מסעדת "בת יער" ממוקמת באחד המקומות המבודדים והיפים בישראל, בתוך יער עבות, רחוקה מהכבישים הראשיים. אחרי אינספור עיקולים קטנים, כשתנים חוצים כבישים מבלי להסתכל ימינה ושמאלה וכשכמעט תאמרו "אולי הלכנו לאיבוד" - תגיעו למקום הקסום והמבודד הזה.

למעשה, המסעדה ממוקמת בתוך שטח גדול של חווה שהוקמה בשנת 1985 על ידי שני תושבי מצפה עמוקה, איתן לבל ואברהם נחמיאס, שחשבו להביא את נופי המערב הפרוע ליערות ביריה. היער המדהים ביופיו, הנופים המשגעים הנשקפים מכל עבר ובעיקר מזג האוויר הייחודי לאזור גרמו להם לרצות להקים אתר נופש ביער. החלום היה להקים חוות סוסים קטנה ולידה מסעדה כפרית. ההתחלה הייתה עם שני קרונות רכבת שהובאו מחיפה וארבעה סוסים שנקנו בכפרים ערביים. תושבי האזור פקדו את החווה מהרגע הראשון וליוו את התפתחות המקום. 

היום מדובר בחווה גדולה, שיש בה אורוות סוסים, חיות מחמד, אולם אירועים (כשר) ומסעדה שוקקת חיים, שמחוצה לה הוצבו כרכרות סוסים אמיתיות. מתברר שאלו הוסבו לחדרי אירוח פרטיים המכילים עד שמונה סועדים. יש שיאמרו שמדובר בגימיק, אנחנו זרמנו ודווקא חיבבנו. מבעד לכרכרה נשקף נוף מרהיב של הרי לבנון, יש בה מזגן, כרבוליות (כן, קר שם ברום ההר) ואינטרקום ישיר למלצרים. 

נכון שקצת צפוף וזו לא תחושה של מסעדה, אבל הפרטיות מקסימלית, ומי שמגיע לכאן לאכול – מקבל תמורה מלאה, והוא אפילו יכול לאכול בידיים מבלי שיביטו בו. גאוות המקום מגולמת בבשרים מהגולן ומהגליל, שעוברים ב"בת יער" יישון יבש. לאחרונה התפריט הונגש גם לצמחונים ולטבעונים עם מגוון מנות דוגמת ארטישוק א־לה רומאנה, ריזוטו כמהין, בורגר ביונד ועוד. פתחנו בנזיד הבוקרים (32 שקלים), שאת אופן ההכנה שלו יודעים רק שלושה אנשים. למרות חום הקיץ, התענגנו מכל ביס מהנזיד החם הזה. 

הריח משגע, הבשר רך, מצאנו בו גם שעועית ומיני ירקות ותיבול מדויק, שהופך את המנה הראשונה הזו למושלמת בכל עונות השנה, והיא אפילו גם משביעה. יחד עם לחם שנטבל בו, הרי לכם מנה עיקרית אידיאלית.

מפתיע לגלות שלמרות היותה מסעדה גבוהה לאוכלוסייה שמבינה עניין, תמחור המנות ב"בת יער" הוא בגובה העיניים ומטה. מנה כמו ארטישוק א־לה רומאנה נמכרת כאן ב־48 שקלים בלבד, ולב של חציל עם טחינה, עגבניות ובלסמי מצומצם ב־38 שקלים בלבד.

גולת הכותרת, כאמור, היא הבשרים: אסאדו תשע שעות, כשמו כן הוא, מגיע ענוג כפי שמעולם לא חוויתם. הוא מתמסר למזלג ומייתר את הסכין. התחושה היא כמעט כמו לפרוס ביס מעוגה - האסאדו פשוט נערם בקלות ומתפשט בחלל הפה (98 שקלים, יחד עם פירה וירקות שורש). המנה שאהבנו יותר מכל היא צלע עגל במשקל 500 גרם (210 שקלים), אנטרקוט על העצם שעשוי כפי שכתוב בספר, עסיסי, שומני במידה, כיפי - ברמת דיוק מוקפדת. המנה מוגשת עם ירקות מדורה וקרם שורשים.

מאחורי הסירים נמצא ממדוח שאהין הייב, צעיר בן 27 בעל פז"מ שלא מבייש שפים ידועים. הוא מגיע מהכפר טובא־זנגריה, התחנך על ברכי שפים מוערכים ועושה פשוט עבודה פנטסטית. 

מצפה עמוקה, 04-6822268 (לא כשר)

גרין רול ספיישל (צילום: שירן שחר)
גרין רול ספיישל (צילום: שירן שחר)

רוק אנד רול

בסושי־בר "גרין רול" בתל אביב היה לנו כל כך טעים עד שלרגע חשבנו שאנחנו שומעים צלילי מלאכים. אחרי כשש שנות פעילות שוקקת, מפתיעה ואינטנסיבית, אפשר לכנות את הסושי־בר כמוסד הקולינרי האסייתי הטבעוני הכי יציב בסביבה, בטח בעידן של פוסט־קורונה.

כשהגענו לשם בחרנו לשבת בחוץ, הייתה בריזה נעימה ובאנו רעבים. לפתיחה טעמנו מקערת קימצ’י גדולה, חתיכות נהדרות של ירקות חמוצים מתקתקים ופריכים כדבעי (17 שקלים). לצדם, קערה מלבנית עם דים סאם פטריות (ארבע יחידות ב־30 שקלים), שהוגשו בתוך כפות ביס ענקיות ולצדן קערית סויה כנהוג. בצק הדים סאם המאודה הוא טריקי - מצד אחד מעט רטוב וחסר טעם, מהצד האחר, גאוניותו באנמיותו, כיוון שכך הוא מדגיש את טעם המילוי. אך חך מערבי שאינו רגיל בכך עלול לעקם את אפו.

ואז הגיע הבאן. המושלם. עננים רכים של בצק שמרים מאודה לכדי שלמות, ממולאים - האחד בטופו קריספי מטוגן, השני בפטריות פורטבלו. אי אפשר להפריז בכמה זה טעים, עד כדי כך שחשבנו לרגע שאנחנו שומעים צלילי מלאכים ואז קלטנו שאלו פעמוני הרוח שתלויים בחנות הסמוכה (שתי יחידות ב־49 שקלים). אחרי כמה לגימות מקנקן חמים של סאקה, היישר מכוס החרס שצורפה, נראה מרכז תל אביב הסואן כמו עיירה ציורית ביפן.

מגש הגרין רול ספיישל (שמונה יחידות, 45 שקלים בלבד) נראה כמו יצירת מופת. מגוון טעמים ומילויים שטפו לנו את העיניים, אבל העין נתקעה על זוג ההינארי קריספי טופו וגווקמולי שעמדו באצילות מלכותית כמו היו המלך והמלכה של הגיבורה הג’ינג’ית מ"גמביט המלכה” והביטו בנתיניהם המגולגלים באצות, בסלקים או בפאנקו.

לקינוח הגענו בזחילה. כדור הרושה (40 שקלים) היה שוקולדי, נימוח ומאוד עשיר בטעמו, ובכן, השוקולדי. אבל הסושי טופי רול בטמפורה (44 שקלים) הוא פגז מהמם, מתוק במידה ומושלם ללא מידה, והוכיח לכולנו שבשביל קינוחים ממש טובים יש קיבה נסתרת.

מונטיפיורי 30, תל אביב, 03-5245731