רכישת גיפט קארד אונליין, כמתנה ליום הולדת או עבור אירוע, היא נפוצה ביותר. לפי סקר של חברת המחקר NAPCO, בשנת 2020 הביקוש לגיפט קארדים הגיע לשיא של כל הזמנים בעולם, כאשר 71% מהמשיבים אמרו שהם מעדיפים לרכוש גיפט קארד כמתנה על פני אופציות אחרות.

עם זאת, מכיוון שהם נרכשים אונליין והם למעשה מוצר דיגיטלי, הם חשופים למגוון הונאות מצד האקרים, שמשיגים פרטי כרטיסי אשראי והופכים את השלל למזומן באמצעות השוברים שרכשו. לפי מחקר שערכה חברת TransUnion, הבוחנת פריצות ברשת, עולה כי בין מרץ 2020 למרץ 2021 נרשמה עלייה של 46% בניסיונות הונאה של עסקים המציעים גיפט קארדים לרכישה בעולם.

חברת הטכנולוגיה Nsure ai הישראלית פיתחה מערכת ייחודית המסייעת לזהות רוכשים שמבצעים את רכישת השוברים באמצעות פרטי אשראי גנובים. בעזרת טכנולוגיה מבוססת AI, המערכת של Nsure ai מצליחה לזהות פרופילים חשודים, ולהתריע בזמן אמת לעסק כי מדובר בקונה שאינו לגיטימי. כך החברה עוזרת לרשתות מסחריות פעמיים: מחד, הפתרון מונע את ההונאה עוד לפני שקרתה, ומאידך מונעת ביטול עסקאות לגיטימיות רבות בשל הסיכון הרב.

"מבצעי ההונאה במוצרים מסוג זה בונים רובוטים המתקיפים אתרים שמוכרים מוצרים אלו, ומיד מוכרים אותם. מטרתם איננה לגנוב מוצר זה או אחר, אלא להפוך רשימת אמצעי תשלום גנובה לכסף", מסביר אלכס זלצר, מנכ"ל ומייסד החברה. "היקף ההונאות במוצרים דיגיטליים, כולל גיפט קארד, משחקים דיגיטליים, כרטיסים למיניהם, ארנקים דיגיטליים ועוד, מוערך בכ־100 מיליארד דולר בעולם".

"הטכנולוגיה של אנשור מזהה בעיקר את ההונאות שבהן מנסים ההאקרים לגנוב מוצרים בקצב גבוה מאוד, ולא גניבת מוצר יחיד זה או אחר", הוא מוסיף. "התבניות שאותן הטכנולוגיה מזהה וחוסמת שונות מאוד מאלו שנפוצות בפלחי השוק של מוצרים פיזיים הנמכרים ברשת.

הטכנולוגיה מבוססת כולה על למידת מכונה ובינה מלאכותית. המידע מגיע מהסוחרים או הקמעונאים שעליהם המערכת מגינה – מידע לגבי המכירה, אמצעי התשלום וכדומה. בנוסף לכך, המערכת מקבלת אינדיקציות ממגוון מערכות סייבר ברשת".

ליאור תגור, מנכ״ל קאוצ'בייס ישראל ומזרח אירופה ורוסיה, מסביר כיצד הטכנולוגיה שלהם מאפשרת למערכת של אנשור לבצע את עבודתה.
"לבחון פעולה בודדת ולהחליט אם היא לגיטימית זו בעיה אחת, אך קבלת החלטות על בסיס תהליכים מרובי אירועים, כמו למשל בגילוי הונאות ברשת, הופכת את הבעיה גם לבעיית ביג דאטה. Couchbase היא פלטפורמה ייחודית המסוגלת להתמודד עם מיליוני אירועים בו־זמנית, לתת מענה לעומסים משתנים, ולתמוך בקבלת החלטות מהירה בזמן אמת. זאת, בנוסף לסטנדרט אבטחה גבוה במיוחד, מאפשרים לארגונים שמסתמכים על דאטה כחלק מהאסטרטגיה העסקית שלהם להצליח ולנסוק".