במרצ מאוכזבים מההסכם שנחתם אתמול עם תושבי אביתר, לפיו תושבי המאחז הבלתי חוקי יעזבו את המקום עד לסוף השבוע, אך כל הבתים יישארו במקומם, משרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי, ובחודש אלול תוקם ישיבת הסדר חדשה בהתנחלות. 

חבר הכנסת מוסי רז התייחס הבוקר לנושא בראיון ב-103FM, ואמר כי "הממשלה תתרסק אם היא תמשיך ככה. אנחנו כל לילה מבלים בכנסת ומעבירים בממשלה כל מיני חוקים שגורמים לה להיות 20 מעלות ימינה מהממשלה הקודמת".

"אני לא מבין שזה המתווה הסופי, אם כן זה חמור ביותר. בנט הבטיח ממשלה עשר מעלות ימינה מהממשלה הקודמת. זה פשוט טירוף הדעת. אתה נותן לעבריינים טרוריסטים להחליט איפה יוצב בסיס צבאי", הדגיש.

רז המשיך לתקוף בצורה חריגה את המתנחלים במאחז: "מדובר במשפחות של עבריינים שגנבו אדמה, הם באמת טרוריסטים. טרור זה הפעלת אלימות, אם אתה גונב קרקע וכתוצאה מכך מתפתחים עימותים צבאיים ונהרגים אנשים, אז איזה מילה אתם רוצים שאקרא להם? הם יקבעו לצבא איפה הוא יקים בסיס צבאי?".

הוא המשיך ותהה: "למה יש רמטכ"ל או מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון? איתמר בן גביר הוא מפקד כוחות צה"ל שם? סמוטריץ' הוא הרמטכ"ל? פעולה שגונבת את הקרקע וגורמת לאלימות חסרת תקדים, לא ראיתי אלימות סביב מאחז כמו מאחז זה, זה טרור".

"טרור זה לא רק לרצוח", קבע חבר הכנסת. "מדובר במעשה אלימות חסר תקדים, של אנשים שקובעים לצה"ל מה לעשות. צה"ל עובד אצלם. אני מעדיף שהמאחז יישאר מאשר הרמאות שקוראים לה פשרה. אנו יודעים בדיוק מה קורה עם הפשרות האלה, זו לא פשרה אלא כניעה. זו אמבה שמתפצלת לשניים. האם יוגשו נגדם כתבי אישום? מדוע לא?".

כשנשאל האם הוא משוכנע שמדובר באדמות פלסטיניות פרטיות, השיב בחיוב: "נגיד שמדובר באדמות מדינה לצורך הדיון, אדמות מדינה הן של אבא שלהם? אני לא חלק מהמדינה שלנו? אלו אדמות לא שלהן. המתנחלים האלה הם הרמטכ"ל שלנו. הממשלה תתרסק אם היא תמשיך ככה. אנו רוצים שהיא תחזיק מעמד ארבע שנים ונעבוד על כך, אך לא נסכים לזה שצה"ל יהיה חברת קבלן של מתנחלים פורעי חוק. נהיה בממשלה הזו אך נעשה בלגן".

בסוף דבריו, הבהיר בצורה שלא משתמעת לשתי פנים כי אם יהיה בכך צורך, הוא יאזן את אופייה הימני של הממשלה: "הפרקטיקה הפוליטית היא שאם יימשך העניין הזה שנותנים למתנחלים פורעי חוק להיות הרמטכ"לים של הצבא, יש דברים בכנסת שאנו לא חייבים להצביע בעדם. אנו כל לילה מבלים בכנסת ומעבירים בממשלה כל מיני חוקים שגורמים לה להיות 20 מעלות ימינה מהממשלה הקודמת, אנו לא חייבים להיות חלק מזה. אנו מחויבים לשלמותה ולחוזקה של הממשלה, אם היא תרחיק ימינה יותר מעשר המעלות שהבטיח בנט, אנו נצטרך לאזן את זה בכנסת".

בתוך כך, ח״כ יאיר גולן פנה לראש הממשלה ושר הביטחון בנושא: "כשהממשלה הוקמה הוחלט שמשאירים את המצב המדיני כפי שהוא, וכל עוד מוקמות עוד התנחלויות, והסיפוח הזוחל נמשך, מדובר בהפרת הסטטוס קוו. אני קורא לרה״מ ושר הביטחון לפנות כל מאחז לא חוקי שקם. הסכמים צריך לכבד״.

"העבריינות של המתנחלים, בין אם היא תקיפת חיילים או הקמת מאחז לא חוקיים, היא אותה עבריינות ואסור להשלים איתה. עם פושעים לא מנהלים מו״מ ולא מגיעים למתווים, עבריין דינו להיענש, ביתר שאת עבריין שמעוניין לכפות את האידיאולוגיה הקיצונית שלו על מדינה שלמה בדרכים לא דמוקרטיות״, כתב.

הוא הוסיף: ״לצערי הקואליציה בחרה להגיע עם העבריינים למתווה פשרה, זו טעות וזה יזמין עוד ועוד תרגילי משילות מטעם המתנחלים. מעתה ואילך ידעו המתנחלים ידעו שהם יכולים לעבור על החוק ואז לקבל הצעת פשרה מהמדינה, שהממשלה תתכופף כדי שהטלויזיה לא תראה תמונות של חיילים מפנים יהודים מקראוון מאולתר שהוקם על גבעה שכוחת אל".

גם ח"כ מיכל רוזין התייחסה לדברים במהלך שיחה עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM: "הם מקבלים פרס על העבריינות, ועל ההשתלטות הקרקעות. יש לי בעיה עם ההחלטה הזו, סיעת מרצ ביחד עם העומד בראשה ניצן הורוביץ, פנתה לשר גנץ. אנחנו מבקשים לפגוש אותו יש לנו בעיה עם הפשרה הזו, אנחנו רוצים להבין כיצד הושגה".

בהמשך אמרה: "יש 'אבל' גדול, אנחנו נכנסנו לממשלה בידיעה שלא באנו לממשלת מרכז שמאל. כמו שאני הבנתי שבנט הוא רה"מ ואיילת שקד היא שרת הפנים הם צריכים להבין שהם נמצאים בממשלה עם מרצ, רע"מ והעבודה".