ה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר (חמישי) כי המתקפה על מתקן הגרעין בטהרן נעשתה על ידי רחפן ששוגר מתוך איראן. גורם איראני המעורה בפרטי התקיפה מסר כי המתקן היה מפעל לייצור צנטריפוגות להעשרת אורניום. עוד ציין הגורם, כי לא ברור אם נגרם נזק כלשהו למבנה שבאזור כרג'. על פי הדיווח, המפעל, שבו מיוצרות הצנטריפוגות המתקדמות ביותר עבור תכנית הגרעין של איראן, היה ברשימת המטרות שהציגה ישראל לממשל טראמפ בתחילת השנה שעברה. ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי לשעבר האלוף עמוס ידלין התייחס בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM לאירוע ולתזמון שלו - רגע לפני מה שמסתמן כחידוש הסכם הגרעין בין ארה"ב לאיראן, ובעת שבה הרמטכ"ל אביב כוכבי נמצא בשליחות בוושינגטון בהקשר זה ממש.

"האיראנים מנסים להגיע לפצצה גרעינית במינימום סיכונים, הם מאוד מתוחכמים והם לא עובדים לפי החדשות של שמונה", אמר ידלין. "ברגע שאנחנו מדברים הם מרגישים חזקים". לדבריו, באיראן היו "מבוהלים" בשנה האחרונה של כהונת טראמפ, אבל כעת הם לא חוששים מתקיפה, ו"מרגישים ברגע זה שהאיום הצבאי נגדם הוא נמוך ושהם יכולים להתקדם".

בהקשר זה, לדברי ידלין, ייתכן שההסכם דווקא יחזיר את האיראנים אחורה ושהם כלל לא מעוניינים בו כרגע, בדרך להשגת מטרתם: פצצה גרעינית. "הם מכירים את האפשרות שתוכנית הגרעין שלהם תתעכב והם מתכוננים לזה. לכן התוכנית הרבה יותר מפוזרת, מוגנת, וההתמודדות איתה היא התמודדות מאוד מסובכת ורבת ממדים. הפתרונות שלה לא רק צבאיים - אם היינו משיגים הסכם טוב לעצור את איראן, זה כמובן עדיף. אם היה אפשר שהמשטר באיראן ישתנה, זה כמובן עדיף".

"צריך לזכור שאיראן היא מדינה מאוד מתוחכמת. האסטרטגיה האיראנית היא שתהיה להם יכולת לפרוץ לפצצה גרעינית ברגע שהם חושבים שזה נכון ושהיא תהיה הכי קצרה שאפשר. שהם יהיו ממש על הסף – שלושה שבועות. הם מנסים להגיע לפצצה גרעינית במינימום סיכונים, בבטיחות הכי גבוהה. הם עובדים דור קדימה והם רוצים להיות עם פצצה גרעינית. הם היו מבוהלים בשנה האחרונה של טראמפ, עוד יותר בחודש האחרון של טראמפ, הם מרגישים היום שהממשל הדמוקרטי - הדבר האחרון שהוא יעשה זה לתקוף את איראן ולכן אותה מדיניות של מקסימום לחץ שהאיראנים מפעילים על האמריקאים, זה מתבטא בהעשרה יותר גבוהה, ברקטות שעפות לבסיסים אמריקנים בעיראק, בטילים מתימן לסעודיה. הם מרגישים שהאיום הצבאי נגדם נמוך והם יכולים להתקדם. להשיג הסכם קצר וחלש – זו המטרה. ההסכם ייקח מהם הרבה מאוד חומרים ויכולות, יש כאלה באיראן שאומרים התגברו על הסנקציות, למה לחזור להסכם?"

עוד אמר ידלין, כי "זכותם של האמריקאים לנסות את הנתיב הדיפלומטי כעדיפות ראשונה, אבל הם צריכים להתחייב ולתת לנו ערבויות, שאם הנתיב הדיפלומטי לא יעבוד אז יש נתיבים אחרים ואנחנו נעבוד ביחד". כמו כן, הוא הסביר את משמעות התקיפה, בשעה שהרמטכ"ל כוכבי שוהה בוושינגטון: "יש פה מסר לכולם, לאמריקאים ולאיראנים - ישראל היא לא חלק מההסכם הזה, היא לא חתמה עליו. ישראל חושבת שהוא רע והיא שומרת לעצמה, בנושאים של הגנת ישראל, את האפשרות לעשות את מה שהיא חושבת שנכון. אין פה שינוי מהמדיניות הקודמת".