11.40 שקל, זה המחיר שתשתלמו בעבור העותק הדיגיטלי של הספר "איך לנצח מגפה" שכתב באוגוסט שעבר הח"כ מן השורה דאז נפתלי בנט, שכל חלומותיו בזמנו הסתכמו בכך שראש הממשלה בנימין נתניהו ייתן לו לנהל את מגיפת הקורונה. מי היה מאמין שביוני 2021 ימונה בנט לראש הממשלה, ומי היה מאמין שאחרי שנדמה שהסתלקה מחיינו, תעשה הקורונה שוב קולות של קאמבק עם נגיף הודי מידבק במיוחד, שכבר זכה לשם "דלתא".

בממשלה הטרייה החליטו להתייחס לאירועים הנקודתיים כאל התפרצות מחודשת ולא לקחת סיכונים מיותרים. יש מי שרואה בכך פאניקה מוגזמת של ראש הממשלה החדש, שמבין שזהו למעשה המבחן האמיתי שלו ושל הספר שכתב, שעד לפני שבוע היה לא רלוונטי ועכשיו מספק הזדמנות לבדוק אם אכן ראש הממשלה בנט יישם את המסקנות שגיבש בנט הסופר, כמו למשל להעביר לשר הביטחון בני גנץ תחומי אחריות נרחבים.

הקורונה מאיימת להתפרץ שוב, כשברמה הלאומית אנחנו עדיין בשלב הפוסט־טראומה, מנסים לעכל את מה שהמגיפה חשפה - התפוררות הקולקטיב הישראלי. היא פירקה אותנו למחנות והבהירה לנו עד כמה ה"ביחד" שלנו מזויף. כל מגזר דאג לעצמו, שיקולים פוליטיים ניהלו את המערכה, וסולידריות הפכה למילה שכל קשר בינה לבין המציאות היה בגדר מדע בדיוני.

ברמה האישית, יש מי שגילה את המשפחה שלו מחדש, ויש מי שפרנסתו נגדעה ברגע. בכל מקרה, כולם מסכימים שסבב נוסף של קורונה הוא סיוט שיש למנוע בכל מחיר. אבל רגע לפני שאני תורמת את חלקי בהעלאת רף ההיסטריה המתגבשת, חשוב להדגיש כי גם במקרה שיפרוץ כאן גל תחלואה נוסף, הוא יהיה חלש מזה שידענו. על אף העובדה שהווריאנט ההודי יכול להדביק מחוסנים, הרי שהחיסון מונע תחלואה קשה, מה גם שמרבית הנדבקים הם ילדים מתחת לגיל 16, שהידבקות שלהם בנגיף אינה מסוכנת, לרוב.

לא רק הסכנה הבריאותית והעומסים בבתי החולים מטרידים בעת הזאת, אלא בעיקר ההשלכות של התחלואה, כמו בידוד שיכול לגרום להפסדים כספיים, או לביטול השתתפות באירועים חשובים, שהיעדרות מהם עשויה לגרום למפח נפש. הפעם הגיע הזמן לגלות אפס סובלנות כלפי מי שבוחרים להפר בידוד ולנהוג בניגוד לחוק ולתקנות. הישראלים אלופים בעיגול פינות, תרבות ה"יהיה פ'סדר" והדאגה לתועלת האישית והאינטרס של הפרט - גם אם הוא מסכן את האחר - הפכה לנורמה שיש להוקיע אותה. כמו ילדים קטנים שזקוקים לגבולות, כך הישראלים זקוקים להתרעה ולאכיפה משמעותיות.

כמה לא מפתיע היה לגלות שמקורה של ההתפרצות בבנימינה הוא במשפחה ששבה מחו"ל והפרה בידוד. שר הבריאות ניצן הורוביץ הצהיר כי הקנס למפירי בידוד יעמוד על 5,000 שקל, אך לא מדובר בבשורה חדשה אלא רק בניסיון סרק להציג קו מיליטנטי יותר, מאחר שגובה הקנס נקבע כבר בינואר 2020. ספק אם קנסות הקורונה מספיק מרתיעים לנוכח הנתונים שנחשפו ב"מעריב" השבוע, שלפיהם עד ליום 15 ביוני 2021 נקלטו ברשות האכיפה והגבייה 581,827 קנסות קורונה. מתוכם 306,223 דוחות נמצאים בסטטוס "עדיין לא שולם". מרבית הישראלים לא מורתעים ומאמינים שהקנסות יבוטלו, ולכן לא ממהרים לשלם.

לסמוך על עצמנו

בעולם הבינו שהדרך להילחם בקורונה עוברת דרך אכיפה והרתעה. כך למשל בקנדה, העונשים על הפרת הנחיות הבידוד לנכנסים למדינה עומדים על עד שישה חודשי מאסר בפועל וקנס של 750 אלף דולר. אם הפרת הבידוד גורמת למוות או לפגיעה חמורה באדם אחר, העונשים מגיעים למאסר של עד שלוש שנים וקנס של עד מיליון דולר.

בבריטניה, הפרת ההנחיות עלולה להוביל לקנס של עד 10,000 פאונד, ונוסעים שמגיעים למדינה עלולים לעמוד בפני קנס של עד 2,000 פאונד אם הם לא מבצעים את שתי בדיקות הקורונה ביום השני וביום השמיני. בצרפת, הפרת הבידוד מובילה לקנסות של 1,000 עד 1,500 יורו.

בישראל אנחנו נמצאים הרחק מאחור. הנתונים מלמדים כי ישראל ויתרה על ההרתעה בזירת הענישה המשמעותית יותר, ועל אף שהמשטרה פתחה מעל 500 חקירות פליליות בנושא הפרות תקנות קורונה, היא סגרה את מרביתן והעבירה פחות משליש מהן לבחינת הפרקליטות.

הפרקליטות הגישה השבוע לראשונה כתב אישום אחד בלבד נגד אדם החשוד בהפצת נגיף הקורונה, זאת לאחר שאף על פי שהיה חולה קורונה, הפר בידוד והשתתף במסיבה בדרום הארץ.

כשהמשטרה והפרקליטות לא תורמות במידה מספקת את תרומתן לשימור האכיפה וההרתעה, נוצר הרושם שאין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו, כך שייתכן שהפתרון להחזרת ההרתעה וכיבוד תקנות הקורונה נמצא גם בזירה האזרחית. כאשר אנשים רבים נפגעים עקב הפרות בידוד, צריך להטיל על אותם עבריינים אחריות נזיקית. חובה לתבוע מהם פיצוי כספי בגין ההפסדים שגרמו לאלו שעליהם כפו בידוד. בימים שבהם אין סולידריות, ייתכן שאין ברירה אלא לפעול בשדה המשפטי.

זה היה השבוע שבו ראש הממשלה בנט המליץ שנוותר על החופשה בחו"ל, שבוע שבו שוב חזרו תמונות הכאוס מנתב"ג. נקווה שהפעם מדובר באזעקת שווא, באירועים נקודתיים ולא בשבוע שבו חזרה המגיפה לחיינו. בכל מקרה, כמו בתחומים אחרים הקשורים למשילות שכל כך חסרה כאן בתקופה האחרונה, מוטב שכולנו נפנים שהדרך לשם עוברת באכיפה ובהרתעה.

[email protected]