סוכן סביבתי חדש, שלא הוכר בעבר, נחשף כעת במחקר שמצא כי אבקני עצים עשויים לסייע לחלקיקי נגיף הקורונה להתפשט במהירות רבה יותר באוויר, מה שעלול להגביל את יעילות אמצעי הריחוק החברתי באוויר הפתוח. החוקרים מאוניברסיטת ניקוסיה שבקפריסין השתמשו בהדמיות מודלים ממוחשבים כדי לחקות את תנועת גרגירי האבקה המיקרוסקופיים מעץ ערבה.

הם מצאו כי אבקני העצים יכולים לשאת את חלקיקי הנגיף למרחק של עד 50 מטר בפחות מדקה, מה ככל הנראה סייע בהתפשטות הנגיף בגל הראשון של המגיפה באביב 2020. בנוסף, הם גילו מתאם בין אזורים עם ריכוז האבקה גבוה לבין שיעורי הדבקה גבוהים יותר. לאור תוצאות המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal Physics of Fluids, הציעו החוקרים לאנשים להימנע ממפגשים קרובים לצמחים או עצים.

כחלק מהעצים הידועים כפעילים מאוד בעונת ההאבקה הם אורן ואלון ולכן יש להתרחק מהם, שכן חלקיקי נגיף שמרחפים באוויר בעקבות שיעול או עיטוש של אדם נגוע יכולים להיקשר לגרגירי האבקנים המפוזרים ברוח בקלות למרחקים ארוכים. לפיהם, גרגירי האבקנים לא יכולים להתאדות לגמרי, בניגוד לטיפות הרוק הנוזליות, ולכן הם יכולים להפיץ את הנגיף באוויר בשיעורים גבוהים יותר