תושבי אביתר אישרו היום (שני) את המתווה עליו סיכמו יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד ובברכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט. ההסכם, שהובא על ידי ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, הרב אליקים לבנון ויו"ר תנועת נחלה צבי אלימלך שרבף, קובע מתווה להסדרת היישוב ולמניעת פינוי. עם זאת גורמים מדיניים מסרו הערב כי המתווה עדיין לא סגור וכי מחר יתקיימו דיונים נוספים.

במסגרת המתווה שאושר תושבי אביתר יעזבו את המקום עד לסוף השבוע. אך מכיוון שהוכח לדבריהם כי אביתר אינה יושבת על אדמות פרטיות ומדובר באדמה שניתן להסדירה, כל הבתים יישארו במקומם. כמו כן משרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי, ובחודש אלול תוקם ישיבת הסדר חדשה בישוב אביתר. 

במקביל תצא הנחיה למנהל האזרחי לסיים בתוך חצי שנה את סקר הקרקע, הקרקע שתעבור את הסקר תוכרז כאדמת מדינה ותוקם התיישבות במקום בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש המועצה האזורית שומרון ותנועת נחלה. 

דגן אמר בהצהרה לתקשורת במאחז הבלתי חוקי כי "אנו מאמינים ובטוחים שהממשלה תקיים את המתווה הזה ועם כל רגשות הצער, יש גם אופטימיות, אמונה בצדקת הדרך ושמחה. כאן באביתר, למרות הקשיים והרגעים הלא פשוטים, תהיה כאן התיישבות יהודית חזקה בהחלטה של ממשלת ישראל עפ"י חוק ועוד יוקמו הרבה יישובים בשומרון".

"הייתי בטוח שהממשלה בוודאי בימים כאלו של מריבות וחיכוכים תאמץ את היישוב בשתי ידיים. לצערנו זה לא קרה, וזה לא יום של שמחה ואושר, אבל זה גם יום של התקדמות", הוסיף.

ח״כ עאידה תומא-סלימאן הגיבה לפשרה בחשבון הטוויטר שלה:"'פשרת אביתר היא הכשרת התנחלות ופשע. במקום בתים הם ישכנו על הגבעה הזו עוד כמה שבועות ישיבת הסדר - כלומר עשרות מתנחלים צעירים שרק יובילו לעוד אלימות, התעמרות וגזל. האחריות על פשע ההתנחלות הזה היא על כל שותפי הקואליציה".