עסק קטן לאדם עסק גדול לאנושות: גיא הלרמן, דין רייכל, שלומי יחיאב ועומר מזרחי, לצד שותפים נוספים, היו בטוחים שהם הולכים לספר סיפור חדש ברחוב דיזינגוף בתל אביב. לאחר מאמץ רב, גיוס משאבים, הלוואות ומלאכת מחשבת עיצובית וקונספטואלית - הם פתחו את בר המסעדה אותו הם חלמו להקים, בניסיון להכניס אותו ללב המיינסטרים של הרחוב המרכזי. אבל, תוך מספר שבועות, עם התפרצות הקורונה, הפנטזיה המתוקה שנבנתה לאורך זמן הפכה לחלום בלהות.

מספר שבועות לפני החלת הסגרים וההגבלות, השותפים הצעירים פתחו את העסק הנכסף - ALIBI. "לקחנו הלוואות והשקענו המון עבודה וכסף בעסק, התהליך לא היה פשוט. כשהגיעה הקורונה, לא ידענו איך נצא מהמצב הזה", סיפר הלרמן. למזלם הגדול, יש אנשים טובים באמצע הדרך. 

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי לשעבר, וענת שעשוע אשתו, הקימו את המיזם "הבית לסולידריות חברתית" כבר באוקטובר של שנה שעברה, בעיצומה של תקופת הקורונה, והרימו את הכפפה על מנת לעזור לאותם יזמים צעירים דוגמת הלרמן וחבריו. המיזם בבסיסו נועד לסייע לשיקום ולפיתוח עסקים קטנים (המהווים חלק מרכזי מהכלכלה הישראלית), שנפגעו מהמשבר הכלכלי הגדול.

השניים עושים זאת תוך הענקת מענקים בשווי 50,000 ש"ח, במטרה להצמיח מחדש עסקים שנפגעו. העסקים שנתמכו על ידי המיזם של הזוג שעשוע הם אלו שמצד אחד לא החזיקו בחסכונות ליום הגשום, ומצד שני לא הוכרו על ידי המדינה כעסק פעיל, בשל היעדר ותק, על מנת להיתמך על ידי המדינה. למעשה, המיזם פנה לאותם העסקים ש"נפלו בין הכיסאות".

דבר המייחד את המיזם מפני רבים הוא אופן תהליך הבחירה. מי שבחר את העסקים שנבחרו היו לא אחרים מאשר בעלי העסקים עצמם, מתוך האמונה שכל עסק יודע הכי טוב עבור חברו. סולידריות חברתית. כל עסק נרשם באופן אנונימי למיזם, ולאחר שבעלי עסקים אחרים קראו את סיפורו של כל בעל עסק, יכלו לבחור את הכי ראוי בעיניהם לקבל מענק. המיזם, שמנוהל בפועל על ידי ענבר שעשוע ועדי אטון, קם מתוך האמונה שהפרגון ההדדי הוא שיצמיח את העסקים מחדש.

ענבר שעשוע ועדי אטון (מנכ''ליות שותפות בבית לסולידריות חברתית) התארחו ב-ALIBI (צילום: אסף קרלה)
ענבר שעשוע ועדי אטון (מנכ''ליות שותפות בבית לסולידריות חברתית) התארחו ב-ALIBI (צילום: אסף קרלה)

הסולידריות כבסיס או מטרה?

ראוי לציין שבסופו של דבר, הסולידריות הפכה למטרת היעד, ולא רק לאמצעי תמיכה בשעת משבר. המיזם המיוחד לא הסתיים בקבלת המענק, אלא המשיך לקבוצת פייסבוק פעילה, בה ניתן לראות שיתופי פעולה ועזרה הדדית בין עסקים בתחומים מקצועיים שונים. כמו כן, מתוכננות תכניות נוספות לעבודה משותפת ועידוד העסקים הקטנים.

עד כה, 2,326 עסקים זכו וקיבלו את המענק, ביניהם גם מסעדת ALIBI שנקלעה לקשיים עם פתיחתה. אין ספק ששנת הקורונה הייתה קשה, ורבים הגיעו למצב של הישרדות כלכלית יום-יומית, אחרים נאלצו לשנות את אורך חייהם מהקצה אל הקצה. יחד עם זאת, שנת הקורונה הובילה לעזרה הדדית ותרומה למי שהתקשה להתמודד. המענק של "הבית לסולידריות" הוביל לשינוי חברתי, ותרם לעסקים רבים לצמוח מחדש ולהמשיך להתקיים.