ממשל ביידן שוקל לבטל את הסנקציות שהוטלו על המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, זאת כחלק ממאמצי המשא ומתן לחזרה להסכם הגרעין מ-2015, כך דווח היום (שבת) ברשת NBC. הדיווח, מצטט בכיר אמריקאי לשעבר ושני גורמים נוספים המעורים בפרטים.

הדיווח מתפרסם לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן התייחס, במהלך ביקור בצרפת, לחידוש הסכם הגרעין בין איראן לבין ארצות הברית והמעצמות. במסיבת עיתונאים שנערכה בנוכחות מקבילו הצרפתי אמר בלינקן כי עדיין קיימים פערים בין מדינתו לבין הרפובליקה האיסלאמית: "נותרו פערים חמורים במאמצים להחיות את ההסכם הגרעיני מ-2015". עוד אמר כי הוא מקווה שסיבוב שיחות עקיף "יגשר בין איראן לארצות הברית".

בנוסף, הזהיר בלינקן מאפשרות שבה ההסכם לא יחודש: "היעדר הסכם בין ארה"ב לאיראן לפיקוח על הפעילות האטומית הוא דאגה רצינית", אמר. שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן הוסיף כי "אנו מחכים שהרשויות האיראניות יקבלו את ההחלטות הקשות האחרונות כדי לאפשר את השקת הסכם הגרעין משנת 2015". 

כזכור, בשנת 2019 הטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ סנקציות על המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, ועל פקידים שמונו על ידו. בין הסנקציות שהוטלו היה איסור על חמינאי לנסוע לארצות הברית או לערוך עסקאות כספיות עם חברות אמריקאיות.

מומחים ופקידים לשעבר בממשל האמריקאי ציינו בעבר כי איסורים אלו הם סימליות לחלוטין מכיוון שהמנהיג העליון האיראני כמעט ולא נוסע מחוץ למדינה ואין לו ולמעגלו הפנימי נכסים בארצות הברית, אך ולמרות שלסנקציות לא הייתה כל השפעה משמעותית על הכלכלה האיראנית או על תוכנית הגרעין שלה, גורמים רשמים בטהראן רואים בצעדים אלה כפגיעה מדינה. 

דובר משרד החוץ האמריקאי התייחס על אפשרות להסיר את הסנקציות ואמר לחדשות NBC כי "רצף הצעדים הקשורים לסנקציות שעליהם תצטרך ארצות הברית לנקוט כדי להשיג חזרה הדדית לעמידה בהסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראני הוא נושא השיחות. דבר אינו סגור".