השתוקקות עצומה לסוכר, אובדן שליטה ואכילה ללא מעצורים, אלו רק חלק מהסימנים להתמכרות לסוכר. הסוכר מתדלק כל תא במוח, שרואה בו סוג של תגמול, מה שגורם להמשיך ולרצות יותר ממנו. כך יוצא שאם תאכלו הרבה סוכר – המוח יחזק את תחושת הפרס הזו, מה שיקשה גם על הגמילה מההרגל הרע הזה. 

מה קורה בגוף כשאנחנו צורכים סוכר?
כאשר אנחנו אוכלים פחמימות, הסוכר שבתוכן הופך במהירות לגלוקוז בדם, וכתוצאה מכך, רמות הסוכר בדם עולות, מסבירה עדינה בכר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת והשמנה. ניתן למצוא פחמימות פשוטות גם בפירות, ירקות ומוצרי חלב אך, אלה מכילים גם סיבים, חלבון או שומן שמאטים את ספיגת הסוכר לדם. משקאות מוגזים ממותקים וסוכריות מכילים סוכר בלבד ולכן כאשר אנחנו צורכים מאכלים אלו אנחנו למעשה מזרימים סוכר לדם והתוצאה היא עליית סוכר דרמטית.

הגוף צריך להעביר גלוקוז מזרם הדם לתאים לצורך קבלת אנרגיה. לשם כך, הלבלב מייצר את הורמון האינסולין. עלייה מהירה ברמת האינסולין, עלולה לגרום לירידה פתאומית ברמת הסוכר בדם, מה שמשאיר את האדם בתחושה של דאון. כך, נוצר מצב בו מחפשים אחר משהו מתוק בשביל להעלות את רמות הסוכר. כלומר, אותו פינוק מתוק בצהריים עשוי להכניס אותנו למעגל קסמים של אכילת עוד ועוד מתוק ועל-ידי כך הפרת איזון ברמות הסוכר בדם.

נראה תמים אבל מכיל המון סוכר. קטשופ (צילום: אינגאימג)
נראה תמים אבל מכיל המון סוכר. קטשופ (צילום: אינגאימג)

הכירו את הסוכר ה"נסתר"
סוכר יכול להסתתר במאכלים במקום שהכי פחות מצפים לו, אומרת בכר. למרות שהם לא נראים מתוקים, קטשופ, רוטב ברביקיו, רוטב פסטה, רטבים לסלט ואפילו קפה בטעמים יכולים להיות עתירים בסוכר. התחילו לקרוא את התוויות ונסו לוותר על מאכלים עתירי סוכר. 

מאכלים עמילניים (כמו צ'יפס) גם הם פחמימות מורכבות שהגוף מפרק לסוכרים פשוטים. כאשר אוכלים אותם בנפרד ולא כתוספת למזון בריא יותר, העמילנים עלולים לגרום לעלייה ברמות הסוכר בדם בדיוק כמו סוכר פשוט. עמילנים מעובדים כמו לחם לבן, בייגלה, קרקרים ופסטה הם הגרועים ביותר.

איך מנצחים את ההתמכרות לסוכר?

הפחיתו את השימוש בסוכר בהדרגה - אפשר לאמן את בלוטות הטעם ליהנות מדברים שאינם מתוקים. נסו להפחית מזון מתוק אחד בכל שבוע. למשל, העבירו את הקינוח לפעם אחת ביום, או פעם ביומיים או התחילו להכניס פחות סוכר לקפה. עם הזמן, בלוטות הטעם שלכם יתרגלו לשינוי ההדרגתי, ותאבדו את הצורך שלכם באותו טעם מתוק.

העדיפו "ממתקים טובים" - אין צורך לוותר על המתיקות לנצח, ניתן פשוט לקבל אותה ממקורות אחרים. במקום ריבה, העדיפו לאכול פירות טריים או לחלופין לבחור יוגורט דל סוכר במקום יוגורט עשיר בסוכר.  כאשר מבצעים שינויים קטנים ופשוטים בתזונה, קל יותר לשמור עליהם - התחילו בתכנון ארוחות מזינות שתוכלו לשבוע מהן כשאתם חשים רעב ולמנוע את הנשנוש הלא בריא,  שתו לפחות 6 כוסות מים ביום, בדקו את תוויות המזון ובחרו כאלה שאין בהם הרבה סוכר. אחרי כמה שבועות תתפלאו כמה מעט תתגעגעו לסוכר.

צרכו חלבון וסיבים - אכילת חלבון היא דרך קלה לרסן את התשוקה לסוכר. מזונות עתירי חלבון מתעכלים לאט יותר, ושומרים על תחושת שובע לאורך זמן. חלבון לא גורם לסוכר בדם לעלות כמו פחמימות וסוכרים מזוקקים. בחרו חלבונים כמו ביצים, גבינות, עוף, בשר ודגים (גם טונה זה בסדר, כדאי שיהיה במזווה לשליפה מהירה ולהכנת ארוחה מזינה וקלה, גם ירקות ניתן לקנות שטופים או לחתוך מראש שיחייכו אליכם מהמקרר בבית או במשרד). סיבים מקנים תחושת שובע ועשויים לסייע במלחמה נגד הצורך במתוק. מזון עתיר סיבים גם מעניק יותר אנרגיה. מכיוון שהם לא מעלים את רמת הסוכר בדם, אין ירידה ברמות הסוכר ובעקבותיה רעב. 

פעילות גופנית - פעילות גופנית יכולה לעזור לטשטש את התשוקה לסוכר ולהשפיע על שינוי הרגלי האכילה. 

לסיכום, רונאלדו לא טעה באקט המתוקשר שלו להיפטר מהמשקה המתוק והממכר ולשתות רק מים, אומרת בכר. בסופו של דבר- המים הם מרכיב עיקרי בגוף שלנו. משקאות מוגזים לרוב עתירים בסוכר וכמו שניתן להבין, סוכר הוא דבר ממכר. שינויים קטנים כמו קריאת תויות מזון, שינוי הרגלי האכילה ותכנון הארוחות עשויים להיות מועילים לבריאות ואף מאריכי חיים.