דוד רייך - מייבאים רק לפי הזמנות

"הקמתי את בית העסק לפני כ־30 שנה, מתוך מטרה להביא לישראל את תרבות האאוט־דור האמריקאית. אנו היבואנים של חברת וובר, שנחשבת לגדולה בעולם בתחום הברביקיו - גרילים של גז ופחם, מעשנות, פטריות חימום, מטבחים ומקררי חוץ וכל האביזרים הנלווים לבישול מחוץ לבית - מגשים, ווקים ועוד. המטה פועל בפתח תקווה, ויש לנו שבעה סניפים ברחבי הארץ ו־15 עובדים. כשהתחיל המשבר, הגדירו אותנו כעסק חיוני בתחום הגז, אז סגרנו זמנית את הסניפים, הקמנו מרכז הפצה במטה, הגברנו מכירות באינטרנט ובטלפון והתרכזנו במשלוחים עם המשאיות שלנו עד לבתי הלקוחות.

"אנחנו מהחברות הראשונות בארץ שפתחו כבר בשנות ה־90 אתר אינטרנט, וכיום יש לנו שני אתרי מכירות - אחד למוצרי חברת וובר ואחד למוצרים שאנו מייבאים בנפרד. לאורך כל תקופת הקורונה נרשמה עלייה יפה במחזורים, בין היתר כי המסעדות היו סגורות והאנשים שנשארו בבתים הבינו שאם הם לא ישדרגו את הגרילים שלהם, הם יצטרכו להסתפק בחביתות. נוצר מצב שלא רק שלא הוצאנו אף עובד לחל"ת, היינו צריכים עוד אנשים כדי לעמוד בביקושים. במקרה אחד גבר בן 80 ומשהו התקשר ערב פסח שעבר ואמר: 'הרבה שנים אני רוצה לקנות גריל של וובר אבל לא פרגנתי לעצמי. עכשיו, בגלל הסגר, אני רוצה לעשות משהו שישמח אותי ומבקש שתדאג שהגריל שהזמנתי יגיע עוד לפני החג', וזה אכן מה שקרה.

"כרגע, כל תחום הייבוא והתעבורה העולמית הוא במשבר גדול. תעריפי המכולות עלו פי שישה, שזה משהו בלתי הגיוני בעליל. אז אנו קונים רק את מה שצריך לפי ההזמנות ומנסים להוריד מלאים עד שהמצב יחזור להיות נורמלי. אני מאמין שאנשי עסקים חייבים להיות אופטימיים, במיוחד בתקופות כאלה, אחרת הם בצרות".

דוד רייך (צילום: יח''צ)
דוד רייך (צילום: יח''צ)


הכותב הוא הבעלים והמנכ"ל של חברת "די אנד אס ייבוא בע"מ". אריה שנקר 14, א.ת. קריית אריה, פתח תקווה. טל': 03־9241119.

ניסים מעוז - תחזוקת גינות באנרגיה חלופית
"אבא של אשתי דורית פתח את העסק לפני 50 שנה, ואנחנו הצטרפנו ב־1981. כיום דורית היא הבעלים, אני המנכ"ל, ויש לנו כ־40 עובדים במחלקות השונות, כולל הבת, החתן והכלה שלנו ו־15 פלסטינים. חלק מהעובדים שלנו נמצאים כאן כבר 15, 20 ואף 40 שנה. יש לנו 15 קטגוריות שונות של מוצרים שאנו מייבאים, ובעיקר מסין והולנד - בתחום התחזוקה והאספקה הטכנית: החל מצבעים ואביזרי צביעה, דרך כלי גינון וכלה בסולמות, פותחי סתימות ביוב, ארגזי כלים, ברזים ועוד.

"יש לנו 1,300 נקודות ברחבי הארץ שאנו מספקים להן מוצרים, ואנו מייחסים חשיבות רבה למרכיב השירות. כשהגיעה הקורונה, חששנו שתחום תחזוקת הבית יושבת, אבל אז התברר שהוא לא נפגע ושאנחנו הוגדרנו כענף חיוני. יותר מזה - במהלך המשבר אפילו חל גידול בפעילות שלנו, כי האנשים נשארו בבתים והיה להם זמן וצורך לצבוע ולטפח את הסביבה הקרובה אליהם ופתאום היינו צריכים יותר סחורה.

"לפני שלוש שנים יצאנו עם מותג חדש בשם GreenWorks, שמיועד לפתרון תחזוקת גינות באמצעות אנרגיה חלופית - סוללה חשמלית אחת שמתאימה להרבה כלים עוצמתיים כמו מפוחים, מסורי שרשרת ומכסחות דשא, והיא חוסכת החלפת שמן, מילוי בנזין ואת הרעש והעשן הכרוכים בזה. כיום, הדור הצעיר שלנו מוביל את ההתפתחות העסקית, כולל תחזוקת אתרי המכירות שלנו, כשהמותג החדש משמש מנוע צמיחה חשוב. עם זאת, כיבואנים אנו נתקלים בקשיים רציניים הן בגלל עיכובים בייצור במדינות שנמצאות עדיין תחת סגרים, וגם בגלל חוסרים ועליות מחירים של חומרי גלם ושל אמצעי התעבורה, שאני לא זוכר שהיו כמותן - וזה משפיע על המלאים ועל הרווחים. זו תקופה מסוכנת כרגע, ואני מקווה שהיא תסתיים מהר ככל האפשר".

ניסים מעוז (צילום: קורונה הפועלים)
ניסים מעוז (צילום: קורונה הפועלים)


הכותב הוא מנכ"ל חברת "מעוז - כל הפתרונות לבית ולגן". השנהב 3. א.ת. ברקן. טל': 073־2681000

נאור נרקיס - מגוון קהילות ייעודיות ברשת
"בעולם הדיגיטלי הישן, חיפושים החלו בדרך כלל ב־Google. אבל כיום הדברים השתנו ואנשים רוצים לקבל המלצות ופידבקים מאנשים אחרים. הם רוצים תמונות שייתנו להם השראה של 'איך זה יכול לצאת גם בבית שלהם' ולקבל המון מידע על החנות שממנה יקנו עוד לפני שיבקרו בה. ברחבי הרשת התפתח מגוון אדיר של קהילות דיגיטליות בנושאים של הום־סטיילינג, הלבשת בתים, ריהוט גן ועיצוב, אשר בעלי עסקים בתחום האאוט־דור לא יכולים להתעלם מהן. בקהילות אלה לא מומלץ לנקוט שיווק אגרסיבי אלא לפרסם דוגמאות של פריטים עם הסברים עליהם, דוגמאות לסידור של הציוד והמוצרים בבית ובגן, מקורות השראה ובעצם כל פרט אשר יעשיר את מי שייחשף לתכנים. הלקוחות החדשים בקהילות הדיגיטליות, שמחפשים בדיוק את המוצרים שיש לכם אך עדיין לא מכירים ויודעים עליכם עדיין, יבינו במהירות עם מי יש להם עסק ועשויים להתחיל לפנות אליכם".

נאור נרקיס (צילום: צוף פטרסון)
נאור נרקיס (צילום: צוף פטרסון)


הכותב הוא מומחה לנטוורקינג ולניהול קהילות בפייסבוק ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים


עדנה עדני - להיערך בהתאם לשינוי בביקושים
"עם החזרה לשגרה העסקית מומלץ לבצע הערכת מצב תקופתית לעסק. זאת מאחר שמשבר הקורונה הביא לשינויים בביקושים למוצרים ושירותים, בתנאי תשלום, במצבם הפיננסי של לקוחות וספקי החברה, במחירי חומרי הגלם ובהוצאות השילוח ללקוחות המייבאים סחורה. כל אלה משפיעים על תזרים המזומנים בחברה, וצורכי האשראי עלולים להשתנות בעקבות כך. מומלץ לאחר ניתוח המצב הפיננסי להיפגש עם נציגי הבנק ועם יועצים מומחים, כדי לבחון ביחד תמהיל וצורכי אשראי מתאימים שיאפשרו המשך התפתחות עסקית ללא קושי.

ככלל, חשוב לנהל בזמן זה תזרים מזומנים מסודר עד לחזרה להיקפי הפעילות לפני משבר הקורונה, גם מתוך ידיעה שבתקופה זו נפתחו הזדמנויות עסקיות נוספות ושונות. חשוב גם לבחון הגדלת מלאי המוצרים המבוקשים ולצמצם מוצרים שאינם אטרקטיביים יותר. בנוסף, מכירה מקוונת חשובה במיוחד בימים אלו, ולכן יש להכין את העסק למכירה בערוצים אלו באמצעות הקמה או שיפור אתר המכירות של החברה".

עדנה עדני (צילום: יח''צ)
עדנה עדני (צילום: יח''צ)


הכותבת היא מנהלת סניף יצחק שדה, תל אביב, בבנק הפועלים


על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.