המספרים באסון קריסת הבניין במיאמי ממשיכים לעלות: לפחות שלושה בני אדם נספו בקריסת מגדל המגורים והרשויות הביעו חשש כי מניין הנעדרים עומד על 99 בני אדם, בהם תושבים יהודים רבים.

בתוך כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז על מצב חירום בפלורידה והורה על סיוע פדרלי במאמצי החילוץ. "פעולתו של הנשיא מסמיכה את המשרד לביטחון פנים, הסוכנות הפדרלית לניהול חירום לתאם את כל מאמצי הסיוע באסון", הודיע הבית הלבן הבוקר.

גורמים רשמיים במחוז מיאמי דייד מסרו כי המספרים המדויקים לגבי מספר הנעדרים עדיין אינם ברורים, אולם ההערכה הנוכחית היא שמדובר ב-99 בני אדם, וזאת לעומת הנתון הקודם של 51 נעדרים. 53 מהדיירים במגדל שמפליין אותרו, אולם יש בין הנעדרים גם אורחים, בהם שישה אזרחי פרגוואי, על פי דיווחים מדובר באחותה של רעייתו של נשיא פרגוואי, מריו בניטז - האחות, בעלה, שלושת הילדים והמטפלת של הילדים.

הרב שלום ליפסקר, שעומד בראש קהילת שול של חב"ד בבל הרבור, מספר רחובות מהבניין שהתמוטט, סיפר כי הוא מעריך שרבים מבני הקהילה נעדרים או פצועים, אולם אין לא היו לו מספרים מדויקים. "התחושה פה היא כמו של אזור מלחמה, בדיוק כמו ה-11 בספטמבר", אמר ליפסקר. "אין מילים שיוכלו להכיל את מה שקרה פה".

מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, סייר בזירת האסון וציין כי כוחות ההצלה פועלים בניסיון להציל חיים וכי הרשויות ינסו לגלות מה גרם להתמוטטות. "צילומי הטלוויזיה לא עושים צדק", אמר ."זה באמת טראומטי לראות את הקריסה של מבנה עצום כזה".

הנשיא ג'ו ביידן שוחח עם ראש עיריית מיאמי דייד, דניאל לוין קאבה, והציע את הסיוע של הסוכנות לניהול מצבי חירום וסיוע נוסף של הממשל הפדרלי. "אנחנו ממשיכים לעבוד עם הסוכנויות המקומיות, המדינתיות והפדרליות בעת שאנחנו מגיבים לטרגדיה הזו ולעשות כל מה שאנחנו יכולים כדי לסייע למשפחות שהושפעו מכך", מסרה קאבה. 

55 מתוך 136 יחידות הדיור ב-12 הקומות של מגדל שמפליין דרום בפרבר סרפסייד קרסו סמוך לשעה 1:30 לפנות בוקר, כולן בצד שפונה לכיוון האוקיינוס האטלנטי. בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות נראה החלק האמצעי של הבניין מתמוטט ולאחריו הצד הימני. "זה נראה כמו 11 בספטמבר", סיפר אחד מעדי הראייה.

יותר ממאה יחידות הצלה מרחבי האזור פועלות מאז שעות הבוקר בתוך ההריסות, כאשר עדיין קיים חשש שחלקים נוספים של המבנה יתמוטטו. הם נעזרים בכלבי גישוש, אולם מאז שחולצו כל הלכודים שהיו בחיים לא נשמעו קולות נוספים. החשש הוא שסופה עם רוחות וגשמים חזקים שמתקרבת לאזור עלולה להפריע לפעולות החילוץ המורכבות.

עדיין לא ברור מה גרם לאסון. הרשויות מסרו כי הבניין, שהוא חלק ממתחם של מגדלי דירות, נבנה בשנת 1981 ועמד לעבור את הליכי הרישוי המחודשים שמתבצעים במבנים בני 40 שנה. "אין סיבה שבניין יתמוטט ככה, יש יותר סיכוי להיפגע מברק", אמר ראש עיריית סרפסייד, צ'רלס ברקט, שציין כי היו עבודות על הגג בחודש האחרון וכי ייבדק אם יש קשר כלשהו להתמוטטות.

פיטר דייגה, נשיא הסניף בפלורידה של התאחדות הבנאים והקבלנים בארה"ב, אמר כי ההתמוטטות היא "דבר מוזר בממדים תנ"כיים". "יש אלפי מבנים בגובה כזה או גבוהים יותר בדרום פלורידה ומיליונים ברחבי העולם, דבר כזה לא קורה", אמר. "ברור שמשהו לא היה בסדר".

בארי כהן, שמתגורר בחלק של המגדל שלא קרס, סיפר כי ברגע שהתרחשה ההתמוטטות, הוא ניסה לצאת עם רעייתו ודייר נוסף מהדירה, אולם גילה כי המסדרון גם קרס. "פשוט הייתה ערימה של אבק והריסות וצבע שנפל מהתקרה", סיפר לרשת CNN. הוא נאלץ לעבור למרפסת הדירה, שם המתינו השלושה לחילוץ.

"עברו 20 דקות אבל זה הרגיש כמו נצח", אמר כהן. "בעת שחיכינו לכבאית שתגיע, הבניין עדיין רעד. הוא נראה בלתי יציב לחלוטין. חשבתי שבכל רגע, גם אנחנו עלולים להפוך לערימת הריסות. כשהיינו על המנוף, הייתה הרגשת הקלה ולא האמנתי ששרדתי את הטרגדיה הזו".

אחד מגיבורי היום הוא ניקולס בלבואה שיחד עם אדם נוסף, הם חילצו ילד לכוד. בלבואה טייל עם כלבו כאשר "הרגשתי את האדמה נעה, כמו רעידת אדמה" והוא רץ לזירה. "חשבתי לעצמי 'איך מישהו יכול היה לשרוד את זה?' ופתאום שמעתי קול בכי", שחזר. "ילד דחף את היד שלו דרך ההריסות ויכולתי לראות את היד ואת האצבעות שלו נעות". הם החלו לפנות את ההריסות עד ששוטרים וכבאים הגיעו וסייעו להם.

"לבנו עם האהובים של מי שאיבדו את חייהם כתוצאה מהטרגדיה האיומה הזו ועם המשפחות שממתינות בעת שצוותי החיפוש וההצלה בוחנים את המצב", מסר גורם בבית הלבן. "אנחנו מברכים את צוותי החילוץ הגיבורים שפועלים ללא הרף להציל חיים".

שר החוץ יאיר לפיד דיבר עם מאור אלבז הקונסול הכללי במיאמי והתעדכן איתו במצב הפעולות בשטח עקב קריסת הבניין במיאמי. בנוסף, שוחח לפיד עם ראש הקהילה היהודית במיאמי ג׳ייקוב סולומון ושלח דרכו חיזוקים לקהילה היהודית במיאמי. 

השר הנחה את הנהלת משרד החוץ לעדכן אותו במצב בשטח באופן שוטף ולהעמיד לרשות הקונסוליה במיאמי את כל הנדרש כדי לטפל במצב. לפיד הוסיף: ״אנשי משרד החוץ במיאמי ובארץ עושים ככל יכולתם על מנת לסייע לכוחות בשטח, לפצועים ולמשפחות. זה ארוע קשה ומורכב ויקח זמן לטפל בו, אנחנו עומדים לרשותם בכל סיוע שיזדקקו לו״.