נשיא המדינה היוצא ראובן (רובי) ריבלין נפגש הלילה (בין שני לשלישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן. עבור ריבלין, אשר יסיים את תפקידו כנשיא בשבוע הבא, מדובר בביקור אחרון כנשיא בארצות הברית, אך בפגישה ראשונה עם הנשיא האמריקאי שנכנס לתפקידו ב-20 בינואר. 

בטרם החלה פגישתם, ביידן אמר לריבלין כי הוא מתחייב לכך שבתקופתו כנשיא "איראן לא תשיג נשק גרעיני, לא במשמרת שלי". עוד הוא הוסיף כי הוא מצפה לפגוש את ראש הממשלה נפתלי בנט בקרוב ואף אמר כי הבית הלבן "עובד קרוב עם הממשלה החדשה בישראל".

נשיא ישראל השיב לנשיא האמריקאי: "אני שמח להיות כאן, לישראל אין ידידה טובה יותר מאשר ארצות הברית, אשר חולקת איתנו את אותם הערכים הדמוקרטים ולכן מדי פעם אנחנו יכולים להסכים ולא להסכים, אבל אנחנו סומכים עליכם".

במהלך הפגישה, בה השתתפו סגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, המתאם למזרח התיכון ולצפון אמריקה, בארט מק'גרק, היועץ הבכיר למזרח התיכון וצפון אפריקה וג'ולי שוויאר היועצת האחראית על ענייני ישראל והפלסטינים, העביר ביידן הזמנה לראש הממשלה נפתלי בנט להגיע לביקור בבית הלבן. "אני מצפה לארח את בנט בבית הלבן בקרב מאוד", אמר ביידן בפגישה.

בפתח הפגישה, כאמור, העניקו שני הנשיאים הצהרות למצלמות ונשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן אמר לנשיא המדינה: "ראשית תודה לך על המחויבות לחיזוק היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב. כמו שתעיד התקשורת האמריקאית המחויבות שלי לישראל ידועה וחקוקה בסלע וזה כולל מחויבות בלתי ניתנת לערעור להגנה העצמית של ישראל. היום נדבר על מגוון רחב של נושאים ואתגרים, כולל איראן. אני יכול לומר שאיראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני במשמרת שלי. הוריתי על התקיפות האוויריות אמש, כנגד קבוצות מיליציה הנתמכות על ידי איראן ואחראיות להתקפות האחרונות על כוחות ארה"ב בעירק, וגם מי שסרבו להכיר בכך, מבינים שכך הדבר וזה המקרה. אני מבקש להבהיר שהצוות שלי ואני עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת ישראל שנכנסה לתפקידה בתחילת החודש. אנו מצפים לארח בקרוב את ראש הממשלה בנט בבית הלבן, וארה"ב תומכת באופן מלא בנורמליזציה של היחסים בין ישראל למדינות המזרח התיכון וגם מדינות נוספות באפריקה. זו התקדמות חשובה ואנו מצפים להתקדמות נוספת ככל שהשלום יקדם אותנו הלאה. אדוני הנשיא, ארצות הברית וישראל יוסיפו לעבוד יחד כדי לקדם ולבסס שלום באזור. יש לי רק חרטה אחת - שאיבדתי אותך כנשיא, ברוך הבא".

נשיא המדינה אמר לנשיא ביידן: "אדוני הנשיא תענוג גדול עבורי להיות כאן שוב, בבית הלבן, עם נשיא ארצות הברית. אין לישראל חברה ובת ברית גדולה יותר מארצות הברית. אתם חברינו הטובים ביותר והקשרים בין אזרחי שתי המדינות מבוססים על ההבנה שאנו חולקים ערכים משותפים - דמוקרטיה וליברליזם. זו גם הסיבה שכחברים אנחנו יכולים לדון מעת לעת גם על נושאים עליהם לא נסכים. דבריך כעת מחזקים את הידיעה שלנו שיש לנו חבר נהדר בבית הלבן. שאלוהים יברך אותך, את אמריקה ואת החברות בין המדינות שלנו."

בשיחת הנשיאים על איום הגרעין האיראני הדגיש הנשיא ריבלין כי מדובר באיום האסטרטגי החמור ביותר לעולם החופשי וכי הקו אותו מובילה איראן, וביתר שאת לאחר הבחירות שהתקיימו שם לאחרונה, הוא מסוכן וקיצוני. 

הנשיא שב והדגיש את העמדה הישראלית לפיה הסכם הגרעין, בתצורתו הנוכחית, מסכן את מדינת ישראל כמו גם את הדאגה מההתעצמות האיראנית בגבולות המדינה הבאה לידי ביטוי בהתחמשות חיזבאללה בטילים מדויקים ובחימוש חמאס ברצועה. 

בשיחתם באשר לזירה הפלסטינית הבהיר הנשיא ריבלין כי בניית אמון היא תנאי לתהליך מדיני וכי העברת הסכסוך לבית הדין הבינלאומי בהאג ולאו"ם הרסנית ליחסים בין ישראל והפלסטינים. בנוסף, הדגיש הנשיא ריבלין כי שיקום הרצועה יתאפשר רק מתוך ההבנה כי יש לסיים את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.

הנשיא ריבלין שב וציין את נקודת המפנה שהיוו הסכמי אברהם ביחסים האזוריים של ישראל ושכנותיה ואמר כי ישראל תשמח ותעריך כל תמיכה אמריקאית בחיזוק מעגל השלום. 

הנשיא העניק לנשיא ביידן מטבע מתקופת המרד היהודי הראשון נגד רומא. זהו העתק של מטבע עברי, שהוטבע בירושלים תחת מצור הרומאים הזהה למטבע המקורי. בצדו האחד של המטבע משורטטים שלושה חצאי רימונים והכיתוב "ירושלים הקדושה".



הנשיאים ריבלין וג'ו ביידן בפגישתם בבית הלבן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
הנשיאים ריבלין וג'ו ביידן בפגישתם בבית הלבן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

לאחר פגישתו עם ביידן, ריבלין קיים פגישה נוספת, הפעם בבניין הקונגרס, עם יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי. פלוסי ברכה את הנשיא ואמרה: "כבוד גדול עבורי לקבל אותך כאן כיו"ר בית הנבחרים, וכבוד אישי עבורי כמי שעוקבת בהערכה אחר עבודתך במשך שנים. לאורך כל הדרך היתה לנו ידידות מופלאה. התמיכה בישראל בקונגרס היתה מאז ומעולם דו מפלגתית, כפי שקיוות, וכך יוסיף להיות, בגלל הערכים שאנו חולקים, והדאגות הביטחוניות המשותפות לנו. גם כעת ממתינים לפגוש אותך- נבחרים משתי המפלגות. תודה עבור ידידותך וביקורך, זהו כבוד גדול עבורנו לארח אותך".

ריבלין הודה לה על דבריה ועל השתתפותה באירוע לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ שנערך בבית הנשיא בינואר אשתקד. "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב. הקשרים הייחודיים בין העמים התבססו מאז ומעולם על ערכים משותפים ובבסיסם דמוקרטיה. אנחנו שותפים, וחברים, וכחברים יש בינינו מחלוקות מפעם לפעם, אבל זה לעולם לא יסכן את הידידות בינינו. המשימה המשותפת שלנו חוצה את גבולות המפלגות השונות, גם כשההנהגה מתחלפת המחויבות בינינו רק מתחזקת. אני יודע שביטחונם ורווחתם של הציבור בישראל ושל יהודי ארה"ב מאוד קרובים ללבך. תודה לך על כך ולממשל האמריקאי והעם כולו", אמר.

בתוך כך, נשיא ארה"ב צייץ לפני הפגישה עם ריבלין: "היום אפגש עם הנשיא הישראלי ראובן ריבלין בבית הלבן.  אני מצפה להדגיש את עוצמת היחסים בין שתי המדינות ולפעול יחד להשגת ביטחון ויציבות באזור".

בטרם המריא לארצות הברית אמר הנשיא כי "אני יוצא כעת, בפעם האחרונה בכהונתי כנשיא בשליחותה של מדינת ישראל, לביקור פרידה אצל בת בריתה וחברתה הקרובה ביותר של ישראל בעולם - ארצות הברית. ביקורי אפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ידיד אמת של מדינת ישראל שנים ארוכות, ואודה לו על הדאגה הכנה לביטחון ישראל ואזרחיה".