו, ארגון זכויות האדם אמנסטי קרא לפתוח בחקירה נגד ראיסי בגין פשעים נגד האנושות, בהם רצח, חטיפות ועינויים של אלפי מתנגדים פוליטיים בסוף שנות ה-80.

לטענת הארגון, ראיסי היה חבר ב"ועדת המוות" שחטפה אלפי מתנגדים פוליטיים והוציאה אותם להורג ללא משפט בבתי הכלא אווין וגוהרדשט ליד טהרן בשנת 1988. לדבריהם, "הנסיבות סביב גורל הקורבנות ומקום הימצאם של גופותיהם מוסתר עד היום באופן שיטתי על ידי השלטונות האיראניים. אנו קוראים לחקור אותו".

"כראש מערכת המשפט האיראנית, ראיסי ניהל את הפגיעה החריפה בזכויות האדם וההוצאות להורג התרחשו תחת פיקוחו", נמסר מהארגון, שקרא למדינות החברות במועצה לזכויות האדם של האו"ם לנקוט בצעדים קונקרטיים בדחיפות. "אנו ממשיכים לקרוא לחקירת אברהים ראיסי בגין מעורבותו בפשעים בעבר וכיום לפי החוק הבינלאומי".