מבוגרים וילדים כאחד פונים לייעוץ פסיכולוגי על ידי אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, כדי להתמודד עם קשיים רגשיים, נפשיים ומצוקות שונות. אם בעבר טיפול פסיכולוגי התבסס על הטיפול הדינמי הקלאסי בלבד, כיום קיימות שיטות וגישות טיפול מגוונות, במטרה להתאים לכל אדם שמתמודד עם קושי את הגישה המדויקת שתוכל להבטיח את הצלחת הטיפול.

לעתים גם יש מקרים בהם אין אנו לא יודעים איך לבחור את הטיפול הנכון עבורנו ועבור הקושי עמו אנו מתמודדים. לעתים גם יש לנו צורך רק בפגישת ייעוץ ממוקדת אחת, כדי לקבל מספר כלים להתמודדות. בדיוק לצורך מקרים אלה, ניתן וכדאי להיעזר בייעוץ פסיכולוגי אונליין. כדי שנוכל לקבל סיוע עם קושי מסוים או הדרכה. פגישת ייעוץ פסיכולוגי מרחוק, עם איש מקצוע, שיכוון אותנו ויעזור לנו להתקדם, לשנות ולהתמודד.

מידת היעילות של פגישות ייעוץ אונליין
מחקרים רבים מוכיחים שככל שהשנים עוברות, כשהמטופלים "נפתחים" לשיטה והמטפלים הופכים למיומנים יותר לשיטת הטיפול - כך היא הופכת ליעילה יותר ויותר.
 
מחקר שנערך בשנת 2009 ופורסם בכתב העת "Clyn Psychol" בחן את הספרות המקצועית משנת 2003 ומצא כי פגישות ייעוץ אונליין מציעות מפגשים במחיר נוח יותר לכל כיס, וכי המטופלים פתוחים לנסות את ההתערבות הטיפולית. עוד נאמר כי שככל שהשנים יחלפו, בסופו של דבר יוצגו תוצאות קליניות דומות למפגשים פנים אל פנים בקליניקה.
 
מחקר נוסף שנערך בשנת 2012 על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ומחלקת הרווחה האמריקנית, פורסם בכתב העת "Psychological Services". החוקרים, שעסקו גם הם בטיפול וייעוץ פסיכולוגי אונליין, מצאו שאנשים עם בעיות נפשיות, יכולים להתמודד עם חסמים קשים באמצעות פגישות אונליין. בנוסף, במחקר שנערך בין השנים 2000-2012 ופורסם בכתב עת רפואי היוצא לאור בקנדה, נמצא כי טיפול CBT אונליין היה לעתים אפקטיבי יותר מטיפול פרונטלי.

למי זה מתאים?
ייעוץ פסיכולוגי אונליין מספק לאנשים מענה מהיר, מקצועי ומידי, שלא היה אפשרי עד לפני שנים רבות. הייעוץ, שבמהלכו ניתן לקבל תמיכה נפשית ורגשית ברשת ממומחים – נמצא יעיל במקרים רבים, כגון:

  • אצל אנשים הזקוקים להכוונה עם קושי נקודתי.
  • כאשר אדם זקוק להתייעצות חד פעמית וקבלת המלצה מפסיכולוג.
  • אם אדם מתלבט בין שיטות וגישות טיפול ולא יודע לבחור מהי הדרך הנכונה עבורו.
  • כשאדם מחפש טיפול נפשי או פסיכולוגי עבור אדם אחר (ילד או קרוב משפחה אחר) ולא יודע מה יכול להתאים עבורו.
  • אצל אנשים הסובלים מבעיות נפשיות המונעות מהם לצאת מהבית.
  • במקרים בהם מוקד הקושי שהאדם מתמודד עמו נמצא בבית.
  • במצבים בהם המטופל חושש שיראו אותו אצל פסיכולוגים וחש בנוח יותר בבית שלו.
  • אצל אנשים שבגלל בעיות פיזיולוגיות לא יכולים לצאת מהבית (בגלל מחלות, נכות ועוד).
  • במקרים של אנשים שלא מתגוררים בקרבת הפסיכולוג שהם רוצים להיות מטופלים אצלו (לדוגמה אדם שגר בחו"ל ורוצה להיות בטיפול אצל פסיכולוג ישראלי).

התנאים הדרושים להבטחת הצלחת פגישת ייעוץ אונליין
כדי לקיים פגישת ייעוץ פסיכולוגי אונליין, המטופל צריך שתהיה ברשותו מצלמת רשת פעילה בטלפון, בטאבלט או במחשב, מיקרופון תקין - וכמובן חיבור לרשת אינטרנט.

חשוב מאוד שהפגישה עם הפסיכולוג תתקיים באמצעות שיחת וידאו, פנים אל פנים. קיימת גם אפשרות לקיים את הפגישה דרך הטלפון או באמצעות דואר אלקטרוני, אבל דרכים אלו נפוצות פחות ויעילות פחות.

כדי שהפגישה תהיה כמה שיותר אפקטיבית, כמו פגישה רגילה בקליניקה, על הפסיכולוג לראות את המטופל, לדבר איתו, לשמוע את קולו, לראות את תנועות גופו ולהתרשם עד כמה שניתן ממצבו הנפשי והפיזי.

איך מתנהלת פגישת ייעוץ ראשונית אונליין עם פסיכולוג?
במסגרת פגישת הייעוץ, המטופל ישוחח עם הפסיכולוג על הקשיים העיקריים עמם הוא מתמודד ויתאר לו את הדילמות שהוא זקוק בהן לתמיכה, לדוגמה:

  • יסביר לו את סיבת הפנייה לייעוץ.
  • יתאר לו את הקושי שלו או של בן המשפחה שזקוק לעזרה.
  • יתאר לו בקווים כלליים את אורח החיים של האדם המתמודד עם הקושי.
  • יספר לו אם קיימות בעיות רקע נוספות, כגון בעיות בריאותיות, נפשיות או גופניות.
  • לאחר שהפסיכולוג יקבל וישמע את תיאור המקרה, הוא יבצע אבחון ראשוני של המקרה. לאחר מכן הוא ימליץ על דרכי טיפול היכולות להתאים לקשיים שהוצגו בפניו. במידת הצורך, הוא יפנה את המטופל למומחה אחר באם הוא עצמו אינו יכול לסייע. על הפסיכולוג להסביר מהן השיטות וגישות הטיפול השונות המתאימות לקושי הספציפי שהוצג, ולהעניק כלים ראשונים להתמודדות עם הקושי תוך מענה על שאלות מקצועיות.
    אתיקה בייעוץ פסיכולוגי מקוון

כל פסיכולוג המעניק ייעוץ אונליין, חייב להיות גם מטפל מוסמך ובעל רישיון לעסוק בטיפול במדינה בה הוא עובד. בנוסף לכך, עליו להיות בעל ניסיון בטיפול אונליין ובעל ידע בניווט תהליך טיפולי אונליין (כדי שיוכל לפקח על התהליך, על תקשורת באינטרנט ועל תקלות שיכולות להיווצר במהלך הטיפול).

גארי ס. סטופל, מזכיר האגודה הבינלאומית לבריאות הנפש ברשת, העורך מפגשים מקוונים מאז שנת 1996, הנחה במאמר שפרסם כי יש לוודא את זהותם של המטופל והמטפל בעת טיפול אונליין, באמצעות שמות, כתובות, תעודות מזהות ועוד.

גם בקוד האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים במדינת ישראל ניתן למצוא פרק מיוחד המוקדש כולו להתערבות פסיכולוגית אונליין. בפרק זה ניתן למצוא מידע מסודר אודות אמצעים לאבטחת פרטיות בייעוץ אונליין, אופן הפסקת טיפול, התערבות מרחוק בקטינים ועוד.

מקורות

  • התערבות פסיכולוגית באמצעים מרחוק, קוד האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים בישראל, הסתדרות הפסיכולוגים בישראל.
  • Experts - ייעוץ פסיכולוגי אונליין, טיפולים פסיכולוגיים והדרכת הורים, באתר https://www.experts-il.com. 
  • גארי ס. סטופל, האגודה הבינלאומית לבריאות הנפש ברשת, באתר https://www.stofle.com.
  • Current Directions in Videoconferencing Tele-Mental Health Research, Clin Psychol (New York). 2009 Sep 1; 16(3): 323–338.
  • Videoconferencing Psychotherapy: A Systematic Review, Psychological Services 9(2):111-31.