שרי הממשלה החדשה יתמודדו עם אתגרים רבים. חלקם יופתעו למצוא תחומים שתחת אחריותם. ההשכלה הטכנולוגית הגבוהה, למשל, היא אחד התחומים החדשים שבאחריותה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. בישראל פועלות 30 מכללות טכנולוגיות אשר מכשירות בוגרים בשלל מקצועות טכנולוגיים, בהם הנדסאי ביוטכנולוגיה, הנדסאי חשמל, הנדסאי מכונות, הנדסאי בניין, הנדסאי אלקטרוניקה וחשמל ועוד.

המכללות הטכנולוגיות פועלות באחריות זרוע העבודה, שמקומה היה עד כה במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, וכעת תחזור למשרד הכלכלה. ייתכן שמעבר זה יסתבר כחיובי, אך טלטול זרוע העבודה בין המשרדים מעיד על חוסר התייחסות רצינית לפעילות החשובה המתבצעת בה.

דווקא בתקופה שבה האבטלה גבוהה, ויש לעודד בחירת קריירה מכניסה ויצרנית עבור הפרט והמדינה, על משרד הכלכלה לתקן את טעויות העבר ולהתחיל להתייחס למכללות כמכשירות בוגרים בעלי השכלה גבוהה מותאמת אף יותר מהמכללות האקדמיות והאוניברסיטאות. חשוב שלשרת הכלכלה הנכנסת, שלא כקודמיה, תהיה תוכנית פעולה מפורטת ומקיפה ביחס להשכלה הטכנולוגית.

הדרך שבה תראה השרה את המכללות הטכנולוגיות ואת ההשכלה הטכנולוגית תשפיע על סיכויי ההשכלה הטכנולוגית לפרוץ ולעמוד בקדמת הטכנולוגיה של המשק כולו. ההשכלה הטכנולוגית אינה סרח עודף של האקדמיה, אלא בסיס שנחוץ לכל חברה יצרנית. כל עוד ההתייחסות אל ההשכלה הטכנולוגית תהיה כאל "הכשרה מקצועית מוגברת" ולא כאל השכלה גבוהה, המשק לא יזכה לכוח האדם האיכותי והמקצועי שנחוץ לו כדי להתרומם.

כל עוד מדינת ישראל לא תבין כי עידוד הצעירות והצעירים האיכותיים ביותר לפנות ללימודים טכנולוגיים הוא אינטרס לאומי, היא עלולה למצוא את עצמה בעוד מספר שנים מול מחסור בכוח אדם במקצועות היישומיים שהכי נחוצים להתפתחות המשק.

בעולם חדש שבו מקצועות נעלמים, המקצועות הטכנולוגיים מוכיחים שוב ושוב את שרידותם ואת הביקוש הקבוע שיש להם בשוק העבודה. גם כשהמכוניות יהיו אוטונומיות לחלוטין, עדיין יהיה מי שיתכנת אותן, יבקר את איכותן ויוביל את אבחון התקלות בהן.

לכן האתגר הראשון של השרה הנכנסת יהיה לעצור את ההרעבה התקציבית של המכללות. להבין את חשיבותן לשוק התעסוקה של העתיד ולתקצב אותן בהתאם. כך יוכלו המכללות הטכנולוגיות להפוך לחממות של חדשנות ושל חשיבה יצירתית יישומית. תמיד טוב שיהיו אנשי מחקר, אבל אם נזניח את אנשי המעש, נישאר חברה נכה, חברתית וכלכלית.

לכן יהיה על השרה הנכנסת לחבק ולהעצים את התחום של ההשכלה הטכנולוגית. להבין את חשיבותה של ההשכלה הזו לעולם העתיד ולתת לה את הכלים להתפתח ולמשוך אליה עוד ועוד סטודנטים איכותיים. 

הכותבת היא יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, מנהלת המכללה הטכנולוגית להנדסאים באריאל