ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בארה"ב הוא הביקור הראשון של בכיר ישראלי מאז נכנס ראש הממשלה נפתלי בנט לתפקידו. השניים דנו בפגישתם ביום רביעי במטרות הביקור ובמדיניות של ישראל, כך שהביקור ומטרותיו והמפגשים של כוכבי גם עם גורמים מדיניים בארה"ב מתואמים לחלוטין בין הדרג הצבאי למדיני אצלנו.

כוכבי למעשה קיבל באופן מפורט את ההסמכה לעסוק בסוגיית הסכם הגרעין בין איראן לארה"ב והמעצמות וכן נושאים אסטרטגיים רבים נוספים. לאור כך שהביקור מתבצע סמוך מאוד לחתימה צפויה על הסכם גרעין חדש, במערכת הביטחון רואים את הביקור הזה כחשוב במיוחד. בין בנט, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ יש הסכמה שצריך להימנע מקו לעומתי כלפי הממשל בארה"ב, אבל כן יש גם לדון מולם בסוגיות שבמחלוקת, בנושאים שבהם יש צורך בהבהרות נוכח שינוי המדיניות הצפוי של וושינגטון בנוגע להסכם מול איראן וגם בכל הקשור לחבילות פיצוי שאותן ישראל תבקש לקבל.

במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי לאחר שהסתיימו הבחירות באיראן (ראו ידיעה בעמוד 3), ישאפו האמריקאים לחתום על הסכם חדש תוך כחודש וחצי. בישראל סבורים כי מדובר בעובדה מוגמרת, וכי ישראל צריכה בפרק הזמן הזה לנסות ולהשפיע על סעיפים חשובים במיוחד, ובמקביל להציג לאמריקאים את ההשלכות גם בתחומים אחרים כמו ההתבססות האיראנית בסוריה, פרויקט הטילים המדויקים שבידי חיזבאללה ועוד.

הביקור יימשך שישה ימים והרמטכ"ל ימריא חזרה ביום שישי לישראל. הוא יהיה אורחו של יושב ראש המטות המשולבים של ארה"ב הגנרל מארק מילי. בנוסף, לצד מפגשים עם בכירים בצבא ובפנטגון, ייפגש כוכבי גם עם מזכיר ההגנה האמריקאי, ראש המטה לביטחון לאומי ועם מנהלי מכוני מחקר מובילים בוושינגטון.

אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)


בחלוקה גסה, שלושה נושאים מרכזיים יעמדו בלב הפגישות: המצב ברצועת עזה, הזירה הפלסטינית ביו"ש והגרעין האיראני. בנושא הגרעין, מעבר לדיון ולסעיפים החשובים לישראל, הדיונים שבהם ייקח חלק כוכבי צפויים לעסוק בצרכים הצבאיים הישראליים, לאור סעיפי הסכם הגרעין המתגבש, בכל הקשור לאמצעי לחימה בהתקפה ובהגנה, צורכי מודיעין וכן הכנת תוכניות אם תהיינה הפרות של ההסכם. בין היתר, השיח בנושא הזה צפוי לעסוק גם בבקשה הישראלית למיליארדי דולרים תוספת, לצורך מענה לפערים שעלולים לעשות מההסכם החדש. זאת, לצד הניסיון להשפיע על סעיפים בעייתיים בו.

הנקודה השנייה קשורה במידה רבה ליישור קו אסטרטגי בין ישראל וארה"ב, נוכח הצהרת הכוונות המאוד ברורה של האמריקאים לצמצם את כוחותיהם ואת השפעותיהם במזרח התיכון ולהתמקד במאבקים מול סין. במערכת הביטחון מבינים את הכיוונים של הממשל בוושינגטון בעניין זה. לכן גם צפוייה ישראל לבקש הבהרות איך ארה"ב תראה גם בעתיד את המערכה אל מול פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה, ההתבססות האיראנית בסוריה וההשפעה של הרוסים באזור.

בנוסף, יעסקו הרמטכ"ל וחברי המשלחת מצה"ל וממשרד הביטחון שהצטרפו אליו גם בכל הקשור לחבילת הסיוע שהתחייבה ארה"ב לספק לישראל לאור הבקשה שהגיש שר הביטחון גנץ לאחר מבצע שומר החומות.