האם באמת אפשר להרגיע את השנאה הפנימית הרותחת ומרסקת את החברה הישראלית? כרגע נראה שלא. הרדיפה אחרי ביבי לא עוצרת, ועכשיו נחשפנו לדוגמה ראשונה ממה שצפוי, כשהנשיא החדש יצחק הרצוג החליט למנות לתפקיד הדובר שלו את נאור יחיא, שהיה הדובר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

קריאות נוטפות חרם ושיסוי עולות שוב לשמיים מצד מתנגדי נתניהו, והנשיא הנכנס הרצוג מקבל מכתבי מחאה, הפגנות וציוצי זעם ושטנה נגדו. יש אנשים שיכורי שנאה שרצונם הוא שאף אחד לא יקבל עבודה, תפקיד, קידום - בלי האישור שלהם.

היה פעם בארצנו, כשעדיין הייתה דמוקרטית למחצה, נוהג לכתוב על פתק קטן: "הנ"ל מאנ"ש" - ראשי תיבות שפירושם "האיש הנ"ל הוא מאנשי שלומנו". רק אם הראית פתק כזה - קיבלת תפקיד, קידום ואפילו התקבלות ללימודים. יש מי שרוצים להחזיר את הנוהג הזה. לא הכרתי אישית את יחיא, לא קיבלתי ממנו הודעות ולא שאלתי אותו שאלות, אבל עיתונאים שמכירים אותו, מכל הערוצים והעיתונים, משבחים אותו במילים שמעט דוברים זוכים להן. אז מה הבעיה? הוא פסול בעיני אנשים מסוימים לנצח כי הוא היה דובר של נתניהו. יעבור נא לאי המצורעים ולא ייצא משם.

השונאים והמבזים האלה שיקרו לנו שהבעיה היא רק ביבי. אם הוא רק יזוז, הם אמרו, הכל יהיה בסדר והשקט יירד על המדינה. עכשיו מסתבר שלא רק ביבי פסול, אלא גם כל מי שהיה בקרבתו. מחר יפסלו גם את רופא השיניים של ביבי ויחרימו את מי שמקבל טיפול שיניים אצל "הרופא של הנוכל הגנב עם השיער הסגול". אמיר השכל, מראשי שונאי ביבי, כתב בפייסבוק את האמת והודה שהשנאה אינה רק כלפי ביבי, היא כלפי כולם. הוא כתב: "יצחק הרצוג, המאבק שלנו היה נגד השיטה. נגד הביביזם". מילים ברורות שאומרות ברור מה שידענו: חצי העם פסול. כל מי שמוגדר על ידם "ביביסט". מסתבר שעכשיו הטיהור רק מתחיל.

הם היו בטוחים שבוז'י הרצוג הוא הנציג שלהם בבית הנשיא, ומשם יצטרף אף הוא לחרם. דווקא הרצוג הפתיע אותי לטובה בגישה הממלכתית שלו בנקודה הזו ועמד מול גלי לחצים אדירים שעלו אל דלתו. נחשפתי למכתבים שנשלחו אל בוז'י הרצוג, תוך הפעלת לחץ רגשי, בדרישה לא לתת את התפקיד ליחיא. בוז'י ענה ישירות: "ישראל עברה שנתיים מאוד קשות, והגיע הזמן להושיט יד ולשוחח בין קבוצות שונות. אני חושב שלא ניתן לפסול אנשים בגלל מקום שעבדו בו אלא אם פעלו שלא כדין".

וענה גם: "אפשר להפסיק להיכנס לפאניקה וקצת לסמוך על שיקול דעתי. עם כל הכבוד, לאנשים יש מקצוע ולא ניתן לפסול אנשים. הסוד של דמוקרטיה זה לכבד את כולם".