דוח שירות התעסוקה לחודש מאי שהתפרסם היום (רביעי) הראה כי המשק הישראלי בדרך להתאושש ממשבר הקורונה. על פי הנתונים, מספר דורשי האבטלה במהלך החודש שעבר היה הנמוך ביותר מאז פרוץ המשבר. בנוסף, לראשונה מזה שנה וחודשיים, שיעור תובעי האבטלה שאינם בחל"ת גבוה יותר ממספר השוהים בחל"ת.

בתוך כך, גם בחודש שעבר, הערים הערביות והחרדיות ניצבות בראש רשימת הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר: אום אל פחם שעמדה בראש הרשימה עם שיעור דורשי עבודה של 22.4% נכון לסוף החודש. אחריה, נצרת עם 22%, רהט עם 19.1%, ביתר עילית עם 17.7% ושפרעם עם 17.1%. שמונה מתוך עשר הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר שנמדד בסוף מאי הן ערביות, חרדיות או בעלות שיעור ערבים ו\או חרדים גבוה.

במקביל, נרשמה ירידה של 16% בדורשי העבודה עד גיל 35 וירידה של 8% בקרב מובטלים בני 50 ומעלה. בסוף חודש מאי עמד מספרם הכולל של דורשי העבודה על 522,579 דורשי עבודה , מתוכם 397,502 תובעי אבטלה, 63,431 תובעי הבטחת הכנסה ו- 61,646 דורשי עבודה שאינם תובעים כל קצבה. מדובר בירידה של 10% ביחס למספר דורשי העבודה שנמדד בסוף חודש אפריל, שעמד על 580,464. לראשונה מאז פרוץ המשבר ירד מספר תובעי האבטלה לפחות מ- 400,000, ובהשוואה לסוף חודש אפריל ירד ב- 11.3%.

פתיחה מחודשת של קניון עזריאלי איילון (צילום: אבשלום ששוני)

גם לראשונה מאז פרוץ המשבר, שיעור דורשי עבודה תובעי אבטלה שאינם בחל"ת ונותרו ללא מעסיק, עלה על שיעורם של אלו השוהים בחל"ת, 45.4% לעומת 54.6%. בשירות התעסוקה מדגישים כי העובדה שיש לדורש עבודה מעסיק בקצה מועידה לו קשר חזק יותר לשוק העבודה: "כך יחזור מהר יותר, וכך יתמיד יותר בשוק העבודה לאחר שחזר אליו מאשר דורש עבודה שנותר ללא מעסיק, אשר עלול למצוא עצמו מחוץ לשוק העבודה לתקופה ממשוכת ואולי אף להזדקק לקצבאות סוציאליות"

למרות הנתונים המעודדים מזהיר הדוח מפני האטה עקבית בקצב החזרה לעבודה בחודשים האחרונים, במיוחד בקרב מבוגרים, בעלי מיומנויות נמוכות ואוכלוסיות חלשות ומאבטלה ממושכת למי שאינם בחל"ת. בעוד קצב החזרה לעבודה הצעירים (מתחת ל- 34) היה גבוה משמעותית משל יתר קבוצות הגיל הרי שקצב החזרה לעבודה של דורשי העבודה המבוגרים ביותר היה הנמוך ביותר. מספרם המצטבר של דורשי העבודה הצעירים ירד במהלך חודש מאי ב-15.5%, מספר דורשי העבודה בגילאים 35-50 ירד ב- 10.3% ואילו מספר דורשי העבודה מעל גיל 51 ירד ב- 8.7% בלבד.

בנוסף, בחודש מאי עלה קצב החזרה לעבודה של הגברים על פני קצב החזרה לעבודה של הנשים, לראשונה מזה שנה וחודשיים. מספר דורשי העבודה הגברים ירד בין אפריל למאי ב- 12.6% וזה של הנשים ירד ב- 11.8%.

מנתוני שירות התעסוקה לחודש מאי, עולה כי משלח היד הנפוץ ביותר בקרב דורשי העבודה היה מכירות ושירותים (22.61%), כשלאחר מכן אקדמאים (15.96%), הנדסאים, טכנאים וסוכנים (13.08%), עובדים בלתי מקצועיים (11.61%) ופקידים כלליים (11.31%). בעוד הירידה הכללית במספר דורשי העבודה עמדה על 22.2%, הרי שמספרם של דורשי העבודה שעבדו כמלצרים ירד ב- 41.9%, של עובדי האמנות והתרבות ב- 31.9%, של המטפלים בילדים וסייעי הוראה ב- 29.4% ושל המוכרים בחנויות ב- 27.3%. 

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ממפלגת יש עתיד מסרה בהמשך לנתונים: "ישנו קשר בין פריון עבודה נמוך לבין הפער ההולך וגדל ברמת החיים. נמשיך לפעול למען החזרת המובטלים לשוק העבודה, לצמצם פערי השתכרות ולמצוא פתרונות יצירתיים לצמיחת המשק". 

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, הוסיף: "כדי לאפשר את חזרתם לשוק העבודה של מי שהתרחקו ממנו, יש לפעול לטיפוח ההון האנושי והתאמתו לתנאי השוק המשתנים, לעודד חזרה מיטבית לעבודה ולאפשר רשת ביטחון אפקטיבית ודיפרנציאלית למי שיזדקקו לה ויתקשו לשוב לעבודה".