האזינו לטור המלא

הפגיעה השבוע במפעל המייצר להבי צנטריפוגות באיראן השלימה שרשרת של חבלות בשלוש חוליות קריטיות של תוכנית הגרעין האיראנית: ייצור הצנטריפוגות, ההרכבה שלהן והעשרת האורניום עצמה. הנשיא האיראני הנבחר אברהים ראיסי יקבל לידיו בירושה תוכנית גרעין חבולה עם יכולת מוגבלת לייצר כמויות גדולות של אורניום מועשר. ראיסי, אגב, מסתמן כמי שעשוי לחסוך מאיתנו את החזרה המדאיגה להסכם הגרעין ולהכשיל בעצמו את המו"מ עם ארה"ב.

אם ישראל היא שעומדת מאחורי מתקפת המל"טים על המתקן בעיר קאראג', הרי שזו הייתה הפעולה הראשונה נגד איראן שעליה פיקד נפתלי בנט כראש ממשלה, יחד עם ראש המוסד החדש דדי ברנע. מטבע הדברים, הכנה של פעולה כזאת אורכת חודשים ארוכים, כלומר היא הוכנה טרם תקופתם, אבל מצביעה על המשך המדיניות הקודמת מול איראן. אם מצרפים אותה לשני הפיצוצים שאירעו בשנה האחרונה בנתנז – מצטייר קו ברור של פגיעה שיטתית ביכולות הגרעיניות של איראן.

בקיץ שעבר התפוצץ המפעל להרכבת צנטריפוגות ששכן בחלק העל־קרקעי של המתקן בנתנז. הפיצוץ השמיד את משטח ההרכבה הענק שעליו בוצעה העבודה העדינה והמדויקת של הרכבת צנטריפוגות מהדגמים המתקדמים. בעקבות הפיצוץ הודיעה איראן כי תקים מחדש את המפעל, הפעם מתחת לקרקע.

מתקן העשרת אורניום בנתנז (צילום: רויטרס)
מתקן העשרת אורניום בנתנז (צילום: רויטרס)

באפריל השנה הפיצוץ אירע כבר בתוך המתקן התת־קרקעי בנתנז, ליד ארון הסעף שמוביל את החשמל לאלפי הצנטריפוגות שמסתובבות שם. מי שביצע את הפיגוע ידע למקם את המטען בדרך שעקפה את כל מערכות הגיבוי, כך שיקטע בבת אחת את אספקת החשמל לצנטריפוגות. הנזק היה הרבה מעל למצופה: כ־90% מהצנטריפוגות במתקן בנתנז יצאו מכלל פעולה.

הפגיעה השבוע במפעל שמייצר את להבי האלומיניום לצנטריפוגות, גרמה גם היא נזק למתקן ייחודי שאין לו כרגע תחליף באיראן, כך שיכולת הייצור של צנטריפוגות חדשות ניזוקה באורח קשה. בינתיים האיראנים שולפים מהמחסנים את הצנטריפוגות שיוצרו בעבר, רובן מדגמים מיושנים יותר, ומחליפים בהן את אלה שנפגעו בנתנז.

שרשרת הפיגועים האטה את קצב העשרת האורניום, אבל לא עצרה אותו. איראן צברה כבר יותר משלוש טונות של אורניום מועשר, פי עשרה מהכמות המותרת לה לפי הסכם הגרעין, אבל החבלות יקשו עליה בשנה הקרובה לפתוח בריצה מהירה לקראת ייצור חומר בקיע לפצצה ראשונה.

במקביל, החלו האיראנים להערים קשיים במו"מ שמתנהל בווינה על חזרה להסכם הגרעין, ונמנעים מלחדש את מנגנון הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על האתרים שלהם. המנהיג העליון עלי חמנאי, שעד כה חתר לחזור להסכם הגרעין, החליט לאמץ קו נוקשה במו"מ, שלפיו איראן דורשת הסרה מוחלטת של כל הסנקציות עליה, כולל על גופים שתומכים בטרור, על אישים ועל גופים העוסקים בפיתוח, כתנאי לחזרה להסכם. את זה אפילו ממשל ביידן יתקשה להעניק לאיראנים.


כוכבי, ריבלין ובנט


בפני ביידן עומדות עכשיו ארבע אפשרויות:
1. המשך מדיניות "הלחץ המקסימלי" של סנקציות, שהיא למעשה המדיניות הנוכחית שירש מטראמפ.
2. הגעה להסכם גרעין משופר, בתמורה להסרת כלל הסנקציות.
3. חזרה להסכם הקודם בתמורה להסרה חלקית של הסנקציות והמשך מו"מ על הסכם משופר.
4. חזרה להסכם הקודם תוך ויתור על כלל הסנקציות.

האיראנים פוסלים כרגע את אפשרויות 2 ו־3, ומה שנותר לביידן הוא לבחור בין האפשרות הראשונה - המשך הסנקציות והתעקשות, לבין האפשרות הרביעית - כניעה מוחלטת.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, שבאופן חריג פגש השבוע את כלל צמרת הביטחון והמודיעין האמריקאית, הבהיר לכולם את הסכנות הכרוכות בכניעה מוחלטת. הוא גם ניסה לשכנע את בני שיחו שניתן להוביל את איראן להסכם משופר, עם תאריכי תפוגה רחוקים יותר ומנגנוני פיקוח קשוחים יותר.

אחריו יגיע לוושינגטון הנשיא רובי ריבלין וימשיך בקו הזה, ואחר כך, ככל הנראה עוד לפני תחילת כהונתו של אברהים ראיסי כנשיא, יגיע גם ראש הממשלה בנט. האמריקאים מתכננים להעניק לבנט טיפול מלכותי בבית הלבן, מהסוג שיכול לבלבל גם ראשי ממשלה מבוגרים ומנוסים ממנו. בנט יצטרך לשנן לעצמו שהוא בא לייצג את האינטרס הישראלי ולא להתערפל מהגינונים שיורעפו עליו.

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בדרך שעשה עד לכס ראש הממשלה, הצטייר בנט כמי שיודע ללמוד ולא מתיימר לדעת הכל. אבל בינתיים, במקום להקיף את עצמו בחונכים בוגרים ומנוסים, הוא מאייש את הכוורת שלו בצעירים שניסיונם מוגבל. עליו להבין שהוא כבר לא במשרד החינוך וגם לא במשרד הביטחון, שם עמדה לצדו המערכת המשומנת של צה"ל על כל יכולותיה.

שלושה מינויים קריטיים עומדים לפניו, שישפיעו הרבה על יכולתו לתמרן בנושא האיראני: ראש המועצה לביטחון לאומי, שגריר בוושינגטון ופרויקטור שירכז את הנושא האיראני. לשלושת התפקידים האלה נדרשים אישים ממלכתיים בעלי ניסיון ביטחוני ומדיני, ולא חסרים כאלה שיתגייסו ברצון למשימה.

החודשים הקרובים עומדים להיות מרתקים. איראן מעלה את רמת ההימור בפוקר שהיא משחקת מול ארה"ב, ובנט חייב לקנות לעצמו מקום ליד השחקן האמריקאי בשולחן. מאחורי הקלעים ימשיכו המוסד וצה"ל לתרום את תרומתם השקטה למאמץ לעכב את איראן, אבל בנט צריך להיות שם כדי להבטיח שהאמריקאי לא יעשה "פולד" ויתקפל.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13