מעמיק המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין על רקע החוק שהועבר בפרלמנט בוורשה, שלפיו יימחקו תביעות שלא הוכרעו במהלך 30 השנים האחרונות בנוגע לגזילת רכוש יהודי במהלך מלחמת העולם השנייה. בימים האחרונים עלה המתח בין המדינות לאחר חילופי מילים קשות בין שר החוץ יאיר לפיד לראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי. במסגרת העימות זומנו השגרירים בשתי המדינות לשיחות נזיפה מצד משרדי החוץ.

אתמול התברר כי בפולין ובישראל הביעו חשש שמא המשבר הדיפלומטי על רקע העברת החוק היה המניע לחילול קברים יהודיים בסוף השבוע האחרון. אלמונים פגעו ב־67 מצבות בבית עלמין יהודי בעיר ביילסקו־ביאלה בדרום המדינה. כעת חוששים בשתי המדינות כי ההסלמה ביחסים היוותה טריגר עבור גורמים אנטישמיים בפולין להשחית את המצבות.

למרות הביקורת הישראלית על החוק, סגן שר החוץ הפולני פאול יבלונסקי טען בתגובה כי דבריו של לפיד מעידים על "רצון רע מצדו ואי־הכרת העובדות והחוק הפולני". עוד הוסיף סגן השר כי "פולין אינה אחראית לשואה, שבוצעה על ידי הכובש הגרמני גם נגד אזרחים פולנים ממוצא יהודי".

מנגד, גורמים בקהילה היהודית העולמית תקפו את החלטת הפרלמנט הפולני. כך למשל נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, שאמר כי "החוק הוא סטירת לחי למה שנשאר מיהדות פולין ולשורדי האכזריות הנאצית בעולם. הגיע הזמן שהקהילה היהודית הבינלאומית תעריך מחדש את מערכת היחסים שלה עם ממשלה שמתנהגת בחוסר רגישות בלתי נתפס, ומחקה את המסורות הגרועות ביותר בהיסטוריה הפולנית".

גם בארה"ב תוקפים את ההחלטה בפולין, ודובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ארה"ב סבורה שיש חשיבות ליישב את השבת הרכוש באופן הוגן ושווה לכל הקורבנות. החלטת הפרלמנט הפולני הייתה צעד בכיוון הלא נכון. אנו קוראים לפולין שלא לקדם את החקיקה הזאת".

שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי התייחס אף הוא לסוגיה זו ואמר כי "מטרתם היחידה של מבקרי החוק היא לפגוע בקשרים בין שתי המדינות. דומה שאיש מן המבקרים לא קרא את החוק, שנועד להשליט סדר בתחום". למרות זאת, השליח המיוחד של משרד החוץ להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה דן האזרחי טען כי "השגריר מיתמם", והוסיף כי החוק שעבר יפגע ביהודים. לדברי האזרחי, הדלת על נושא זה "עוד לא נסגרה, ומשרד החוץ ישמח לדון עם הפולנים בסוגיה".