לפני שנה סיימתי לימודי הנדסת בניין שנמשכו חמש שנים. בזמן הלימודים התעסקתי רבות בהשקעות נדל”ן, תחום שאני מאוד נהנה ממנו. כעת אני מתמיין למשרות שונות שקשורות למקצוע שלמדתי לאורך השנים האחרונות, אך אני חושש שכאשר אכנס לתוך מסלול הקריירה לא יהיה לי מספיק זמן כדי לעסוק גם בהשקעות הנדל”ן, ומתלבט אם בכלל להסכים למשרה שקשורה לתחום הנדסת הבניין. איני רוצה לזרוק חמש שנים של לימודים לפח. מה כדאי לי לעשות?

“כביכול, אתה פוחד שאם תתמסר למקום עבודה חדש בתחום שלמדת, לא יהיה לך זמן להתעסק עם ההשקעות שאתה כל כך נהנה מהן ואף משמשות עבורך מקור רווחי. אבל לדעתי, זאת לא ההתלבטות האמיתית שעומדת בפניך, אלא רק התלבטות מלאכותית שיותר קל לך לראות מאשר הדילמה שמולה אתה באמת עומד. האמת היא שאחרי חמש שנים של לימודים הגיע הרגע להיכנס למשרה חדשה ולפתח קריירה במקצוע שהשקעת בו לימודים, ולא בא לך לעשות את זה.

בפשטות, אם אתה לא רוצה להיכנס למשרה בתחום הזה, אז אל תעשה את זה. אני יכול להרגיע אותך ולומר שאתה לא זורק חמש שנים לפח, אתה פשוט שם כרגע את הלימודים שלמדת בצד. הביטוי הזה ‘לזרוק שנים לפח’ הוא ביטוי מניפולטיבי, שבעזרתו בני אדם מפעילים על עצמם מניפולציה שמרחיקה אותם מקבלת החלטות נכונות לגבי עצמם. כל הדברים שלמדת וחווית לאורך חמש השנים האלה עדיין עומדים לרשותך, הם לא נעלמים, הם לא הולכים לשום מקום, הם קיימים.

תהיה גאה בעצמך ובכך שהצלחת לסיים את הלימודים שלך ולרכוש את ההשכלה שהחלטת לרכוש לפני חמש שנים, תעריך את זה שיש לך את התואר שלמדת ביד, ויכול גם להיות שבעוד חצי שנה, שנתיים או יותר, תחליט לעשות עם זה משהו. זה בסדר לא לרצות כרגע להיכנס לתוך קריירה בתחום שלמדת. אתה לא צריך לקבל החלטות לפי התוויות חברתיות כאלה ואחרות, שעלולות להוביל אותך לכך שתקבל החלטה שנוגדת את התחושות שלך, ואולי גם תוביל אותך לקום כל בוקר לעבודה חדשה בכאב, בכעס ובמרמור. אני נגד החלטה כזאת שעובדת נגד נשמתך ופוגעת באיכות חייך באופן מודע. אל תוליך את עצמך שולל, אם אתה לא מעוניין לעבוד כרגע במשרה בתחום, תהיה נאמן לנשמה שלך וללב שלך, ותלך בדרך שאתה רוצה ללכת בה”.

יש ברשותי דירה בשווי של 1.8 מיליון שקל, וזהו ההון היחיד שיש לי ולמשפחתי. עם התרחבות המשפחה אנחנו רוצים לעבור לגור בבית גדול יותר, ואכן מצאנו דירה גדולה יותר שמתפנה בבניין שבו אנו גרים כיום, דירת גג בשווי של 2.4 מיליון שקל. האם הדבר הנכון לעשות הוא למכור את הדירה הנוכחית שבה אנו גרים, ואז לקחת משכנתה על ההפרש של דירת הגג, או שמא עדיף לנו להשכיר את הדירה הנוכחית ולקחת משכנתה בסכום גבוה יותר על דירת הגג?

“התשובה היא פשוטה. אם הדירה שבה אתם גרים כיום היא ההון היחיד שברשותך וברשות משפחתך, אז לא תהיה לך יכולת להשכיר את הדירה הנוכחית ולקחת משכנתה על דירת הגג, כי לעולם לא תוכלי לקבל 100% משכנתה. עלייך להציג הון התחלתי בפני הבנק בעת לקיחת ההלוואה, וגם אם הבנק יאשר לך משכנתה בגובה של 60% מערך הדירה, עדיין את צריכה להשיג את 40% ההתחלתיים של הסכום.

אומנם קיימות דרכים לעשות זאת, אפשר למשל להיעזר בהורים שייקחו משכנתה הפוכה שנועדה לאנשים שנמצאים בגיל השלישי, אך גם במקרה הזה הסיכויים שיאשרו להם את המשכנתה ההפוכה אינם גבוהים, וכל הרעיון הזה של להשכיר את הדירה הנוכחית במקום למכור אותה - הופך את הכל להרבה יותר מורכב.

לעומת זאת, הרעיון של למכור את הדירה הנוכחית שבה אתם גרים, לקבל עליה כסף ואז לקחת משכנתה מהבנק על ההפרש כדי לקנות את דירת הגג, נשמע לי כמו רעיון נכון ופשוט יותר. לא הייתי מתעסק באלטרנטיבות אחרות שעלולות להוביל אותך ואת משפחתך לקצה, להוסיף לכם דאגות ובלי שתרוויחו באמת. עדיף בהחלט למכור את הבית, לקחת משכנתה, לקנות את דירת הגג ולחיות את חייכם בנוחות שאתם מחפשים”.