חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) התייחס הבוקר (ראשון) לבחירות באיראן ולדיווח על גריסת מסמכים במעון ראש הממשלה בבלפור. בראיון בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אמר גולן כי "מעריך שרמת מוכנות כלשהי לתקיפה באיראן אצלנו או אצל האמריקנים וגורמים נוספים קיימת כל העת". בהתייחס לדיווח על גריסת המסמכים, אמר: "גולן בתגובה לדיווח על גריסת המסמכים בבלפור: "צריך לחקור, אסור שנתנהל כמו מאפיה".

"יהיה קשה להתקדם, חמינאי למעשה תמיד היה עוין, רוחאני גרר אותו להסכם הזה, שם דגש גדול מדי על היבטים כלכליים וחשב שצריך לגלות קו תקיף יותר, וקיבל נשיא ברוחו ובצלמו", הסביר גולן בפתח דבריו.

"אני חושב שהסיפור האמיתי הוא שיש תהליכים פנימיים מרתקים באיראן, ההפגנות ב־2019, 2017, 2009", הוסיף גולן. כרגע זו לא בשורה טובה, זו בשורה שמבשרת על קו נוקשה במשא ומתן. האינטרס שלנו הוא לחדש את הסכם הגרעין עם איראן, יכול להיות שזה לא מה שיקרה בטווח הזמן הקרוב ויכול להיות שנופתע. איראן מצויה בסבך של לחצים פנימיים וחיצוניים כבדים, זו שאלה מעניינת מה יקרה הלאה. כמו שנראה כרגע הבחירה לאו דווקא מבשרת טובות".

זה אומר להניח על השולחן אופציה אופרטיבית.
"טענתי ואמשיך ואטען שלא דנים על זה בכלי התקשורת אבל אופציה צבאית תמיד צריכה להיות על השולחן, זה חלק חיוני ממשא ומתן מול איראן".

בהקשר זה אמר עוד: "אני חושב ששיתוף פעולה עם האמריקנים הוא דבר חיוני. בכל היבט שהוא התיאום בינינו לבין האמריקנים חשוב שיהיה ברמה הטובה ביותר האפשרית." ש לאמריקאים מדיניות ברורה – צמצום המעורבות במזרח התיכון והפניית מלוא תשומת הלב למזרח, לסין. אבל הם לא אנשים טיפשים, מתמודדים עם המציאות כפי שמתהווה בשטח, ונבחר נשיא שמסמל את הקו השמרן והיותר תקיף. אני לא יודע מה יהיה על המשך השיחות בווינה".

האם כרגע למערכת הביטחון הישראלית והאמריקנית תוכנית אופרטיבית שתאפשר תקיפה?
"בעבר היו תוכניות, אני כרגע לא מצוי בפרטים".

אנחנו מוכנים לאפשרות כזאת?
"אני מעריך שרמת מוכנות כלשהי לתקיפה באיראן אצלנו או אצל האמריקנים וגורמים נוספים קיימת כל העת. זו תהיה שגיאה לחשוב שאין תוכניות כאלה".

בהתייחס לדיווח על גריסת מסמכים במעון רה"מ, הבהיר חבר הכנסת ממרצ כי הוא "חושב שהעניין הזה צריך להיחקר על ידי משטרת ישראל. צריך להסתכל על חומר הראיות. גריסת מסמכים זו עבירה פלילית ואם דבר כזה קרה, מי שאחראי לגריסה צריך לתת על זה את הדין. יש חוקים במדינה, על אישי ציבור חל חוק שכל מסמך שמגיע לידם צריך להישמר. כל מי שהיה מעורב צריך להיחקר והאמת צריכה לצאת לאור, ואסור שמדינת ישראל תתנהל כמו מאפיה". 

כשנשאל על סוגיית הארכת חוק איסור איחוד המשפחות, אמר: "העמדה המסורתית שלנו הייתה נגד החוק הקיים. כמובן שאסור לעשות את זה באופן מופקר ובלי מנגנון בקרה מסודר. נורא פשטני להגיד בעד או נגד, צריך להגיד שמצד אחד יש את הדרישה ההומניטרית הבסיסית ולפעמים זה גובל בערלות לב ומצד שני יש את ביטחון ישראל ואסור להקל בזה ראש. לכן צריך להקים מנגנון שידע לטפל בנושאים האלה בצורה אמיתית ובטוחה".

אם יבוא כפי שהוא?
"לא רוצה לדון בדברים תיאורטיים. אני חושב שלא יהיה משבר קואליציוני, שניתן לשבת יחדיו השרים הרלוונטיים לעניין, לגבש הצעה ברוח הדברים שמצד אחד נותנת מענה הומניטרי ומצד שני שומרת על ביטחון ישראל – זה אפשרי".