שתיקה רועמת: קבלני תשתיות בדרום מצויים, לטענתם, תחת אימת דורשי דמי חסות במסווה של שירותי שמירה, וכשהם מסרבים נגרמים להם נזקים הנאמדים במיליוני שקלים. פניות חוזרות ונשנות למשטרה וחקירות שעדיין מתנהלות במחוז הדרומי טרם הביאו למעצרים ולחיסולה של התופעה המטילה אימה על הקבלנים וגורמת לפגיעה בתשתיות ונזקים עצומים לפרויקטים בדרום. 

תחת איומי הסחיטה נאלצה לאחרונה רשות הבדואים לשלם לאותם גורמים עברייניים, ולו רק בכדי שלא יפגעו באתרים עליהם היא אחראית, כדי לאפשר את המשך עבודות הקבלנים במקום. אחד הקבלנים, ששמו ופרטיו מצויים במערכת, טוען כי מדובר בתופעה הרסנית העלולה להביא לפשיטות רגל של קבלנים. לדבריו, התופעה בעצם היום מהווה "בושה וחרפה" למדינה בכלל ולמשטרה במחוז הדרומי בפרט שלמרות הפניות אליה לא מצליחה להביא לפיצוח התופעה

נזק לתשתיות בדרום הארץ (צילום: ללא קרדיט)
נזק לתשתיות בדרום הארץ (צילום: ללא קרדיט)

עוד הוא הוסיף כי "אנחנו עומדים תחת מסכת איומים ודרישות לשלם דמי חסות באמתלה של דמי שמירה. פונים אלינו צעירים בנימה מאיימת ומציעים, לכאורה, באופן לגיטימי שירותי שמירה על האתרים שלנו באזור הדרום. הם מסבירים לנו למה כדאי לנו לשכור את שירותיהם כדי שלא יוסב נזק לאתר. אני אישית דחיתי את הפניות שלהם והנזק שנגרם לי עד כה נאמד במיליוני שקלים. נגנבו לי תשע משאיות, ציוד כלי צמ"ה, ציוד המשמש לפרויקטים. מעבר לכך, לצידנו פועלים קבלנים בדואים שבאתרים שלהם לא נוגעים. כאילו מדינה בתוך מדינה. הגשתי תלונות בעבר, עמדתי בקשר עם מפקד מחוז דרום, פרץ עמר, ולצערנו אין לנו תשובה מספקת ממשטרת ישראל וידינו כבולות. גונבים לנו, עוקרים לנו, מפרקים לנו תשתיות, מסבים נזק ומונעים הנדוס של מבנים, ודבר לא נעשה".  

בעקבות המצב, קבלנים אחרים מעדיפים לשמור על שתיקה מתוך פחד: "אין לנו כל סיבה להתלונן אם ממילא לא נעשה דבר. עדיף לשלם, מה גם שאנחנו מודעים לכך שאנו לא מקבלים שירותי שמירה כי אין שומר באתר, עדיין השקט והנוחות עדיפים לנו, ומדובר בעלויות של כ-8,000 שקלים לחודש שנכנסות לתוך ההוצאות שלנו. זה הזוי שאנחנו נאלצים להתבטא בצורה הזו במדינה שלנו, אבל עוד יותר הזוי שהתופעה מתעצמת, גוברת ומכפילה את עצמה בכל יום שעובר, ואין גוף, כולל המשטרה, שמצליח לעצור את התופעה". 

נזק לתשתיות בדרום הארץ (צילום: ללא קרדיט)
נזק לתשתיות בדרום הארץ (צילום: ללא קרדיט)

קבלנים אחרים לא מוכנים אפילו להתראיין, ונאלצים, כך נודע למעריב, לשלם את דמי החסות או לחילופין להסתייע ברשות הבדואים שמעדיפה, על מנת לסיים פרויקטים, לשלם "שירותי שמירה" על מנת להרוויח שקט. 

באחד המקרים, כך נודע, "טיפלו" אותם פונים לקבלת דמי חסות בתשתיות מבנה, הסבו נזקים במאות אלפי שקלים ומנעו את אכלוסו. "בעקבות כך, המסר לקבלנים האחרים היה ברור, תשלמו, ותוכלו להיות רגועים, לא תשלמו האתרים שלכם יינזקו", אומר אחד הקבלנים.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה. במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם".