שוק המשכנתאות מבעבע: על פי אומדנים של בנק לאומי, במהלך חודש יוני נלקחו משכנתאות בהיקף של 10.5 מיליארד שקל - בהשוואה ל־9.47 מיליארד שקל בחודש מאי, שנחשב לחודש שיא, ול־3.94 מיליארד שקל ביוני 2020.

במחצית הראשונה של 2021 נלקחו משכנתאות בהיקף של 53 מיליארד שקל - זינוק של 35% בהשוואה למחצית 2020. לקיחת ההלוואות מעידה בעיקר על יוקר המחיה בשוק הדיור ועל עליית המחירים הנמשכת.

אורי יוניסי, סמנכ"ל קשרי לקוחות ומשכנתאות בבנק לאומי, תולה את המצב במספר גורמים. הגורם הראשון, לדבריו, הינו הבשלה מדורגת של תוכנית מחיר למשתכן, שיצאה לדרך ב־2015 והגיעה לשלב שבו יותר לקוחות פונים לבנקים, כדי שישתתפו בחלק המשמעותי של המימון.

 סמנכל משכנתאות וקשרי לקוחות בבנק לאומי אורי יוניסי (צילום: כפיר סיון)
סמנכל משכנתאות וקשרי לקוחות בבנק לאומי אורי יוניסי (צילום: כפיר סיון)

התופעה השנייה קשורה להתמשכות העלייה במחירי הדיור, בקצב של יותר מ־5% לשנה. זוגות צעירים שלא נרשמו לתוכנית מחיר למשתכן ממהרים כעת לחזור לשוק כדי לבצע עסקה. הציבור מצפה כי המחירים ימשיכו לעלות, וזו בהחלט סוגיה שיש לטפל בה.

המרכיב השלישי תלוי בביקוש שמגיע ממשקיעי דיור, שהצטרפו לשוק בצורה משמעותית, וזאת בזכות הפחתת מס רכישה. 20% מהמשכנתאות נלקחות על ידי המשקיעים (באוצר נשקלת האפשרות להחזרת מס הרכישה על דירה נוספת כפי שהיה בעבר - להעלותו מ־5% ל־8%).

הגורם האחרון הינו תושבי חוץ שחלקם חוזרים לישראל. מדובר באנשים שנפגעו מאפקט הקורונה בעולם, ועבורם ישראל נחשבת למקלט בטוח. ציבור זה מחפש דירות יקרות ומרווחות בערים הגדולות.

על פי ההערכות בבנק לאומי, בשוק הדיור חסרות 120 אלף יחידות דיור. "לעניות דעתי, חייבים להפעיל תוכנית חירום שבמרכזה סגירת פערים בתוך חמש שנים ושחרור קרקעות במחירים נמוכים. יש לגרום לקבלנים לבצע בנייה מאומצת ולהציף את המדינה בהיצע" אומר יוניסי.

במצב הנוכחי צופים בלאומי את המשך עליות המחירים, ונערכים בהתאם למצב תוך כדי הוספת עשרות עובדים במערכי המשכנתאות, הבנקאות הישירה והסניפים. כמו כן, נפתחו נציגויות ומעצימים את מרחב הדיגיטל.

"למרות הכל, לא תיארנו שיגיע גל כזה של ביקוש למשכנתאות. נערכנו לגידול של 5%־10%, אבל לא לזינוק של 50%. איש לא שיער שנגיע לממדים כאלה", הוסיף יוניסי.