הממשלה אישרה היום (ראשון) את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, אותה הביא לאישור שר הביטחון בני גנץ. כזכור, 45 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-100 נפצעו בעקבות דוחק קיצוני באירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי שנחגגה על ההר. המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, ומפקד המחז הצפוני, ניצב שמעון לביא, היו הראשונים שביקשו להקים ועדה כזו.

ראש הממשלה נפתלי בנט דיבר על הנושא בפתח ישיבת הממשלה, ואמר כי "45 אנשים איבדו את חייהם באסון הנורא. על כתפינו מוטלת האחריות למנוע את האסון הבא. הוועדה לא תוכל להשיב לחיים את אלו שאינם, אבל הממשלה כן תוכל לעשות הכל כדי למנוע אובדן מיותר בעתיד".

דבריו של בנט מתוך ישיבת הממשלה. צילום: אנה ברסקי

גנץ הוסיף כי "הקמת הוועדה היא חוב מוסרי לציבור הישראלי, וגם למשפחות. עלינו לוודא שלעולם לא יתרחש אירוע כזה. מדובר על ועדה שתפקידה קודם כל להציל חיים. אני מודה לשר האוצר ליברמן, לראש הממשלה בנט ולכלל חברי הממשלה שנרתמו לאישור מהיר של הקמת הוועדה כבר בישיבת הממשלה הראשונה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "היום אנו פותחים דף חדש, לא עוד התנהלות של כסת״ח על חשבון אזרחי המדינה. זו העת להסיק מסקנות, לקחת אחריות ולמנוע את האסון הבא, כך פועלת ממשלה שבאה לחזק את אמון הציבור. אני מביע שוב את תנחומיי הכנים למשפחות ההרוגים באסון. אנחנו כאן בשבילכן".

כמו כן, הממשלה אישרה "תוכנית חירום לחיזוק שלום הציבור, ביטחונו והסדר הציבורי על רקע ההתפרעויות האלימות בחודש מאי 2021". בתוך כך, המשרד לביטחון הפנים יקדם תכנית חירום בטווח הזמן המיידי, שתאפשר "שימור תגבור הכוחות, בעלות של עד 97 מיליון ש"ח", שתכלול גיוס 300 שוטרים במעמד זמני למשך שלושה חודשים, הקצבת שתי פולוגת מילואים של מג"ב ברשויות מקומיות מעורבות למשך עד שלושה חודשים, תגבור אבטחת מוסדות חינוך ברשויות מקומיות מעורבות עד לסוף שנת 2021. 

ישיבת הממשלה (צילום: עמית שאבי, פול)
ישיבת הממשלה (צילום: עמית שאבי, פול)

בנוסף, תקנון עבודת הממשלה אושר היום, לפיו "הממשלה תקבע את סדר ישיבותיה ועבודתה,דרכי דיוניה ואפן קבלת החלטותיה, אם דרך קבע ואם לעניין מסוים".

עוד אישרה ממשלת ישראל היום את מינויים של 36 ראשי נציגויות בשירות החוץ, בהם איתן סורקיס, שגריר ישראל לירדן. המינויים אושרו עוד בשנת 2020, אך המתינו לאישור הממשלה חודשים ארוכים, כאשר חלקם אף שנה שלמה. זאת נוכח חוסר התפקוד בממשלת נתניהו-גנץ והוויכוחים הבלתי פוסקים בין הסיעות הגדולות בקואליציה.

בקבוצות הפנימיות של עובדי משרד החוץ בירכו על ההחלטה, זאת בשל העובדה כי כמעט שליש מהדיפלומטים שקיבלו מינויים היו עד היום בתפקידי המטה. כעת לאחר שהרשימה אושרה, עובדי המשרד שהמתינו לקידום יקבלו אותו.

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "המינויים שאישרנו היום חיכו זמן רב מידי. מדינת ישראל זקוקה לאנשים הטובים ביותר כדי להלחם על שמה הטוב בעולם. מדובר באנשי מקצוע מהטובים בישראל, שמהווים חלק מהותי וקריטי בביצור מעמדה המדיני והבטחוני של ישראל בעולם. אני מודה לשרי הממשלה שדאגו לאישור מהיר של המינויים".

חה"כ אמילי מואטי ברכה בטוויטר על המינויים בשירות החוץ: "ברכות ל-36 ראשי נציגויות ישראל בארבעה קצווי תבל שמינויים אושר סוף סוף בממשלה. שר החוץ החדש, יאיר לפיד, שיחרר אותם מתקופה ארוכה שבה שימשו בני ערובה וכלי משחק פוליטיים של ראש הממשלה היוצא".

היא הוסיפה כי "נתניהו חסם את אישורם בממשלה, תוך שהוא מתעלם לא רק מן הצורך המקצועי של המתמנים - כולם אנשי משרד החוץ - להתכונן כראוי לתפקידם החדש, אלא גם מבנות ובני זוג שצריכים להיערך למעבר, ילדים שצריכים ללמוד שפה ולהירשם לבתי ספר ועוד אינספור פרטים קטנים המרכיבים את חייהן של המשפחות שמייצגות את ישראל בעולם".