משלחת של שגרירים ממדינות אירופה המובילות ערכו בשבוע שעבר סיור מושט מודרך וייחודי בסמוך לאסדת הגז לוויתן, במטרה לאפשר לנציגי אירופה בישראל לראות במו עיניהם את המורכבות של הגבול הימי ואבטחת האנרגיה ועל מנת ללמוד על הפוטנציאל הכלכלי וההזדמנויות באזור. 

הסיור, המתקיים לקראת ביקורו של לפיד בבריסל ועל רקע המו"מ המתמשך עם לבנון סביב הגבול הימי, נערך ביוזמת ארגון ELNET אירופה-ישראל בהובלת שי בזק, ובשיתוף משרד החוץ וצה"ל, וכלל דיון בנושא מאגרי הגז במזרח הים התיכון, פרויקט צינור הגז לאירופה – שכרגע נחקר על ידי ישראל ושותפיה באיחוד האירופי ויאפשר בעתיד, אם ייצא לפועל, ייצוא גז מישראל לאירופה דרך יוון, פרויקט עתידי של חיבור ישראל לרשת החשמל האירופית, וכמו גם באיומים בגבול הימי.

במהלך הסיור, ביקרו השגרירים בבסיס חיל הים בחיפה ועברו תדרוך מפי מפקד הבסיס, תא"ל גיא גולדפרב, שנתן למשלחת השגרירים סקירה על המשימות והאתגרים הימיים בגבול הצפון. משם המשיכו השגרירים לסיור בספינות חיל הים לאזור אסדת לווייתן ובהמשך היום גם טסו ונחתו על האסדה עם מסוקים. השגרירים תודרכו על ידי אנשי חיל הים, משרד החוץ ומשרד האנרגיה על המצב בגבול הימי, על אבטחת ואתגרי האנרגיה והגז הטבעי ועל האתגרים הימיים.

השגרירים האירופיים, שלרובם היה זה ביקור ראשון בסמוך לגבול הימי של ישראל עם לבנון, התרשמו מעומק המורכבות באזור ולמדו על חשיבות הגבול מקרוב. שי בזק, מנכ"ל ELNET אירופה-ישראל, שהוביל את משלחת השגרירים: "הסיור היום משקף את השותפות המתהדקת בין אירופה לישראל. בעוד המשא ומתן על קווי הגבול הימי עם לבנון מתמשך, חשוב שאירופה תכיר את החשיבות האסטרטגית והכלכלית של ביטחון האנרגיה והמרחב הימי של ישראל".

"שמחנו לראות היענות גדולה מקרב שגרירי אירופה לבוא ולחוות באופן אישי את המתרחש בשטח, ואנו ב-ELNET ממשיכים לפעול מול מדינות אירופה כבעלות ברית של ישראל למען הידוק הקשרים והעמקת הדיאלוג בין אירופה לישראל", הוסיף. 

שגריר פולין, מארק מגירובסקי אמר: "אבטחת אנרגיה הוא נושא חשוב במיוחד עבור פולין, מכיוון שאנו פועלים לעצמאות באספקת הגז. התעניינו עמוקות לראות כיצד ישראל מתפעלת את הצי הימי שלה למען ביטחון ימי, אנו נוטים לשכוח עד כמה אנרגיה חשובה למצב הבטחוני באזור".

שגרירת פינלנד, קירסיקה להטו-אסיקאינן הוסיפה: "אנו עוקבים אחר נושא אבטחת האנרגיה זה זמן רב, לראות בעינינו בסיור את החשיבות הרבה של כך היה אירוע פוקח עיניים".