אלמונים פגעו ב־67 מצבות בבית קברות יהודי בעיר ביילסקו־ביאלה שבדרום פולין. מדובר במקרה השני של השחתת מצבות יהודיות במדינה המתרחש בשבוע האחרון.

המשטרה פתחה בחקירה ביום שבת בבוקר אחרי ש־67 מצבות בבית העלמין התגלו כשהן על הקרקע, חלקן מנופצות. "יושב עם דמעות בעיניי", כתב תושב העיר דריוש גג'ני, הפועל למען קידום הקהילה היהודית, בחשבון הפייסבוק שלו. "אני לא יכול להגדיר את זה. קרוב ל־70 מצבות נהרסו, והמשטרה פה מהבוקר. מקווה לתפיסה מהירה של האחראים".

"לא מדובר רק בהשחתה בלתי מתקבלת של המקום, אלא גם במכה להיסטוריה של העיר ולכל מי שהיו מעורבים בהצלת בית העלמין", נמסר מהקהילה היהודית בעיר. "לא ננוח עד שיהיו פעולות נוספות שמטרתן להציל את ההיסטוריה ולטפח אותה וללמד סובלנות, הבנה ורב־תרבותיות. לא נאפשר לערכים היפים ביותר שאבותינו המשותפים סייעו ליצור בעיר הנפלאה הזו ללכת לאיבוד!".

בית העלמין החל לפעול באמצע המאה ה־19, ובין האישים שנקברו בו - ד"ר מיכאל ברקוביץ', המחנך והמתרגם ששימש כמזכירו של בנימין זאב הרצל. זה גם בית העלמין היהודי היחיד בפולין שבו קבורים חיילים מוסלמים ממלחמת העולם הראשונה.

בשבוע שעבר פגעו חמישה ילדים בני 12 ב־63 מצבות בבית העלמין היהודי בעיר ורוצלב שבמערב פולין. המשטרה עצרה אותם במהלך המעשה, והם טענו כי רצו רק להשתמש באבנים בשביל לבנות מבצר.

קבר יהודי שהושחת  (צילום: רשתות חברתיות)
קבר יהודי שהושחת (צילום: רשתות חברתיות)

בנושא אחר: מחריף המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין בעקבות החקיקה שהועברה בשבוע שעבר בפרלמנט הפולני, שלפיה אחרי  30 שנה - תביעות שהוגשו מצד ניצולי שואה על השבת רכוש ולא הוכרעו, יימחקו.

בעקבות שיחת נזיפה בעניין זה לשגריר פולין בישראל, זומנה הממונה בשגרירות ישראל בפולין טל בן ארי לשיחה היום במשרד החוץ המקומי. אתמול זימן ראש המערך המדיני־אסטרטגי במשרד החוץ השגריר אלון בר את שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי.

לדברי משרד החוץ, החוק הפולני צפוי "להשפיע לרעה, על פי מומחים, על 90% מבקשות השבת הרכוש מצד ניצולי שואה וצאצאיהם".

על פי המשרד, בר הבהיר בפני השגריר ש"לחקיקה תהיה השפעה על היחסים בין המדינות, והדגיש כי עוד לא מאוחר מדי עבור פולין לעצור תהליכים שמשמעותם התנערות ממחויבותיה, ולשוב לשיח בנושא השבת רכוש שהופסק ב־2019".