בימים האחרונים פורסם כי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ייעץ בשורה של מקרים לתנועת הדגלים השחורים סביב ההפגנות והמחאות בבלפור נגד נתניהו. הייעוץ עסק בהתמודדות עם מדיניות המשטרה וההתנהלות בשטח. על פי הפרסום, אלשיך סיפק מידע ועצות טלפוניות ואף חיבר את נציגי התנועה לאישים נוספים שיוכלו לסייע להם. הסיוע נעשה בהתנדבות, ואלשיך לא השתתף בהפגנות או בישיבות של התנועה.

השיחות הטלפוניות התקיימו עם שני בכירים מהתנועה, שעל פי הפרסום הם מכרים ותיקים שלו. תגובת אלשיך הייתה כי סייע לחברים שלו, כפי שסייע לכל מכר שלו שפנה אליו במבצע שומר החומות וסביב המהומות בלוד ובעכו. מובן וצפוי היה שמיד לאחר הפרסום תגובת דוברי הליכוד תהיה "עכשיו ברור מאליו עד כמה תפירת התיקים נגד נתניהו הינה ניסיון הדחה פוליטי בתהליך פלילי, שזוהם מהרגע הראשון על ידי אלשיך". ח"כ איתמר בן גביר הגדיל לעשות כשהכריז כי "תמיד ידענו שמדובר במפכ"ל פוליטי. מסתבר שהמפכ"ל לשעבר עבר שלב והפך להיות סוכן סמוי נגד המשטרה, שמייעץ לאנרכיסטים".

אינני מכיר את כל העובדות, ואני מסתמך רק על מה שפורסם בתקשורת, אך גם אם חלק ממה שפורסם נכון, אני סבור שאלשיך טעה והיה צריך להשיב בשלילה מנומסת לפנייה אליו לייעוץ. אלשיך ידע כי מדובר בחומר נפץ פוליטי, הנמצא בלב הוויכוח בישראל ואין זה ראוי שיספק עצות הנוגעות לתפקיד שממנו פרש לא מזמן. אי אפשר לפטור את הנושא בטענה שמדובר בחברים ותיקים. דווקא הם אמורים להבין עד כמה רגיש ונפיץ הנושא.

אלשיך הינו איש ישר דרך וערכי. דעותיו על נתניהו, ציפיותיו או אכזבתו ממנו, אינן רלוונטיות. מנושאי תפקידים רמים מצופה לנהוג ברגישות ובצניעות גם לאחר שפרשו. הוא היה צריך להעריך כי העניין ייצא לאור, ובשל היותו קשור ומעורב בתיקי נתניהו, כמו גם דעתו שנחשפה בתוכנית "עובדה", היה עליו להימנע ממעידה למלכודת פוליטית מעוררת מחלוקת.


דו־קיום שברירי

אם עסקינן במשטרה, הרי ששוב היינו עדים למהומות, והפעם בכפר דיר אל־אסד. שלושה שוטרים נפצעו, אדם אחד נפצע באורח קשה מירי של שוטרי מג"ב, ניידות הוצתו, ועימותים קשים פרצו בין המשטרה לתושבי הכפר.

בשעות אחר הצהריים הוזעקו שוטרים לכפר, בעקבות אירוע ירי שבוצע בעיצומה של חתונה. ששת השוטרים ניסו לאתר את הנשק שבו בוצע הירי, הם נכנסו ללב האירוע וניסו לשוחח עם החתן ובני משפחתו. או אז החלו עשרות חוגגים להתקרב אל השוטרים בצורה מאיימת, חלקם נפצעו, אך הפגיעה בשוטרים נמשכה. השוטרים ירו באוויר והזעיקו תגבורת.

ניידת שהוצתה בדיר אל אסד (צילום: אנשי הדממה)
ניידת שהוצתה בדיר אל אסד (צילום: אנשי הדממה)

שתי שוטרות נאספו על ידי תושבים ואלו הגנו עליהן, עד להגעת התגבורת. הפעם החליטה המשטרה להסיר את הכפפות ולתבוע אזרחית את התוקפים. מדובר בנזקים הנאמדים ב־500 אלף שקל, ויש לברך על כך.

המהומות מעלות שוב את תופעת הנשק הבלתי חוקי במגזר הערבי ואת אווירת אי־כיבוד החוק והסדר במגזר. לטענת ראשי היישוב כי מי שליבתה את האווירה היא המשטרה, אין כל תימוכין. שנים רבות המשטרה אינה מצליחה לשים את ידה על הנשקים הבלתי חוקיים במגזר ולמגר את השימוש בהם באירועים פליליים ובחתונות. הגיעה העת להיערכות מודיעינית ומבצעית כדי לטפל בתופעה. כמו כן דרוש תיאום הדוק יותר בין המשטרה למערכת המשפט.

על ראשי הציבור הערבי להיות יותר אקטיביים ולסייע למשטרה לחסל את התופעה, שפוגעת בעיקר באוכלוסייה הערבית עצמה ומשבשת את הלכות חייה. גם העובדה שחוגגים בחתונה מרהיבים עוז ומתעמתים עם החוק מחייבת התייחסות תקיפה, חינוך והסברה.
מארג הדו־קיום השביר והרגיש עומד כאן למבחן, והתוצאה עד כה היא שלילית ומצערת.


המגיפה עדיין כאן


בשבוע האחרון הופרעה חגיגת החזרה לשגרה בידי שלוש התפרצויות קורונה. רק כמה ימים קודם לכן בוטל חוק עטיית מסיכות במקומות סגורים, ומספר המאומתים הגיע לארבעה או חמישה ליום. מומחי המגיפה מיהרו להכריז על ישראל כעל נס רפואי. אפס מגבלות, אפס מתים מקורונה, ויש שהעזו וטענו כי אולי הגענו לחסינות עדר.

אך במקביל, בעקבות רצף כשלים בנתב"ג, ראינו שהנכנסים מחו"ל יכולים ליצור שרשראות הדבקה חדשות, ואלו עלולות להפוך לאירוע שיסיג את הישגי קמפיין החיסונים לאחור. מסתבר כי זוהי רק תחילת התפרצות הווריאנט, שמתפשט בעיקר בקהלים צעירים, ועל ישראל להחזיר מתקני בדיקות ברחבי המדינה ובנתב"ג כדי למנוע גל רביעי של המגיפה.

נתב''ג  (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

נפלאה בעיניי העובדה שדווקא נתב"ג לא היה ערוך לבדיקת כל הנכנסים ארצה. הרי מספר הטיסות הנכנסות ידוע מראש, גם כמות הנוסעים ידועה, ולמרות כל אלה לא נמצאו מספיק עמדות בדיקה, ושוב נמצא נמל התעופה כ"יבואן" העיקרי של הנגיף. מעבר לבדיקה ולתחקור, נראה כי המגבלות וההצהרות בנושא היו נמהרות מדי, ולא נקטנו את הצעדים המינימליים כדי לשוב לשגרה נורמלית. מיהרנו לפתוח אולמות מלאי קהל, מיהרנו בהסרת המסיכות ולא נערכנו בנתב"ג לעומס הממריאים והנוחתים.

רוב המומחים צופים שהאירוע יסתכם בהתפרצויות נקודתיות, ולא בגל רביעי גדול. אך עונת הקיץ לפנינו, וישראל אמורה להיפתח, לא רק למספר רב של מטיילים חוזרים - אלא גם לתיירים, שמן הסתם לא מגיעים כדי לשהות פה בבידוד. וריאנט הדלתא הולך ומתפשט, וישראל צריכה לחזור ולנקוט אמצעי זהירות.

על שר הבריאות החדש ניצן הורוביץ להידרש מיידית לנושא ולנקוט צעדים למניעת התפשטות המגיפה. קשה להחזיר את מה שבוטל, אך מדובר פה בחיי אדם, ולכן יש להחזיר הגבלות נחוצות. בנתב"ג יש לדאוג להיערכות מתאימה מהר ככל שניתן. זה אפשרי ודחוף.

הכותב הינו ראש השב"כ לשעבר ונשיא חברת C.G.i למודיעין עסקי